"Vedettäis yhtä köyttä" : kodin ja koulun yhteistyö oppilashuollossa
Ylikoski, Ursula (2013)
Ylikoski, Ursula
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304041068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201304041068
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli kodin ja koulun yhteistyön rakentumista sekä kehittämistä koulukuraattoreiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja analyysi rakennettiin teemoittelun sekä sisällönanalyysin pohjalta. Aineisto koostettiin seitsemän koulukuraattorin puhelinhaastattelusta.
Tutkimus arvioi oppilashuollon nykytilaa sekä kodin ja koulun yhteistyön eri muotoja. Työssä käytettiin Urie Bronfenbrennerin ekologista sosiaalistumisteoriaa perusteluna kodin ja koulun yhteistyölle. Teorian mukaan koti ja koulu ovat nuoren lähiympäristön tärkeimpiä järjestelmiä, joten niiden välinen yhteistyö on olennaista nuoren kasvun ja kehityksen kannalta.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että koulun sosiaalityö kärsii resurssipulasta Suomessa, mikä vaikuttaa kodin ja koulun yhteistyöhön panostamiseen. Nuorten hyvinvoinnin kannalta olennaista olisi varhainen puuttuminen sekä ennaltaehkäisevä työ, mutta tällä hetkellä kuraattoreilla on resursseja keskittyä pääasiassa korjaavaan työhön. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nykyaikaista yhteydenpitovälinettä, Internet-ohjelma Wilmaa, jonka tarkoituksena on kehittää kodin ja koulun yhteistyötä aktiivisempaan sekä monipuolisempaan suuntaan. Wilma on otettu useissa kouluissa hyvin vastaan, mutta käyttöaktiivisuudessa löytyy yhä puutteita. Ohjelman vähäisen perehdytyksen vuoksi kaikki vanhemmat tai työntekijät eivät osaa käyttää Wilmaa täysipainoisesti. Ohjelman nähtiin kuitenkin tarjoavan hyviä mahdollisuuksia nopeaan ja tehokkaaseen viestimiseen kodin ja koulun välillä. Tutkimus arvioi kodin ja koulun onnistuneen yhteistyön edellyttävän jatkuvaa kehittämistä ja riittävää aktiivisuutta kummaltakin osapuolelta.
Tutkimus arvioi oppilashuollon nykytilaa sekä kodin ja koulun yhteistyön eri muotoja. Työssä käytettiin Urie Bronfenbrennerin ekologista sosiaalistumisteoriaa perusteluna kodin ja koulun yhteistyölle. Teorian mukaan koti ja koulu ovat nuoren lähiympäristön tärkeimpiä järjestelmiä, joten niiden välinen yhteistyö on olennaista nuoren kasvun ja kehityksen kannalta.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että koulun sosiaalityö kärsii resurssipulasta Suomessa, mikä vaikuttaa kodin ja koulun yhteistyöhön panostamiseen. Nuorten hyvinvoinnin kannalta olennaista olisi varhainen puuttuminen sekä ennaltaehkäisevä työ, mutta tällä hetkellä kuraattoreilla on resursseja keskittyä pääasiassa korjaavaan työhön. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nykyaikaista yhteydenpitovälinettä, Internet-ohjelma Wilmaa, jonka tarkoituksena on kehittää kodin ja koulun yhteistyötä aktiivisempaan sekä monipuolisempaan suuntaan. Wilma on otettu useissa kouluissa hyvin vastaan, mutta käyttöaktiivisuudessa löytyy yhä puutteita. Ohjelman vähäisen perehdytyksen vuoksi kaikki vanhemmat tai työntekijät eivät osaa käyttää Wilmaa täysipainoisesti. Ohjelman nähtiin kuitenkin tarjoavan hyviä mahdollisuuksia nopeaan ja tehokkaaseen viestimiseen kodin ja koulun välillä. Tutkimus arvioi kodin ja koulun onnistuneen yhteistyön edellyttävän jatkuvaa kehittämistä ja riittävää aktiivisuutta kummaltakin osapuolelta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]