Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekijänoikeus vai tekijän oikeus? : kriittinen analyysi musiikkiteollisuudesta tekijänoikeuskontekstissa

Malinen, Elina (2014)

 
Avaa tiedosto
Maline.Elina.pdf (722.8Kt)
Lataukset: 


Malinen, Elina
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409151389
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee kriittisesti 2000-luvun musiikkiteollisuutta sekä sitä koskevaa tekijänoikeuslainsäädäntöä. Uudella vuosituhannella musiikkiteollisuudessa on tapahtunut suuria muutoksia niin kulutustottumuksissa kuin tuotannollisissa prosesseissa ja nämä muutokset ovat heikentäneet perinteisen ääniteteollisuuden elinvoimaisuutta ja toimintakykyä. Tapahtuneita muutoksia ja niiden seurauksia nimitetä än yleisesti musiikkiteollisuuden kriisiksi. Musiikkiteollisuuden kriisi politisoituu ja kärjistyy tekijänoikeuskontekstissa.

Tarkoitukseni tässä tutkielmassa on selvittää, miten musiikkiteollisuuden nykytilanne näkyy vallitsevassa tekijänoikeuslainsäädän nössämme. Tutkimusongelma an vastaaminen etenee niin, että pyrin aluksi hahmottamaan, minkä voidaan ymmärtää musiikkiteollisuuden nykytilanteen olevan, ja mitä tarkoittaa musiikki teollisuuden kriisi. Sen jälkeen tarkastelen ajankohtaista tekijänoikeuslainsäädäntöämme ja sitä, mitä laki säätää musiikin tuottamisesta ja kuluttamisesta. Lopuksi palaan varsinaisen tutkimuskysymykseni pariin analysoimalla näiden kahden välistä suhdetta eli sitä, miten nykyteollisuuden tilanne hahmottuu tekijänoikeuskontekstissa.

Väitän, että ajankohtainen lainsäädäntö ei ole onnistunut sisäistämään nykyaikaisen musiikkiteollisuuden toimintaa. Analyysi osoittaa, lainsäädäntömme on menettänyt kosketuksensa nykypäivään, sillä se ei ota huomioon tuotannollisissa prosesseissa tapahtuneita muutoksia. Lainsäädännössä huomioidaan muuttunut musiikkiteollisuuden tila ainoastaan kuluttamisen näkökulmasta.

Tutkielma lähestyy tutkittavaa ilmiöitä poikkitieteellisesti. Tuotannollisissa prosesseissa tapahtuneita muutoksia hahmotan etenkin Michael Hardtin ja Antonio Negrin sekä Maurizio Lazzaraton kuvaileman immateriaalisen työn teorian avulla. Lisäksi käyn tutkielmassa keskustelua lainsäädännön ja politiikan välisestä suhteesta critical legal studies -oikeusteorian avulla.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3938]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste