Koulun toimenpiteet runsaasti poissaolevan oppilaan hyvinvoinnin tukemiseksi
Nattestad, Maria; Okkonen, Kristiina (2011)
Nattestad, Maria
Okkonen, Kristiina
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203071041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203071041
Tiivistelmä
Perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen myötä koulun toimijoil-ta vaaditaan enemmän panostusta ennaltaehkäisevään ja oppilaiden hyvinvointia tukevaan työhön. Ope-tus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt valtakunnallisen Kelpo-hankkeen puitteissa avustusta kouluille uusia vaatimuksia vastaavien toimintojen kehitystyöhön. Tutkielma oli tapaustutkimus, joka tarkasteli erään Kelpo-hankkeeseen kuuluvan koulun interventiota runsaasti poissaolevan oppilaan tilanteeseen puututtaessa ja hyvinvointia tuettaessa. Tutkielmassa näkökulma hyvinvointiin oli positiivinen. Osaami-sen ja auttamisen taidon katsottiin löytyvän koulusta ja sen toimijoiden ammattitaidosta.
Hyvinvoinnin tarkastelemiseksi luotiin eri tieteenalojen hyvinvointiteoreettisiin näkemyksiin pohjautuva analyyttinen viitekehys, oppilashyvinvointi. Oppilashyvinvointi kouluympäristössä sisältää sosiaalisten suhteiden, itsensä toteuttamisen ja koulun olosuhteiden ulottuvuudet. Poissaolojen katsotaan lisäävän oppilaan ongelmia ja kasautuessaan ne voivat aiheuttaa syrjäytymistä. Hyvinvointia tukemalla voidaan vähentää poissaoloja. Näin poissaolot valikoituivat tutkielmassa osoittimeksi, jonka perusteella tapaus valittiin.
Tutkielman tapauksena oli yksi tietyssä toimintaympäristössä toteutettu interventio. Interventio syntyy sen osapuolten välisessä vuorovaikutuksessa. Siihen vaikuttavat sosiaalinen ja toiminnallinen konteksti sekä sille annetut merkitykset ja tulkinnat. Tutkielma tuottaa kuvailevaa tietoa intervention sisällöstä. Realistisen arvioinnin avulla tarkasteltiin interventiossa syntyneitä hyvinvointia tukevia mekanismeja eli muutoksen aikaansaavia tekijöitä. Mekanismeiksi muodostui oppilaan tavoitteellinen osallistaminen, ammatillinen positiivisuus ja yksilökohtainen jousto opetusjärjestelyissä. Nämä lisäsivät oppilaan mah-dollisuuksia saavuttaa koulutyölle asetettuja monitasoisia tavoitteita. Päämääränä oli tuottaa tietoa tavoit-teellisen ja suunnitelmallisen hyvinvointityön tueksi.
Hyvinvoinnin tarkastelemiseksi luotiin eri tieteenalojen hyvinvointiteoreettisiin näkemyksiin pohjautuva analyyttinen viitekehys, oppilashyvinvointi. Oppilashyvinvointi kouluympäristössä sisältää sosiaalisten suhteiden, itsensä toteuttamisen ja koulun olosuhteiden ulottuvuudet. Poissaolojen katsotaan lisäävän oppilaan ongelmia ja kasautuessaan ne voivat aiheuttaa syrjäytymistä. Hyvinvointia tukemalla voidaan vähentää poissaoloja. Näin poissaolot valikoituivat tutkielmassa osoittimeksi, jonka perusteella tapaus valittiin.
Tutkielman tapauksena oli yksi tietyssä toimintaympäristössä toteutettu interventio. Interventio syntyy sen osapuolten välisessä vuorovaikutuksessa. Siihen vaikuttavat sosiaalinen ja toiminnallinen konteksti sekä sille annetut merkitykset ja tulkinnat. Tutkielma tuottaa kuvailevaa tietoa intervention sisällöstä. Realistisen arvioinnin avulla tarkasteltiin interventiossa syntyneitä hyvinvointia tukevia mekanismeja eli muutoksen aikaansaavia tekijöitä. Mekanismeiksi muodostui oppilaan tavoitteellinen osallistaminen, ammatillinen positiivisuus ja yksilökohtainen jousto opetusjärjestelyissä. Nämä lisäsivät oppilaan mah-dollisuuksia saavuttaa koulutyölle asetettuja monitasoisia tavoitteita. Päämääränä oli tuottaa tietoa tavoit-teellisen ja suunnitelmallisen hyvinvointityön tueksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]