Freestyle-lumilautailun sukupuoli
Lindström, Tiina (2012)
Lindström, Tiina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210311236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210311236
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisissa sosiaalisissa käytännöissä freestylelumilautailu tänä päivänä sukupuolittuu ja millaisia seurauksia sillä on. Tutkielmassani pyrin siis paljastamaan ne kulttuuriset merkitysrakenteet, joiden kautta kaksijakoinen sukupuolijärjestelmä on olemassa freestyle-lumilautailussa, sekä samalla tekemään näkyviksi ne kulttuurissa vallitsevat arvot, joilla ylläpidetään sukupuolijärjestystä lajikulttuurissa. Lähestyn tutkimuskysymystä analysoimalla sukupuolta freestylelumilautailussa neljän teeman kautta. Teemat ovat laskutyyli, lajille omistautuminen, riskitietoisuus sekä kasvojen menettämisen ja nähdyksi tulemisen pelko.
Sukupuoli ymmärretään tutkielmassani performatiivisina toisteisina tekoina, joilla on tyylilliset erityispiirteensä. Nämä sukupuolittuneet teot saavat merkityksensä puhetavoissa eli diskursseissa. Tutkielmassa hyödynnetään erityisesti Judith Butlerin ja Sara Heinämaan sukupuoliteorioita. Tutkimusaineistokorpukseni koostuu seitsemästä laadullisella tutkimusmenetelmällä kerätystä aineistosta. Aineiston analyysimenetelmillä, diskurssianalyysillä ja pragmaattisella modaalisemiotiikalla, pyrin pääsemään kiinni niihin diskurssinmuodostamisprosesseihin, joihin sukupuolen performointi freestylelumilautailussa perustuu.
Tutkimukseni mukaan freestyle-lumilautailukulttuurissa sukupuolta rakennetaan ja se ymmärretään olemisen sijaan tietynlaisena tekemisenä. Se on luonteeltaan dynaamista ja kulttuuristen toimijoiden roolia voidaan pitää hyvin aktiivisena sukupuolen rakentumisessa. Harrastajat, sekä naiset että miehet, hankkivat statusta itselleen lumilautailuyhteisössä esiintymällä kulttuuristen arvojen mukaisella tavalla. Tämä tarkoittaa sellaista ruumiillista esittämistä, jossa korostuu määrätynlainen laskemisen tapa ja tyyli, jotka saavat maskuliinisia määreitä. Arvostetun lautailijan diskurssi viittaa tutkimukseni mukaan siis yleisimmin mieheen kuin naiseen. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteivätkö naislautailijat voisi saavuttaa kulttuurissa arvostusta. Toimimalla sukupuolelleen poikkeuksellisella tavalla voidaan naislautailijaan liittää myös positiivisia merkityksiä. Tällaiseen toimintaan viitataan usein puheella, jossa naislaskija osaa ja uskaltaa ”laskea kuin mies”, nauttii temppujen tekemisestä ja haluaa päättäväisesti kehittää omaa osaamistaan. Sukupuolen diskurssinmuodostus ja sukupuolijärjestys freestylelumilautailukulttuurissa palautuu tutkimukseni mukaan ruumiin tyyliteltyihin esityksiin, joissa korostetaan naisten ja miesten lautailemisen tavan ja tyylin eroja.
Sukupuoli ymmärretään tutkielmassani performatiivisina toisteisina tekoina, joilla on tyylilliset erityispiirteensä. Nämä sukupuolittuneet teot saavat merkityksensä puhetavoissa eli diskursseissa. Tutkielmassa hyödynnetään erityisesti Judith Butlerin ja Sara Heinämaan sukupuoliteorioita. Tutkimusaineistokorpukseni koostuu seitsemästä laadullisella tutkimusmenetelmällä kerätystä aineistosta. Aineiston analyysimenetelmillä, diskurssianalyysillä ja pragmaattisella modaalisemiotiikalla, pyrin pääsemään kiinni niihin diskurssinmuodostamisprosesseihin, joihin sukupuolen performointi freestylelumilautailussa perustuu.
Tutkimukseni mukaan freestyle-lumilautailukulttuurissa sukupuolta rakennetaan ja se ymmärretään olemisen sijaan tietynlaisena tekemisenä. Se on luonteeltaan dynaamista ja kulttuuristen toimijoiden roolia voidaan pitää hyvin aktiivisena sukupuolen rakentumisessa. Harrastajat, sekä naiset että miehet, hankkivat statusta itselleen lumilautailuyhteisössä esiintymällä kulttuuristen arvojen mukaisella tavalla. Tämä tarkoittaa sellaista ruumiillista esittämistä, jossa korostuu määrätynlainen laskemisen tapa ja tyyli, jotka saavat maskuliinisia määreitä. Arvostetun lautailijan diskurssi viittaa tutkimukseni mukaan siis yleisimmin mieheen kuin naiseen. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteivätkö naislautailijat voisi saavuttaa kulttuurissa arvostusta. Toimimalla sukupuolelleen poikkeuksellisella tavalla voidaan naislautailijaan liittää myös positiivisia merkityksiä. Tällaiseen toimintaan viitataan usein puheella, jossa naislaskija osaa ja uskaltaa ”laskea kuin mies”, nauttii temppujen tekemisestä ja haluaa päättäväisesti kehittää omaa osaamistaan. Sukupuolen diskurssinmuodostus ja sukupuolijärjestys freestylelumilautailukulttuurissa palautuu tutkimukseni mukaan ruumiin tyyliteltyihin esityksiin, joissa korostetaan naisten ja miesten lautailemisen tavan ja tyylin eroja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]