Sukupuolisensitiivinen nuorisotyö tyttöjen kokemuksina
Syrjäkari, Reetta (2013)
Syrjäkari, Reetta
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404011052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404011052
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sukupuolisensitiivistä nuorisotyötä, jota tyttöihin kohdentuessa kutsutaan sukupuoli-sensitiiviseksi tyttötyöksi. Tutkimuksessa tyttöys näyttäytyy yksioikoisen biologisen käsitteen sijaan sosiaalisena kategoriana, jolloin sukupuolten erot näyttäytyvät kulttuurisidonnaisina. Sukupuolisensitiivinen nuorisotyö huomioi ja tuo näkyväksi sukupuoleen liitettyjä arvoja, asenteita sekä odotuksia ja huomioi tuen tarpeessa olevien nuorten sukupuolen tukemisessa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka osallistuminen sukupuolisensi-tiiviseen nuorisotyöhön tukee tyttöjen omaehtoista voimaantumisen prosessia. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimii empowerment –näkökulma, jossa prosessi saa merkityksensä yksilön kokemasta epätyydyttävästä tilanteesta, josta syntyy motivaatio tavoitella itsemääriteltyä ihannetilannetta. Tutkimuksessa oltiin kiinnos-tuneita siitä, kuinka tytöt itse kokivat sukupuolisensitiivisen tyttötyön olleen empowerment -prosessia tukemassa. Tutkimus on laadullinen ja sen tutkimusaineistona toimi teemahaastatteluaineisto. Aineisto muodostui kahdeksan tytön haastatteluista, joita analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta nostettiin sellaisia teemoja esille, jotka kuvasivat tyttöjen voimaantumisen prosessia.
Kaikilla tytöillä oli syrjinnän kokemuksia ja sosiaaliset verkostot olivat heikot. Tytöillä oli tarve sosiaaliselle ympäristölle, jossa jakaa kokemuksia muiden tyttöjen kanssa ja saada uusia sosiaalisia suhteita. Empowerment -prosessissa merkittävä tuki saatiin vertaisilta. Kokemusten jakaminen muiden samassa tilanteessa olevien tyttöjen kanssa koettiin merkitykselliseksi ja se vähensi erilaisuuden ja häpeän tunteita sekä avasi uudenlaisia näkymiä myös tilanteeseen sisältyvistä mahdollisuuksista ja resursseista. Työntekijöiden rooli empowerment –prosessin tukemisessa liittyi yksilölliseen tukemiseen luottamuksellisten keskustelujen kautta sekä mahdollista-van kontekstin luomisena. Empowerment näyttäytyi itsevarmuuden lisääntymisenä, joka toimi pohjana monille muilla muutoksille tyttöjen elämässä, kuten uusien tavoitteiden asettamiselle ja tulevaisuuden suunnittelulle.
Avainsanat: Sukupuolisensitiivisyys,
Kaikilla tytöillä oli syrjinnän kokemuksia ja sosiaaliset verkostot olivat heikot. Tytöillä oli tarve sosiaaliselle ympäristölle, jossa jakaa kokemuksia muiden tyttöjen kanssa ja saada uusia sosiaalisia suhteita. Empowerment -prosessissa merkittävä tuki saatiin vertaisilta. Kokemusten jakaminen muiden samassa tilanteessa olevien tyttöjen kanssa koettiin merkitykselliseksi ja se vähensi erilaisuuden ja häpeän tunteita sekä avasi uudenlaisia näkymiä myös tilanteeseen sisältyvistä mahdollisuuksista ja resursseista. Työntekijöiden rooli empowerment –prosessin tukemisessa liittyi yksilölliseen tukemiseen luottamuksellisten keskustelujen kautta sekä mahdollista-van kontekstin luomisena. Empowerment näyttäytyi itsevarmuuden lisääntymisenä, joka toimi pohjana monille muilla muutoksille tyttöjen elämässä, kuten uusien tavoitteiden asettamiselle ja tulevaisuuden suunnittelulle.
Avainsanat: Sukupuolisensitiivisyys,
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4506]