Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Islamin sisällä on paljon äärimmäisyyksiin meneviä ihmisiä, mutta älkäämme kuuluko heihin" : fundamentalistisen yhteisöllisyyden kyseenalaistavat mielipiteet muslimien keskustelupalstalla

Taipale, Tarja (2010)

 

There are no files associated with this item.


Taipale, Tarja
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan minkälaisia fundamentalistisesta yhteisöllisyydestä poikkeavia linjavetoja Suomen muslimeilla on? Baumanin (1997) yhteisön sisä- ulkoryhmätematiikka toimii väljänä viitekehyksenä. Tämän avulla tarkastellaan tapaa miten muslimit kyseenalaistavat fundamentalistisen yhteisön sisäryhmälogiikan; fundamentalistisen islamin perusteita ja näihin perusteisiin pohjautuvia yhteisön normeja ja käytäntöjä. Samoin selvitetään miten muslimit kyseenalaistavat fundamentalistisen yhteisön tavat suhtautua ulkoryhmiin ja yleensä yhteisön ulkopuoliseen maailmaan; tapoihin eristäytyä ja erottautua.

Tarkastelu on suoritettu suomalaisella Internetin Tulevaisuus.org -keskustelupalstalla ajanjaksolla 1.1.2008–31.5.2009. Keskustelupalsta on profiloitunut muslimien keskinäiseksi informaatio-, yhteyden- ja mielipiteenvaihtokanavaksi. Palstalla olevat muslimit ovat valtaosin suomalaisia käännynnäisiä eli islamiin palanneita, jotka edustavat useita eri islamilaisia koulukuntia. Menetelmänä käytetään teoriasidonnaista sisällönanalyysia.

Tarkastelu osoitti, että suomalaiset muslimit eivät hyväksy fundamentalistisen ideologian mukaista tapaa ylläpitää yhteisöllisyyttä. Islam ei ole vain yhdellä tavalla tulkittavissa eivätkä muslimit ole homogeenistä massaa. Fundamentalistisen ideologian vastaisesti islamin auktoriteettilähteet, Koraani ja sunna, nähdään ajassa muuttuvana ja ajan mukaisesti tulkittavina. Tästä seuraa, että myös yhteisön normit ja käytännöt eivät voi pohjautua 600-luvun mukaiseen elämäntapaan, vaan myös niiden tulee elää ja mukautua vallitsevaan aikaan ja olosuhteisiin. Muslimiyhteisön ei tarvitse suojautua ja eristäytyä ulkopuolisesta maailmasta, vaan päinvastoin –on luotava siltoja muslimien ja ei-muslimien välillä ja eri uskontokuntien ja -suuntauksien välillä.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3935]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste