Lasten hyvinvoinnin moniammatillinen tukeminen koulussa : laadullinen tapaustutkimus oppilashuoltoryhmän käsityksistä
Niskala, Minna (2013)
Niskala, Minna
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312121375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201312121375
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee lasten hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvoinnin moniammatillista tukemista sekä sosi-aalityölle kohdistuvaa tarvetta oppilashuoltoryhmän näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa perehdytään yhden oppilashuoltoryhmän käsityksiin lasten hyvinvoinnin tilasta sekä sen tukemisesta peruskoulussa. Tutkimus kiinnittyy käynnissä olevaan Monitoimijuus koulussa -kehittämishankkeeseen. Hankkeessa kehitetään kouluhyvinvointia sekä koulun eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Tutkimuksen aineisto koostuu oppilashuoltoryhmän temaattisesta keskustelusta sekä hankkeen muista materiaaleista.
Tutkimuksessa kartoitetaan oppilashuoltoryhmän käsityksiä lasten hyvinvoinnin tilasta. Hyvinvointi ymmärretään sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen osa-alueen kokonaisuutena, mutta pääpaino on lasten sosiaalisen hyvinvoinnin tarkastelussa, jolloin huomiota kiinnitetään myös perheiden tilanteisiin. Lasten hyvinvoinnin tilan kartoittamisen lisäksi tutkimuksessa käsitellään oppilashuollon moniammatillista hyvinvoinnin tukemista jaetun toimijuuden ja jaetun asiantuntijuuden käsitteiden kautta. Moniammatilliseen yhteistyöhön liittyen tutkimuksessa tarkastellaan tarvetta koulun sosiaalityölle.
Aineisto analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan eriarvoisuus näkyy lasten hyvinvoinnin tilassa. Lapset ovat eriarvoisessa asemassa, riippuen esimerkiksi vanhempien tilanteesta. Eriarvoisuus näkyy niin lasten fyysisessä kuin sosiaalisessakin hyvinvoinnin osa-alueessa. Osa perheistä voi pahoin, mutta uutena ilmiönä pidettiin hyvinvoivia perheitä, joiden yksilöllisiin vaatimuksiin on haasteellista vastata kouluyhteisössä. Koulun merkitys hyvinvoinnin turvaajana nähtiin tärkeänä. Koulun tuoma turvallisuus ja rutiinit sekä koulun tarjoamat palvelut nähtiin erityisen merkityksellisinä. Hyvinvoinnin tukeminen on koulussa tärkeää, sillä koulu nähtiin matalankynnyksen paikkana. Oppilashuollon hyvinvointia tukevassa toiminnassa jaetun toimijuuden sekä jaetun asiantuntijuuden merkitykset korostuivat. Oppilashuoltoryhmä kaipasi toimintaansa lisää moniammatillisuutta ja sekä ennaltaehkäisevää työotetta. Sosiaalityölle kohdistuvaa tarvetta ilmensivät lasten ja perheiden tilanteet sekä koulun muiden toimijoiden työn kuormittuminen.
Tutkimuksessa kartoitetaan oppilashuoltoryhmän käsityksiä lasten hyvinvoinnin tilasta. Hyvinvointi ymmärretään sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen osa-alueen kokonaisuutena, mutta pääpaino on lasten sosiaalisen hyvinvoinnin tarkastelussa, jolloin huomiota kiinnitetään myös perheiden tilanteisiin. Lasten hyvinvoinnin tilan kartoittamisen lisäksi tutkimuksessa käsitellään oppilashuollon moniammatillista hyvinvoinnin tukemista jaetun toimijuuden ja jaetun asiantuntijuuden käsitteiden kautta. Moniammatilliseen yhteistyöhön liittyen tutkimuksessa tarkastellaan tarvetta koulun sosiaalityölle.
Aineisto analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan eriarvoisuus näkyy lasten hyvinvoinnin tilassa. Lapset ovat eriarvoisessa asemassa, riippuen esimerkiksi vanhempien tilanteesta. Eriarvoisuus näkyy niin lasten fyysisessä kuin sosiaalisessakin hyvinvoinnin osa-alueessa. Osa perheistä voi pahoin, mutta uutena ilmiönä pidettiin hyvinvoivia perheitä, joiden yksilöllisiin vaatimuksiin on haasteellista vastata kouluyhteisössä. Koulun merkitys hyvinvoinnin turvaajana nähtiin tärkeänä. Koulun tuoma turvallisuus ja rutiinit sekä koulun tarjoamat palvelut nähtiin erityisen merkityksellisinä. Hyvinvoinnin tukeminen on koulussa tärkeää, sillä koulu nähtiin matalankynnyksen paikkana. Oppilashuollon hyvinvointia tukevassa toiminnassa jaetun toimijuuden sekä jaetun asiantuntijuuden merkitykset korostuivat. Oppilashuoltoryhmä kaipasi toimintaansa lisää moniammatillisuutta ja sekä ennaltaehkäisevää työotetta. Sosiaalityölle kohdistuvaa tarvetta ilmensivät lasten ja perheiden tilanteet sekä koulun muiden toimijoiden työn kuormittuminen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]