Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Havaintoja osaamisen johtamisesta sosiaalialalla

Hannula, Terttu (2013)

 

There are no files associated with this item.


Hannula, Terttu
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306181218
Tiivistelmä
Pro gradu -työni käsittelee osaamisen johtamista sosiaalialalla. Tutkielmani aineiston keräsin Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen järjestämän 2-vuotisen Sosiaalityön johtamisen kehittämishankeen aikana, johon osallistui Lapin läänin kuntien johtavassa asemassa olevia sosiaalialan esimiehiä. Lähestyn sosiaalialan osaamisen johtamisen aihetta käsitteistöä avaamalla. Olen liittänyt teemaan myös arvojen ja eettisyyden näkökulmaa. Moniammatilliset yhteistyötahot, laki ja virkamiesetiikka tuovat työhön erilaisia eettisiä painotuksia sosiaalityön arvojen rinnalle.

Sosiaalialan luonne edellyttää uusia laajoja ja kokonaisvaltaisia osaamisen johtamisen lähestymistapoja ja erilaisia toimintamalleja. Osaamista johdettaessa johdetaan muutosta kohti strategista päämäärää. Työntekijöiden mukaanotto strategiseen keskusteluun tuo avoimuutta ja osallisuuden tunnetta. Tiedon jatkuvalla vaihtamisella on merkittävä rooli. Tutkielmassani etsin tietoa siihen, millainen osaamisen johtaminen nähdään tärkeänä, miten tarvetta kartoitetaan ja toteutetaan käytännön työssä tai miten tuetaan saavuttamaan päämääriä. Aineiston keruu tapahtui ryhmähaastatteluna ja kirjallisella palautteella. Aineiston analysoin sisällönanalyysimenetelmällä aineistolähtöisesti. Tutkimus on laadullinen.

Osaamista johdettaessa tärkeiksi koettiin selkeät, tietoiset ja mielellään pitkät tulevaisuudensuunnitelmat, yhtenäinen linjaus ja selkeä strateginen tavoite. Osaamista johdetaan muun muassa käymällä yhteisiä keskusteluja, perehdytyksellä, mentorointimenetelmää käyttäen, kehityskeskusteluita käymällä, erilaisia mittaristoja seuraamalla ja kehittämällä, sekä perinteisellä koulutuksella. Eettisyys ja arvot liitettiin laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin, lakiin, asiakkaiden kohteluun ja henkilöstö-, asia- ja talouden tuntemukseen.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3935]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste