Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapin piirin Tukihenkilöverkko Lapin lapsiperheille : projektissa toimineiden tukihenkilöiden kokemuksia sosiaalisesta tuesta
Vähänikkilä, Sirpa (2012)
Vähänikkilä, Sirpa
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206111165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206111165
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Lapin piirin Tukihenkilöverkko Lapin lapsiperheille (TULA)- projektissa toimivien tukihenkilöiden kokemuksia vapaaehtoisauttamisesta, toiminnassa saadusta sosiaalisesta tuesta ja tuen merkityksestä heidän toimintaansa. Tutkimuksessa tarkasteltu tukihenkilötoiminta on vapaaehtoistyötä, joka täydentää lastensuojelussa toimivien ammattityöntekijöiden työtä. Tukihenkilötoimintaa järjestetään lastensuojelulain lapsi- ja perhekohtaisena lastensuojeluna avohuollon tukitoimina tai ehkäisevän lastensuojelutyön toimina.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmenen MLL:n Lapin piirin TULA- projektissa toimivaa tukihenkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä haastattelun kertomuksellisuutta säilyttäen. Aineistosta etsittiin sosiaalisen tuen merkitys tukihenkilöille ja heidän vastaanottamansa ja tarvitsemansa sosiaalinen tuki. Sosiaalisen tuen lähteinä yksilöllisellä tuen tasolla olivat TULA-projektin työntekijät, tuettavat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä ja kuntien sosiaalityöntekijät. Yhteisöllisen sosiaalisen tuen tasolla tuen lähteinä olivat edellä mainittujen lisäksi toiset tukihenkilöt eli vertaiset. Tuen muodot jaettiin konkreettiseen, emotionaaliseen, tiedolliseen, arvioivaan ja henkiseen sosiaaliseen tukeen.
Tutkimuksessa tukihenkilöt kokivat merkitykselliseksi sen, että he pystyivät toimimaan tukihenkilönä tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Tukihenkilöt nimesivät TULA – projektin projektityöntekijät tärkeimmäksi yksilöllisen sosiaalisen tuen lähteeksi. Projektityöntekijän tarjoama emotionaalinen tuki on ilmennyt tunnetukena, läsnä olevana kuunteluna, rohkaisuna ja myötäelämisenä. Tiedollinen tuki on ollut tietoa tukihenkilötoiminnan prosessin vaiheista, tukihenkilötoiminnan sisällöstä ja koulutusta tehtävään. Arvioiva ja henkinen sosiaalinen tuki ovat olleet läsnä tiedollisen ja emotionaalisen tuen rinnalla. Projektityöntekijät ovat toimineet tukihenkilön ja sosiaalityöntekijän välillä välittäjänä. Tuettavat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä ovat omalta osaltaan olleet tuen lähteinä tukihenkilölle.
Yhteisöllisen sosiaalisen tuen lähteenä tukihenkilöille ovat projektityöntekijän lisäksi olleet toiset tukihenkilöt. Peruskoulutuksessa tukihenkilöt ovat saaneet koulutusta ja perehdytystä tukihenkilötoiminnan sisällöllisiin kysymyksiin eri teemojen avulla. Järjestetyissä vertaistapaamisissa tukihenkilöillä ovat keskustelleet toisten tukihenkilöiden kanssa, ottaneet opikseen toisten kokemuksista ja saaneet toisiltaan erilaista näkökulmaa ja toisin toimimisen vaihtoehtoja. Vertaistapaamisten yhteydessä tukihenkilöille on järjestetty työnohjausta, jonka avulla on edistetty tukihenkilöiden persoonallista kasvua ja jaksamista tukihenkilönä.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmenen MLL:n Lapin piirin TULA- projektissa toimivaa tukihenkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä haastattelun kertomuksellisuutta säilyttäen. Aineistosta etsittiin sosiaalisen tuen merkitys tukihenkilöille ja heidän vastaanottamansa ja tarvitsemansa sosiaalinen tuki. Sosiaalisen tuen lähteinä yksilöllisellä tuen tasolla olivat TULA-projektin työntekijät, tuettavat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä ja kuntien sosiaalityöntekijät. Yhteisöllisen sosiaalisen tuen tasolla tuen lähteinä olivat edellä mainittujen lisäksi toiset tukihenkilöt eli vertaiset. Tuen muodot jaettiin konkreettiseen, emotionaaliseen, tiedolliseen, arvioivaan ja henkiseen sosiaaliseen tukeen.
Tutkimuksessa tukihenkilöt kokivat merkitykselliseksi sen, että he pystyivät toimimaan tukihenkilönä tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Tukihenkilöt nimesivät TULA – projektin projektityöntekijät tärkeimmäksi yksilöllisen sosiaalisen tuen lähteeksi. Projektityöntekijän tarjoama emotionaalinen tuki on ilmennyt tunnetukena, läsnä olevana kuunteluna, rohkaisuna ja myötäelämisenä. Tiedollinen tuki on ollut tietoa tukihenkilötoiminnan prosessin vaiheista, tukihenkilötoiminnan sisällöstä ja koulutusta tehtävään. Arvioiva ja henkinen sosiaalinen tuki ovat olleet läsnä tiedollisen ja emotionaalisen tuen rinnalla. Projektityöntekijät ovat toimineet tukihenkilön ja sosiaalityöntekijän välillä välittäjänä. Tuettavat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä ovat omalta osaltaan olleet tuen lähteinä tukihenkilölle.
Yhteisöllisen sosiaalisen tuen lähteenä tukihenkilöille ovat projektityöntekijän lisäksi olleet toiset tukihenkilöt. Peruskoulutuksessa tukihenkilöt ovat saaneet koulutusta ja perehdytystä tukihenkilötoiminnan sisällöllisiin kysymyksiin eri teemojen avulla. Järjestetyissä vertaistapaamisissa tukihenkilöillä ovat keskustelleet toisten tukihenkilöiden kanssa, ottaneet opikseen toisten kokemuksista ja saaneet toisiltaan erilaista näkökulmaa ja toisin toimimisen vaihtoehtoja. Vertaistapaamisten yhteydessä tukihenkilöille on järjestetty työnohjausta, jonka avulla on edistetty tukihenkilöiden persoonallista kasvua ja jaksamista tukihenkilönä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]