"Työnohjaus auttaa löytämään omia vahvuuksia ja ... toimintakulttuurin luomisessa" : työnohjaus inklusiivisen opettajuuden tukena
Alila, Sanna (2014)
Alila, Sanna
Lapin yliopisto
2014
ISBN:978-952-484-728-5
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-728-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-728-5
Tiivistelmä
Työnohjaus on käsitteenä moniulotteinen ja ymmärrys työnohjauksesta vaihtelee suuresti. Myös sen teoreettinen tausta on kirjava. Tässä tutkimuksessa käsitteistön ja monialaisten menetelmien tarkastelussa on keskitytty työnohjauksen mahdollisuuksiin tukea inklusiivista opettajuutta ja sen kehittymistä. Inklusiivisen opettajuuden kehittymisellä tässä tutkimuksessa tarkoitetaan yksittäisen opettajan ammatillista kehittymistä ja koulun toimintakulttuurin muutosta kohti osallistavaa, kaikille oppilaille yhteistä koulua.
Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajataustaisten työnohjaajien käsityksiä työnohjauksesta yhtenä tapana tukea inklusiivista opettajuutta ja sen kehittymistä. Tutkimukselle on asetettu yksi pääkysymys: Millaisia käsityksiä opettajataustaisilla työnohjaajilla on työnohjauksen antamasta tuesta inklusiiviselle opettajuudelle? Pääkysymystä tarkastellaan tarkentavien alakysymysten valossa: Miten työnohjaus tukee inklusiivista opettajuutta ja sen kehittymistä opettajataustaisten työnohjaajien käsitysten mukaan sekä mitkä ovat inklusiivista opettajuutta tukevan työnohjauksen erityispiirteet opettajataustaisten työnohjaajien käsitysten mukaan?
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistonhankintatapana käytetään opettajataustaisille työnohjaajille suunnattua fokusryhmähaastattelua, joka toteutettiin viidellä eri paikkakunnalla. Analysoinnissa yhdistyvät fenomenografia ja siitä kehittynyt variaatioteoria sekä fokusryhmille tyypillinen klassinen analyysi.
Tutkimustulokset esitellään tuloksista muodostettujen kategorioiden tulosavaruutena. Niiden mukaan työnohjaus tukee inklusiivista opettajuutta sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä tukena. Yksilöllinen tuki ilmenee usealla tavalla: voimaannuttavana, uudenlaisen opettajuuden edistäjänä, ammatillisen kasvun ja ammattiroolin selkiyttäjänä, oman työn arvioinnin apuna sekä haasteista selviytymisen tukena. Yhteisöllinen tuki näyttäytyy erityisesti yhteistyön vahvistajana, koulun toimintakulttuurin muutoksen edistäjänä ja yhteisöllisen työotteen kehittäjänä.
Inklusiivista opettajuutta tukevan työnohjauksen erityispiirteet sisältävät työnohjauksen periaatteet, työnohjauksen käytännön toteutuksen ja työnohjauksen eroavuuden muista työmuodoista. Niiden mukaan inklusiivista opettajuutta tukeva työnohjaus tiedostaa muut läheiset työmuodot, eikä se ole sitoutunut vain yhteen teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi se on suunnitelmallista, säännöllistä ja riittävän pitkäkestoista. Työnohjauksen käytännön toteutusta kuvastaa muiden muassa monipuolisten menetelmien käyttö sekä herkkyys työnohjattavan ja työyhteisön tarpeille.
Tutkimus osoittaa, että työnohjaus voi osoittautua tavoitteelliseksi tueksi inklusiiviselle opettajuudelle. Parhaimmillaan työnohjaus mahdollistaa opettajan ammatillisen, yhteisöllisen ja persoonallisen kehittymisen. Työnohjaus toimii tällöin opettajan inklusiivisen opettajuuden oppimisympäristönä.
Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajataustaisten työnohjaajien käsityksiä työnohjauksesta yhtenä tapana tukea inklusiivista opettajuutta ja sen kehittymistä. Tutkimukselle on asetettu yksi pääkysymys: Millaisia käsityksiä opettajataustaisilla työnohjaajilla on työnohjauksen antamasta tuesta inklusiiviselle opettajuudelle? Pääkysymystä tarkastellaan tarkentavien alakysymysten valossa: Miten työnohjaus tukee inklusiivista opettajuutta ja sen kehittymistä opettajataustaisten työnohjaajien käsitysten mukaan sekä mitkä ovat inklusiivista opettajuutta tukevan työnohjauksen erityispiirteet opettajataustaisten työnohjaajien käsitysten mukaan?
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistonhankintatapana käytetään opettajataustaisille työnohjaajille suunnattua fokusryhmähaastattelua, joka toteutettiin viidellä eri paikkakunnalla. Analysoinnissa yhdistyvät fenomenografia ja siitä kehittynyt variaatioteoria sekä fokusryhmille tyypillinen klassinen analyysi.
Tutkimustulokset esitellään tuloksista muodostettujen kategorioiden tulosavaruutena. Niiden mukaan työnohjaus tukee inklusiivista opettajuutta sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä tukena. Yksilöllinen tuki ilmenee usealla tavalla: voimaannuttavana, uudenlaisen opettajuuden edistäjänä, ammatillisen kasvun ja ammattiroolin selkiyttäjänä, oman työn arvioinnin apuna sekä haasteista selviytymisen tukena. Yhteisöllinen tuki näyttäytyy erityisesti yhteistyön vahvistajana, koulun toimintakulttuurin muutoksen edistäjänä ja yhteisöllisen työotteen kehittäjänä.
Inklusiivista opettajuutta tukevan työnohjauksen erityispiirteet sisältävät työnohjauksen periaatteet, työnohjauksen käytännön toteutuksen ja työnohjauksen eroavuuden muista työmuodoista. Niiden mukaan inklusiivista opettajuutta tukeva työnohjaus tiedostaa muut läheiset työmuodot, eikä se ole sitoutunut vain yhteen teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi se on suunnitelmallista, säännöllistä ja riittävän pitkäkestoista. Työnohjauksen käytännön toteutusta kuvastaa muiden muassa monipuolisten menetelmien käyttö sekä herkkyys työnohjattavan ja työyhteisön tarpeille.
Tutkimus osoittaa, että työnohjaus voi osoittautua tavoitteelliseksi tueksi inklusiiviselle opettajuudelle. Parhaimmillaan työnohjaus mahdollistaa opettajan ammatillisen, yhteisöllisen ja persoonallisen kehittymisen. Työnohjaus toimii tällöin opettajan inklusiivisen opettajuuden oppimisympäristönä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [393]