Empowerment lastensuojelun sijaishuollon dokumentoinnissa
Hiltula, Maija (2012)
There are no files associated with this item.
Hiltula, Maija
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella dokumentointia lastensuojelun sijaishuollossa siitä näkökulmasta, näkyykö kodin ulkopuolelle sijoitetun nuoren asiakasraportoinnissa empowerment, joka määritellään usein voimaantumiseksi tai valtaistumiseksi.
Dokumentointi on olennainen osa sijaishuollon työkäytäntöjä. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella tapaa, joilla nuoren arkea lastensuojelulaitoksessa kuvataan asiakasraportoinnissa. Työssä nostetaan esiin empowermentiin liittyviä näkökulmia ja sen osatekijöitä. Empowermentilla voidaan tarkoitta ihmisen oman toiminnan käyttöönottamista ja mahdollistamista, elämänhallinnan lisäämistä sekä ihmisen oman äänen vahvistamista häntä koskevissa kysymyksissä. Huomioon otetaan ihmisen yksilöllisyys, tarpeet ja voimavarat. Usein ajatellaan, että lastensuojelussa sijoituksen tavoitteena on voimaannuttaa lasta.
Tutkimusmenetelmänä ja lähestymistapana tutkielmassa käytetään diskurssianalyysiä. Tavoitteena on nostaa esiin raporttimerkinnöistä empowermentia ilmentäviä diskursseja. Työn keskiössä on sijaishuoltoon sijoitetun nuoren asiakasraporttimerkintöjen tarkastelu yhden vuoden ajalta.
Monimuotoinen empowerment ilmenee asiakasraporteissa päämääränä ja prosessina, valtaistumisena ja voimaantumisena. Toisinaan empowermentia ilmentävät diskurssit näkyvät raporttimerkinnöissä suorasti, mutta toisaalta olennaista on nähdä tekstin taakse. Kirjaamisen tavat vaihtelevat. Dokumentoija tekee jatkuvaa valintaa joko tietoisesti tai tiedostamatta siitä, millaisia merkityksiä asioille antaa ja millä tavoin nuoren arkea ja tilannetta kuvaa. Empowermentia ilmenee raporttimerkinnöissä osallisuuteen, toimintatilan saavuttamiseen ja valtaan liittyvinä neuvotteluina vallattomuuden vähentämiseksi sekä kuvauksina voimavaroista, hyvinvoinnista, luottamuksen saavuttamisesta ja toimintatavoista. Empowerment näyttäytyy voimaantumista jäsentävien päämäärien saavuttamisena sekä monimuotoisena, aaltomaisena ja jatkuvana prosessina eteenpäin menoineen ja takapakkeineen. Empowermentin ja sen prosessinomaisuuden tunnistamiseksi raporttimerkintöjä on tarkasteltava jatkumona, osana raporttimerkintöjen kokonaisuutta.
Dokumentointi on olennainen osa sijaishuollon työkäytäntöjä. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella tapaa, joilla nuoren arkea lastensuojelulaitoksessa kuvataan asiakasraportoinnissa. Työssä nostetaan esiin empowermentiin liittyviä näkökulmia ja sen osatekijöitä. Empowermentilla voidaan tarkoitta ihmisen oman toiminnan käyttöönottamista ja mahdollistamista, elämänhallinnan lisäämistä sekä ihmisen oman äänen vahvistamista häntä koskevissa kysymyksissä. Huomioon otetaan ihmisen yksilöllisyys, tarpeet ja voimavarat. Usein ajatellaan, että lastensuojelussa sijoituksen tavoitteena on voimaannuttaa lasta.
Tutkimusmenetelmänä ja lähestymistapana tutkielmassa käytetään diskurssianalyysiä. Tavoitteena on nostaa esiin raporttimerkinnöistä empowermentia ilmentäviä diskursseja. Työn keskiössä on sijaishuoltoon sijoitetun nuoren asiakasraporttimerkintöjen tarkastelu yhden vuoden ajalta.
Monimuotoinen empowerment ilmenee asiakasraporteissa päämääränä ja prosessina, valtaistumisena ja voimaantumisena. Toisinaan empowermentia ilmentävät diskurssit näkyvät raporttimerkinnöissä suorasti, mutta toisaalta olennaista on nähdä tekstin taakse. Kirjaamisen tavat vaihtelevat. Dokumentoija tekee jatkuvaa valintaa joko tietoisesti tai tiedostamatta siitä, millaisia merkityksiä asioille antaa ja millä tavoin nuoren arkea ja tilannetta kuvaa. Empowermentia ilmenee raporttimerkinnöissä osallisuuteen, toimintatilan saavuttamiseen ja valtaan liittyvinä neuvotteluina vallattomuuden vähentämiseksi sekä kuvauksina voimavaroista, hyvinvoinnista, luottamuksen saavuttamisesta ja toimintatavoista. Empowerment näyttäytyy voimaantumista jäsentävien päämäärien saavuttamisena sekä monimuotoisena, aaltomaisena ja jatkuvana prosessina eteenpäin menoineen ja takapakkeineen. Empowermentin ja sen prosessinomaisuuden tunnistamiseksi raporttimerkintöjä on tarkasteltava jatkumona, osana raporttimerkintöjen kokonaisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]