Koulukuraattori yläkoululaisen tukena
Ikonen, Satu (2014)
Ikonen, Satu
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412051527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412051527
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee kuraattoreiden tekemää työtä yläkoulussa. Tut-kielman tavoitteena oli selvittää, mitä tukimuotoja kuraattorit käyttävät yksilö, yhteisö- ja verkostotyössä ja miten kuraattorit kokevat antamansa tuen merkityksen. Tutkimuk-sessa selvitettiin myös kuraattoreiden käsityksiä uudesta elokuussa 2014 voimaan astu-neesta oppilas- ja opiskelijahuoltolaista. Tutkimus on rajattu koskemaan yläkoululaisten kanssa tehtävää työtä.
Pro gradu- tutkielman aineistona ovat neljän yläkoululaisten kanssa työskentelevän so-siaalityöntekijän pätevyyden omaavan kuraattorin teemahaastattelut. Analyysimenetel-mänä käytettiin aineistolähteistä sisällönanalyysiä. Tutkimusote on fenomenologis- hermeneuttinen, koska olen kiinnostunut kuraattoreiden kokemuksista. Tutkimuksen taustoittava osio muodostuu kuraattorityöstä tehtyjen aikaisempien tutkimusten, kuraat-torityön muotoutumisen ja nykyisen työnkuvan ja lainsäädännön tarkastelusta. Tutki-muksen taustoittavassa osiossa tarkastellaan myös vuorovaikutuksellista tukemista yksi-lötyössä, yhteisötyötä, sekä perhe- ja verkostotyötä. Tutkimuksen keskeinen teoreettinen käsite on sosiaalinen tuki. Olen mukaillut tutkimuksessani Esko Kumpusalon (1991) määritelmää sosiaalisesta tuesta. Kuraattorin antama sosiaalinen tuki voi olla emotio-naalista, informatiivista, materiaalista tukea ja arviointia sekä toiminnallista ja henkistä tukea. Olen tutkimuksessani kiinnostunut myös sosiaalisen tuen verkostojen kolmesta ulottuvuudesta sekä tuen oikea-aikaisuudesta, laadusta ja rakenteesta.
Tulosten perusteella voidaan todeta kuraattoreiden käyttävän yksilötyössä monenlaisia työvälineitä, mutta tärkeintä työssä on luottamuksellisen suhteen rakentuminen. Yhtei-sötyössä, kuten luokkatyössä, kuraattorit käyttävät valmiita ohjelmia. Kuraattoreiden kokemusten mukaan heidän osallistumisensa yhteisötyöhön on tärkeää, jotta he tulevat tutuiksi koululla. Kuraattorit kokivat työnsä merkittävänä yksilö- ja yhteisötasolla sekä verkostoissa. Heidän kokemustensa mukaan työn onnistuminen vaatii kuitenkin myös muiden toimijoiden osallistumista. Tutkimustulokset kertovat neljän kuraattorin koke-muksista omasta työstään. Tulokset voidaan yleistää kuvaamaan laajemminkin kuraatto-reiden työtä ja työn merkitystä. Tutkimustuloksista voivat hyötyä muut nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset, jotta he saavat käsityksen siitä, miten kuraattorit kokevat työnsä ja työn merkityksellisyyden sekä millaisia ajatuksia heillä on yhteistyön tiivistämisestä.
Pro gradu- tutkielman aineistona ovat neljän yläkoululaisten kanssa työskentelevän so-siaalityöntekijän pätevyyden omaavan kuraattorin teemahaastattelut. Analyysimenetel-mänä käytettiin aineistolähteistä sisällönanalyysiä. Tutkimusote on fenomenologis- hermeneuttinen, koska olen kiinnostunut kuraattoreiden kokemuksista. Tutkimuksen taustoittava osio muodostuu kuraattorityöstä tehtyjen aikaisempien tutkimusten, kuraat-torityön muotoutumisen ja nykyisen työnkuvan ja lainsäädännön tarkastelusta. Tutki-muksen taustoittavassa osiossa tarkastellaan myös vuorovaikutuksellista tukemista yksi-lötyössä, yhteisötyötä, sekä perhe- ja verkostotyötä. Tutkimuksen keskeinen teoreettinen käsite on sosiaalinen tuki. Olen mukaillut tutkimuksessani Esko Kumpusalon (1991) määritelmää sosiaalisesta tuesta. Kuraattorin antama sosiaalinen tuki voi olla emotio-naalista, informatiivista, materiaalista tukea ja arviointia sekä toiminnallista ja henkistä tukea. Olen tutkimuksessani kiinnostunut myös sosiaalisen tuen verkostojen kolmesta ulottuvuudesta sekä tuen oikea-aikaisuudesta, laadusta ja rakenteesta.
Tulosten perusteella voidaan todeta kuraattoreiden käyttävän yksilötyössä monenlaisia työvälineitä, mutta tärkeintä työssä on luottamuksellisen suhteen rakentuminen. Yhtei-sötyössä, kuten luokkatyössä, kuraattorit käyttävät valmiita ohjelmia. Kuraattoreiden kokemusten mukaan heidän osallistumisensa yhteisötyöhön on tärkeää, jotta he tulevat tutuiksi koululla. Kuraattorit kokivat työnsä merkittävänä yksilö- ja yhteisötasolla sekä verkostoissa. Heidän kokemustensa mukaan työn onnistuminen vaatii kuitenkin myös muiden toimijoiden osallistumista. Tutkimustulokset kertovat neljän kuraattorin koke-muksista omasta työstään. Tulokset voidaan yleistää kuvaamaan laajemminkin kuraatto-reiden työtä ja työn merkitystä. Tutkimustuloksista voivat hyötyä muut nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset, jotta he saavat käsityksen siitä, miten kuraattorit kokevat työnsä ja työn merkityksellisyyden sekä millaisia ajatuksia heillä on yhteistyön tiivistämisestä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]