"Ku ne silleen ymmärs mua" : vertaistuen merkitys nuorelle vanhempien erotessa
Nivala, Annina (2011)
There are no files associated with this item.
Nivala, Annina
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena olivat vanhempiensa eron kokeneet 12–15-vuotiaat nuoret, jotka osallistuivat ohjattuun, Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton Vetskari -projektin järjestämään vertaistukiryhmään keväällä 2008 sekä keväällä ja syksyllä 2009. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia vanhempien erosta ja sitä kokivatko nuoret saaneensa tukea vertaisryhmästä vanhempien erottua. Tutkimus on menetelmältään laadullinen. Aineisto muodostui viiden nuoren teemahaastatteluista, jotka toteutettiin keväällä 2009.
Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien eroa kriisiteorioiden vaiheiden mukaisesti, ja nuoruutta erilaisten kehitysvaiheiden kautta. Vertaistukiryhmän teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalisen tuen käsite. Aineistoa analysoitiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen. Nuoret ovat kehitysvaiheessa, jossa he rakentavat identiteettiään ja luovat pohjaa tuleville elämänvalinnoille. Perheen hajoaminen voikin olla nuorelle syrjäytymisriski tai johtaa muihin ongelmiin, jos nuori jää ilman aikuisen tukea.
Tutkimuksesta ilmeni, että nuoret kokivat jäävänsä yksin vanhempien erotessa ja tunsivat häpeää, ahdistusta ja pelkoa tai kantoivat huolta vanhemmistaan. Vanhemmilta ei löytynyt voimia tukea nuorta, eivätkä nuoret myöskään halunneet kuormittaa vanhempiaan omilla ongelmillaan. Nuoret toivoivat myös aikuisten ottavan vaikeat asiat puheeksi. Tutkimus osoitti, että vertaisryhmään osallistuminen oli nuorille myönteinen kokemus. He kokivat saaneensa vertaisryhmästä emotionaalista, tiedollista ja toiminnallista tukea sekä välineitä käsitellä omia tunteitaan että perheen tilannetta eri näkökulmista yhdessä muiden nuorten kanssa. Emotionaalinen tuki piti sisällään ymmärryksen ja luottamuksen kokemisen ja myötäelämisen sekä kuulluksi tulemisen. Tiedollinen tuki ilmeni erilaisina neuvoina ja ehdotuksina. Toiminnallinen tuki ilmeni yhteisen tekemisen kautta, mihin sisältyi muun muassa auttaminen ryhmätöissä ja yhteisten tehtävien suorittaminen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien eroa kriisiteorioiden vaiheiden mukaisesti, ja nuoruutta erilaisten kehitysvaiheiden kautta. Vertaistukiryhmän teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalisen tuen käsite. Aineistoa analysoitiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen. Nuoret ovat kehitysvaiheessa, jossa he rakentavat identiteettiään ja luovat pohjaa tuleville elämänvalinnoille. Perheen hajoaminen voikin olla nuorelle syrjäytymisriski tai johtaa muihin ongelmiin, jos nuori jää ilman aikuisen tukea.
Tutkimuksesta ilmeni, että nuoret kokivat jäävänsä yksin vanhempien erotessa ja tunsivat häpeää, ahdistusta ja pelkoa tai kantoivat huolta vanhemmistaan. Vanhemmilta ei löytynyt voimia tukea nuorta, eivätkä nuoret myöskään halunneet kuormittaa vanhempiaan omilla ongelmillaan. Nuoret toivoivat myös aikuisten ottavan vaikeat asiat puheeksi. Tutkimus osoitti, että vertaisryhmään osallistuminen oli nuorille myönteinen kokemus. He kokivat saaneensa vertaisryhmästä emotionaalista, tiedollista ja toiminnallista tukea sekä välineitä käsitellä omia tunteitaan että perheen tilannetta eri näkökulmista yhdessä muiden nuorten kanssa. Emotionaalinen tuki piti sisällään ymmärryksen ja luottamuksen kokemisen ja myötäelämisen sekä kuulluksi tulemisen. Tiedollinen tuki ilmeni erilaisina neuvoina ja ehdotuksina. Toiminnallinen tuki ilmeni yhteisen tekemisen kautta, mihin sisältyi muun muassa auttaminen ryhmätöissä ja yhteisten tehtävien suorittaminen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]