Koulutukseen ohjaus osana palveluohjausta postmodernissa yhteiskunnassa
Hietala, Ulla (2012)
Hietala, Ulla
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011023
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi koulutukseen ohjaavat tahot ohjaavat asiakkaitaan opiskelijaksi ammatillisen erityisoppilaitoksen aikuiskoulutukseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia asiakkaita ohjautuu erityisoppilaitoksen aikuiskoulutukseen koulutukseen ohjaavien tahojen kautta ja millaisena nämä tahot näkevät erityisoppilaitoksen aikuisopiskelijoilleen tarjoaman erityisen tuen. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä asiat koulutukseen ohjaavien tahojen ja erityisoppilaitoksen välillä toimivat hyvin ja miten yhteistyötä voisi kehittää.
Esimerkkinä ammatillisesta erityisoppilaitoksesta tutkimuksessa oli Ammattiopisto Luovi, ja haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla tahoja, jotka ohjaavat asiakkaitaan Luovin aikuiskoulutukseen.. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimuksen viitekehys rakentui postmodernismin ja siihen liittyvän yksilöitymisen ja pirstaleisuuden tarkasteluun . Viitekehyksessä käsiteltiin myös hyvinvointivaltion muutosta ja postmodernia sosiaalityötä sekä palveluohjausta postmodernin sosiaalityön menetelmänä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että 1990luvun lama ja hyvinvointivaltion muutos näkyvät edelleen koulutukseen ohjaavien tahojen asiakasprofiileissa. Samoin tutkimustuloksissa näkyivät postmodernismiin liittyvät monimuotoisuuden ja yksilöllisyyden ongelmat, jotka koskettavat erityisesti yhteiskunnan heikommassa asemassa olevia yksilöitä.
Koulutukseen ohjauksessa korostui asiakkaan kannalta koulutuksen oikeaaikaisuus. Koulutukseen ohjausta tehtiin sekä palveluiden koordinointi tyyppisenä palveluohjauksena että yksilökohtaisena palveluohjauksena. Koulutukseen ohjaavat tahot näkivät Luovin aikuisopiskelijoilleen tarjoaman tuen olevan yksilöllistä ja asiakkaan koko elämäntilanteen huomioon ottavaa. Lisäksi siinä nähtiin paljon yksilökohtaisen palveluohjauksen piirteitä, kuten rinnalla kulkijuutta, kumppanuutta ja tasaveroisuutta opiskelijan kanssa. Yksilöllinen tuki, opiskelijan kokonaistilanteen huomioon ottaminen ja rinnalla kulkijuus olivat keskeisiä tekijöitä, miksi koulutukseen ohjaavat tahot ohjasivat asiakkaitaan Luoviin.
Koulutukseen ohjaavien tahojen toiveet tulevaisuuden yhteistyöstä erityisoppilaitoksen kanssa liittyivät entistä tiiviimpään verkostoyhteisyöhön ja koulutuksista tiedottamiseen. Lisäksi visioitiin yhteistyötä koulutukseen ohjaavien tahojen, yleisten ammatillisten oppilaitosten ja Luovin kanssa, jolloin yksilön koulutusmahdollisuudet ja polut lisääntyisivät ja postmodernismin hengessä monimuotoisuus sekä yksilön valinnan vapaus toteutuvat entistä paremmin.
Esimerkkinä ammatillisesta erityisoppilaitoksesta tutkimuksessa oli Ammattiopisto Luovi, ja haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla tahoja, jotka ohjaavat asiakkaitaan Luovin aikuiskoulutukseen.. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimuksen viitekehys rakentui postmodernismin ja siihen liittyvän yksilöitymisen ja pirstaleisuuden tarkasteluun . Viitekehyksessä käsiteltiin myös hyvinvointivaltion muutosta ja postmodernia sosiaalityötä sekä palveluohjausta postmodernin sosiaalityön menetelmänä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että 1990luvun lama ja hyvinvointivaltion muutos näkyvät edelleen koulutukseen ohjaavien tahojen asiakasprofiileissa. Samoin tutkimustuloksissa näkyivät postmodernismiin liittyvät monimuotoisuuden ja yksilöllisyyden ongelmat, jotka koskettavat erityisesti yhteiskunnan heikommassa asemassa olevia yksilöitä.
Koulutukseen ohjauksessa korostui asiakkaan kannalta koulutuksen oikeaaikaisuus. Koulutukseen ohjausta tehtiin sekä palveluiden koordinointi tyyppisenä palveluohjauksena että yksilökohtaisena palveluohjauksena. Koulutukseen ohjaavat tahot näkivät Luovin aikuisopiskelijoilleen tarjoaman tuen olevan yksilöllistä ja asiakkaan koko elämäntilanteen huomioon ottavaa. Lisäksi siinä nähtiin paljon yksilökohtaisen palveluohjauksen piirteitä, kuten rinnalla kulkijuutta, kumppanuutta ja tasaveroisuutta opiskelijan kanssa. Yksilöllinen tuki, opiskelijan kokonaistilanteen huomioon ottaminen ja rinnalla kulkijuus olivat keskeisiä tekijöitä, miksi koulutukseen ohjaavat tahot ohjasivat asiakkaitaan Luoviin.
Koulutukseen ohjaavien tahojen toiveet tulevaisuuden yhteistyöstä erityisoppilaitoksen kanssa liittyivät entistä tiiviimpään verkostoyhteisyöhön ja koulutuksista tiedottamiseen. Lisäksi visioitiin yhteistyötä koulutukseen ohjaavien tahojen, yleisten ammatillisten oppilaitosten ja Luovin kanssa, jolloin yksilön koulutusmahdollisuudet ja polut lisääntyisivät ja postmodernismin hengessä monimuotoisuus sekä yksilön valinnan vapaus toteutuvat entistä paremmin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]