Laatu ja kumppanuus hyvinvointipalveluissa : case kehitysvammaisten asumispalvelut
Uusimäki, Päivi Helena (2015)
Uusimäki, Päivi Helena
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Laatu hyvinvointipalveluissa on ajankohtainen kysymys. Laatu on myös hyvin henkilökohtainen kokemus. Toiselle se on mahdollisuus päättää itse omista asioista, toiselle turvalliset seinät ja lihapullia joka päivä, toiselle riittävä hoitajamäärä tai mahdollisuus päästä työtoimintaan. Tämä tutkimus toteaa, että laatu on asia, jota tulee arvioida ja tarvittaessa myös spekuloida. Hyvinvointipalveluissa laatu on ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilökunta, jolloin taustalta löytyvät riittävät resurssit ja motivoiva johtamistapa. Laadukkaan palvelun taustalla toimii kumppanuusverkostot, jotka yhteistoiminnassa eri toimijoiden kanssa avaavat uusia mahdollisuuksia muun muassa tulkita ja järjestää palveluja. Tutkimuksessa nousi esiin, että vaikka vastuukäsitykset palveluiden tuottamisesta olivat selkeät, sisällölliset sävyerot syntyivät siitä, millainen organisaatio oli palvelun tuottamisen taustalla. Tutkimus osoitti myös, että organisaatioilla voi olla hyvinkin erilaisia näkemyksiä laadun arvioinnista ja se ei aina ole johdonmukaista. Siksi arviointitulokset eivät ole aina vertailukelpoisia.
Miten laatu ja kumppanuus vaikuttavat kehitysvammaisten asumispalveluihin? Asiakaslähtöinen ajattelu ja uusi itsemääräämislaki haastavat myös vammaispalveluiden työntekijät pohtimaan omaa suhdettaan palvelun laatuun. Kuinka kykenemme tuottamaan laadukkaita palveluja niin, että itsemääräämisoikeus toteutuu ja asiakas tulee kuulluksi. Tutkimuksessa esiin nousi kysymys, jonka mukaan laadun arvioinnin haasteena on yhteisen kommunikaatiokeinon löytäminen, jotta asiakaslähtöisyys kehitysvammaisen kohdalla toteutuisi. Johtamisen kannalta ongelmallisena nähtiin liiallinen vieraantuminen tavallisen arjen problematiikasta, koska se ohentaa sitä kontaktipintaa, josta ja johon laatukriteereitä peilataan. Toisaalta kumppanuus ja erilaiset verkostot nähtiin osana vammaisen arkipäivää. Niiden merkitys täytyy vain tiedostaa.
Tämän tutkimuksen taustalla on kiinnostus selvittää, miten lisääntyvä palveluiden muutos julkisista palveluista yksityisten palvelun tuottajien tuottamaksi vaikuttaa palveluiden laatuun ja kumppanuuteen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Se tehtiin teemahaastattelemalla julkisten ja yksityisten palveluntuottajien palveluesimiehiä ja johtajia kehitysvammaisten asumispalveluissa.
Miten laatu ja kumppanuus vaikuttavat kehitysvammaisten asumispalveluihin? Asiakaslähtöinen ajattelu ja uusi itsemääräämislaki haastavat myös vammaispalveluiden työntekijät pohtimaan omaa suhdettaan palvelun laatuun. Kuinka kykenemme tuottamaan laadukkaita palveluja niin, että itsemääräämisoikeus toteutuu ja asiakas tulee kuulluksi. Tutkimuksessa esiin nousi kysymys, jonka mukaan laadun arvioinnin haasteena on yhteisen kommunikaatiokeinon löytäminen, jotta asiakaslähtöisyys kehitysvammaisen kohdalla toteutuisi. Johtamisen kannalta ongelmallisena nähtiin liiallinen vieraantuminen tavallisen arjen problematiikasta, koska se ohentaa sitä kontaktipintaa, josta ja johon laatukriteereitä peilataan. Toisaalta kumppanuus ja erilaiset verkostot nähtiin osana vammaisen arkipäivää. Niiden merkitys täytyy vain tiedostaa.
Tämän tutkimuksen taustalla on kiinnostus selvittää, miten lisääntyvä palveluiden muutos julkisista palveluista yksityisten palvelun tuottajien tuottamaksi vaikuttaa palveluiden laatuun ja kumppanuuteen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Se tehtiin teemahaastattelemalla julkisten ja yksityisten palveluntuottajien palveluesimiehiä ja johtajia kehitysvammaisten asumispalveluissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]