Jälkihuollon asiakkaan kokemukset sosiaalityön kontekstissa
Kuronen, Orvokki (2013)
Kuronen, Orvokki
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303191053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303191053
Tiivistelmä
Pro Graduni taustalla on työskentelyjakso nuorisokodilla entisessä Lapin läänissä. Tutkimuksen tarkoitus on saada jälkihuollossa olevien nuorten ääni kuuluviin. Huostaanottojen määrä nuorten kohdalla on lisääntynyt 2000-luvulla. Tutkimuskysymykseni on: Millaisena jälkihuollon asiakas kokee jälkihuollon palvelun? Tavoitteenani on jälkihuollon määrittäminen, sekä tuottaa tietoa jälkihuollon asiakkaan itsemääräämisoikeudesta asiakkaan näkökulmasta. Selvitän, millaisia ovat nuorten kokemukset jälkihuollon palvelusta. Tutkimustehtäväni on julkituoda asiakkaiden mielipiteitä jälkihuollon palvelusta. Tutkimuksellisena otteena käytän fenomenologista lähestymistapaa ja holistista ihmiskäsitystä. Tutkimuksen aineisto on kahdeksan nuoren litteroidut haastattelut, ja apuna käytin teemoittelua. Analyysinä käytin empiirisen aineiston sisällönanalyysiä, jonka avulla löysin ne aihealueet, joihin nuorten puhe keskittyi.
Mitä on jälkihuolto? Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat Suomessa kunnan järjestämää palvelua. Laki velvoittaa kuntia järjestämään jälkihuoltoa huostaanotetuille nuorille. Jälkihuollon toteutus tapahtuu sosiaalihuollon puitteissa. Jälkihuollon tarkoituksena on pyrkiä helpottamaan lapsen tai nuoren kotiuttamista, sekä auttaa nuorta hänen itsenäistymisessään avohuollon tukitoimin tai antaa taloudellista tukea jälkihuoltotarpeen mukaan. Tärkeimpiä tehtäviä jälkihuollossa ja lastensuojelussa yleensä on lastensuojelun edunvalvonta. Jälkihuoltonuorten puheista nousi esille viisi aihepiiriä, jotka toistuvat nuorten kokemuksissa. Nämä aihepiirit ovat asiakassuhde, palvelun saatavuus, yhteydenpidon riittävyys, paikka ja jälkihuollon asiakkaan asema ja oikeus. Haastatteluissa nuoret hahmottivat palvelun eri tavoin. Jokainen nuori tuli eri elämänkonteksteista. Jälkihuollon kokemukset olivat moninaisia. Luottamus jälkihuoltoa tekevään työntekijään koettiin keskeiseksi asiaksi. Tutkimukseni johtopäätöksenä voidaan todeta jälkihuoltonuorten kaipaavan aikuista rinnalla kulkijaa. Aikuista, joka ohjaa, neuvoo sekä kannustaa, elämän suurissa ja pienissä valinnoissa. Hän kuuntelee, antaa heille aikaa, on aidosti kiinnostunut heidän asioista, ja näkemyksistä, eri elämäntilanteissa. Nuoret kokivat jälkihuollon informaation kulun olevan aluksi runsasta, matkan varrella se jää arjen asioiden jalkoihin. Jälkihuoltonuoret kaipasivat sosiaalitoimistoon kodikkuutta. Tulevaisuudessa olisi selvennettävä jälkihuoltonuorille palveluiden merkitys ja tavoitteet. Tämä asettaa haasteita jälkihuoltoa tekeville työntekijöille. Pohdittavaa olisi myös sitä, miten nuoren saa motivoitumaan noudattamaan sovittuja asioita.
Mitä on jälkihuolto? Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat Suomessa kunnan järjestämää palvelua. Laki velvoittaa kuntia järjestämään jälkihuoltoa huostaanotetuille nuorille. Jälkihuollon toteutus tapahtuu sosiaalihuollon puitteissa. Jälkihuollon tarkoituksena on pyrkiä helpottamaan lapsen tai nuoren kotiuttamista, sekä auttaa nuorta hänen itsenäistymisessään avohuollon tukitoimin tai antaa taloudellista tukea jälkihuoltotarpeen mukaan. Tärkeimpiä tehtäviä jälkihuollossa ja lastensuojelussa yleensä on lastensuojelun edunvalvonta. Jälkihuoltonuorten puheista nousi esille viisi aihepiiriä, jotka toistuvat nuorten kokemuksissa. Nämä aihepiirit ovat asiakassuhde, palvelun saatavuus, yhteydenpidon riittävyys, paikka ja jälkihuollon asiakkaan asema ja oikeus. Haastatteluissa nuoret hahmottivat palvelun eri tavoin. Jokainen nuori tuli eri elämänkonteksteista. Jälkihuollon kokemukset olivat moninaisia. Luottamus jälkihuoltoa tekevään työntekijään koettiin keskeiseksi asiaksi. Tutkimukseni johtopäätöksenä voidaan todeta jälkihuoltonuorten kaipaavan aikuista rinnalla kulkijaa. Aikuista, joka ohjaa, neuvoo sekä kannustaa, elämän suurissa ja pienissä valinnoissa. Hän kuuntelee, antaa heille aikaa, on aidosti kiinnostunut heidän asioista, ja näkemyksistä, eri elämäntilanteissa. Nuoret kokivat jälkihuollon informaation kulun olevan aluksi runsasta, matkan varrella se jää arjen asioiden jalkoihin. Jälkihuoltonuoret kaipasivat sosiaalitoimistoon kodikkuutta. Tulevaisuudessa olisi selvennettävä jälkihuoltonuorille palveluiden merkitys ja tavoitteet. Tämä asettaa haasteita jälkihuoltoa tekeville työntekijöille. Pohdittavaa olisi myös sitä, miten nuoren saa motivoitumaan noudattamaan sovittuja asioita.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]