Työnohjaus luokanopettajan työssä jaksamisen tukena
Savolainen, Siiri (2015)
Savolainen, Siiri
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504131043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504131043
Tiivistelmä
Luokanopettajan työ on moniulotteista ihmissuhdetyötä ja opettajan on suoriuduttava opetustyön lisäksi monista muista tehtävistä. Opettajien työssä jaksamisen apuna on työnohjaus, vaikkei se olekaan tällä hetkellä yleinen tukikeino opetus- ja kasvatusalalla. Työnohjauksessa ohjaaja ja ohjattava käsittelevät ohjattavan työhön liittyviä asioita. Ohjaus auttaa opettajaa tutkimaan omaa suhdettaan työhön ja suoriutumaan työstä paremmin. Opetusalalla käytetään yleensä ryhmätyönohjausta, jossa ohjausryhmä muodostuu yhden työyhteisön jäsenistä tai saman alan opettajista.
Tässä tutkimuksessa selvitän työnohjauksen mahdollisuuksia ja sen yhteyttä työssä jaksamiseen. Tutkimuksessani tarkastellaan luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä työnohjauksesta ja siitä kuinka se tukee työssä jaksamista. Tutkimusaineiston muodostivat syksyn 2014 aikana kerätyt kyselylomakkeet, joita kertyi luokanopettajilta kahdeksan ja luokanopettajaopiskelijoilta yhdeksän. Analysoin aineistoni fenomenografista analyysia mukaillen.
Tulosten mukaan työnohjaus koetaan tärkeäksi luokanopettajan haastavassa työssä. Luokanopettajien työnohjauksen toivottiin olevan työssä tapahtuvien asioiden käsittelyä ammattitaitoisen työnohjaajan johdolla. Ohjauksen tavoitteellisuus ja luottamuksellisuus nähtiin tärkeinä. Työnohjaus koettiin työssä jaksamista tukevaksi toiminnaksi, joka edesauttaa omaa ja muiden työhyvinvointia. Ohjauksen nähtiin vaikuttavan positiivisesti työssä kehittymiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Opiskelijoiden vastauksissa ilmeni työnohjauksen haasteita, joita olivat ohjauksen toteutumisen sujuvuus ja leimautumisen uhka. Tutkimukseni pohdinnassa olen esitellyt opettajien ja opiskelijoiden käsityksissä ilmenneitä eroja. Tutkimukseni mukaan luokanopettajat tarvitsevat ajan ja paikan keskustella luottamuksellisesti ja rakentavasti omasta työstään. Työnohjauksesta tulisi saada tietoa jo luokanopettajakoulutuksessa, jotta sitä osattaisiin käyttää tukena opetustyössä.
Tässä tutkimuksessa selvitän työnohjauksen mahdollisuuksia ja sen yhteyttä työssä jaksamiseen. Tutkimuksessani tarkastellaan luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä työnohjauksesta ja siitä kuinka se tukee työssä jaksamista. Tutkimusaineiston muodostivat syksyn 2014 aikana kerätyt kyselylomakkeet, joita kertyi luokanopettajilta kahdeksan ja luokanopettajaopiskelijoilta yhdeksän. Analysoin aineistoni fenomenografista analyysia mukaillen.
Tulosten mukaan työnohjaus koetaan tärkeäksi luokanopettajan haastavassa työssä. Luokanopettajien työnohjauksen toivottiin olevan työssä tapahtuvien asioiden käsittelyä ammattitaitoisen työnohjaajan johdolla. Ohjauksen tavoitteellisuus ja luottamuksellisuus nähtiin tärkeinä. Työnohjaus koettiin työssä jaksamista tukevaksi toiminnaksi, joka edesauttaa omaa ja muiden työhyvinvointia. Ohjauksen nähtiin vaikuttavan positiivisesti työssä kehittymiseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Opiskelijoiden vastauksissa ilmeni työnohjauksen haasteita, joita olivat ohjauksen toteutumisen sujuvuus ja leimautumisen uhka. Tutkimukseni pohdinnassa olen esitellyt opettajien ja opiskelijoiden käsityksissä ilmenneitä eroja. Tutkimukseni mukaan luokanopettajat tarvitsevat ajan ja paikan keskustella luottamuksellisesti ja rakentavasti omasta työstään. Työnohjauksesta tulisi saada tietoa jo luokanopettajakoulutuksessa, jotta sitä osattaisiin käyttää tukena opetustyössä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]