”No ko ei osannu niinku ite lähtiä mihinkään suuntaan minkään suhteen” : ammatillisen kuntoutuskurssin merkitys nuoren elämään
Kivelä, Minna-Tiia (2014)
Kivelä, Minna-Tiia
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404031058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404031058
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani nuorten ammatillisen kuntoutuskurssin merkitystä nuoren elämään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yhden nuoren subjektiivisia kokemuksia elämästään ja sitä määrittäviä tekijöitä ennen nuorten ammatillista kuntoutuskurssia, kurssin aikana ja kurssin jälkeen. Tutkimuksessani nuoren elämän tarkastelu kohdistuu tulevaisuuden työllistymisen näkökulmaan.
Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tarkastelun kohteena on nuoren elämänkulku. Tutkimukseni aineiston olen kerännyt haastattelemalla yhtä nuorten ammatilliselle kuntoutuskurssille osallistunutta nuorta. Haastattelun olen suorittanut syvähaastattelun menetelmää hyödyntäen. Lisäksi käytän tutkimuksessani nuoren kuntoutuksen ajalta dokumentoituja nuorta koskevia asiakirjoja. Tutkimukseni aineiston olen analysoinut narratiivista analyysimenetelmää käyttäen.
Ennen kurssin alkua tutkimukseni nuori eli elämässään vaihetta, jolloin hänellä oli suunta hukassa ja elämää määritti epätietoisuus tulevaisuudesta. Vaikka nuori oli valmistunut ammattiin, ei hän ollut kiinnostunut työllistymään ammattiaan vastaavalle alalle. Tämän lisäksi myös masennus oli tekijä, joka vaikutti hänen elämän hallittavuuteen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Kurssin alkaminen mahdollisti nuorelle tukea, jonka avulla hän asetti tulevaisuuteensa tavoitteita uuden ammattialan löytämiseksi. Lisäksi kurssin avulla nuoren arkeen tuli myös tekeminen, joka toi elämään sisältöä. Kurssin avulla hän ei kuinkaan löytänyt tulevaisuutensa ammattialaa, vaan nuori oli kurssin päätyttyä ilman tulevaisuuden suunnitelmia. Kurssin jälkeinen aika ja kurssiin kuulunut seurantajakso mahdollistivat uuteen ammattialaan tutustumisen. Tämän lisäksi nuoren tukiverkosto kasvoi, mikä auttoi häntä toipumaan masennuksesta. Nuori löysi elämäänsä uusia polkuja ja tulevaisuuden suunnitelmia. Niiden toteuttamiseksi tulevaisuudessa hän kuitenkin tarvitsee tukea, jota ilman hän ei pärjää.
Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tarkastelun kohteena on nuoren elämänkulku. Tutkimukseni aineiston olen kerännyt haastattelemalla yhtä nuorten ammatilliselle kuntoutuskurssille osallistunutta nuorta. Haastattelun olen suorittanut syvähaastattelun menetelmää hyödyntäen. Lisäksi käytän tutkimuksessani nuoren kuntoutuksen ajalta dokumentoituja nuorta koskevia asiakirjoja. Tutkimukseni aineiston olen analysoinut narratiivista analyysimenetelmää käyttäen.
Ennen kurssin alkua tutkimukseni nuori eli elämässään vaihetta, jolloin hänellä oli suunta hukassa ja elämää määritti epätietoisuus tulevaisuudesta. Vaikka nuori oli valmistunut ammattiin, ei hän ollut kiinnostunut työllistymään ammattiaan vastaavalle alalle. Tämän lisäksi myös masennus oli tekijä, joka vaikutti hänen elämän hallittavuuteen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Kurssin alkaminen mahdollisti nuorelle tukea, jonka avulla hän asetti tulevaisuuteensa tavoitteita uuden ammattialan löytämiseksi. Lisäksi kurssin avulla nuoren arkeen tuli myös tekeminen, joka toi elämään sisältöä. Kurssin avulla hän ei kuinkaan löytänyt tulevaisuutensa ammattialaa, vaan nuori oli kurssin päätyttyä ilman tulevaisuuden suunnitelmia. Kurssin jälkeinen aika ja kurssiin kuulunut seurantajakso mahdollistivat uuteen ammattialaan tutustumisen. Tämän lisäksi nuoren tukiverkosto kasvoi, mikä auttoi häntä toipumaan masennuksesta. Nuori löysi elämäänsä uusia polkuja ja tulevaisuuden suunnitelmia. Niiden toteuttamiseksi tulevaisuudessa hän kuitenkin tarvitsee tukea, jota ilman hän ei pärjää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]