Innovaatiohakuinen tilaamisprosessi kuntien palveluhankinnoissa
Posio, Janne (2014)
Posio, Janne
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Tiivistelmä
Kuntien palvelutuotannon haasteet voidaan ratkaista palvelu- ja palveluprosessi-innovaatioiden avulla. Nykyään kunnat järjestävät palveluja niiden tuottamisen sijaan, joten kuntien tulee tilata tavoittelemansa innovaatiot palveluntuottajilta. Tämä edellyttää palveluntuottajilta innovaatioiden tuottamisprosessin läpikäymistä, minkä tukemiseksi tutkimuksessa hahmotellaan innovaatiohakuista tilaamisprosessia, jonka avulla tilaaja edesauttaa tilaamistoiminnassaan palveluntuottajien innovatiivisuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastellaan, kuinka tilaamisprosessilla edistetään palveluntuottajien innovatiivisuutta käytännön tilaamistyössä.
Kuntapalvelujen tilaajan ja tuottajan välillä on verkostosuhde, jonka piirteisiin kuuluvat sekä innovatiivisuuden edistäminen että palvelujen järjestämistä leimaava tilaamisprosessi. Verkostosuhteen innovatiivisuuden viitekehyksen mukaisesti innovatiivisuutta edesautetaan inhimillisen pääoman virtausta, luottamusta sekä uudistumistarvetta edistävällä toiminnalla.
Tilaajan vastuulle kuuluvalla tilaamisprosessilla tavoitellaan kuntalaisten hyvinvoinnin lisääntymistä. Tilaamisprosessin avulla palveluntuottajia käytetään julkisten palvelujen järjestämistehtävän toteuttamisessa. Verkostosuhteen innovatiivisuuden viitekehyksen avulla hahmotellaan innovaatiohakuinen tilaamisprosessi, joka tilaamiskäytäntöineen tulkitaan palveluntuottajien innovatiivisuutta edesauttavaksi.
Innovaatiohakuisen tilaamisprosessin avulla tarkastellaan tutkimuksen empiirisessä osiossa innovatiivisuutta edistävää tilaamistyötä. Empiirinen aineisto koostuu yhdeksän julkisten palvelujen hankintaprosesseihin osallistuvan kuntavirkamiehen teemahaastatteluista. Tutkimuksen laadullisessa analyysissa haastatteluaineistoa luokitellaan, havainnoidaan ja tulkitaan analyyttisten kysymysten ja poikkiaineistollisen luokittelustrategian avulla.
Tutkimustuloksina esitetään, että tilaajien innovaatioihin kohdistuvaa tilaamistoimintaa muokkaavat tilaajien innovaatiostrategiat, jotka ilmaisevat, kuinka tilaaja hankkii ja käyttää valmiuksia, jotka saavat palveluntuottajat tuottamaan innovaatioita. Haastateltavat toteuttavat diffuusiivista tai generoivaa innovaatiostrategiaa, jotka poikkeavat toisistaan taustaoletuksistaan johtuen. Eri innovaatiostrategioita toteuttavat tilaajat suhtautuvat verkostosuhteen innovatiivisuutta edistäviin tekijöihin sekä innovaatiohakuisiin tilaamiskäytäntöihin eri tavoin.
Johtopäätöksinä esitetään tilaajien edistävän tilaamistoiminnassaan innovatiivisuutta edesauttavien tekijöiden ilmenemistä. Innovaatiostrategiat taustaoletuksineen vaikuttavat tilaajien tapaan suhtautua innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin ja soveltaa innovaatiohakuisia tilaamiskäytäntöjä. Innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin suhtautuminen ohjaa tai jopa estää innovaatiohakuisten tilaamiskäytäntöjen soveltamista. Kaikki tilaamiskäytäntöjä koskevat näkemykset eivät johdu innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin kohdistuvista asenteista, vaan käytäntöjen soveltamiseen vaikuttavat myös useat tutkimuksessa käsittelemättömät ilmiöt, kuten hankintaosaaminen.
Kuntapalvelujen tilaajan ja tuottajan välillä on verkostosuhde, jonka piirteisiin kuuluvat sekä innovatiivisuuden edistäminen että palvelujen järjestämistä leimaava tilaamisprosessi. Verkostosuhteen innovatiivisuuden viitekehyksen mukaisesti innovatiivisuutta edesautetaan inhimillisen pääoman virtausta, luottamusta sekä uudistumistarvetta edistävällä toiminnalla.
Tilaajan vastuulle kuuluvalla tilaamisprosessilla tavoitellaan kuntalaisten hyvinvoinnin lisääntymistä. Tilaamisprosessin avulla palveluntuottajia käytetään julkisten palvelujen järjestämistehtävän toteuttamisessa. Verkostosuhteen innovatiivisuuden viitekehyksen avulla hahmotellaan innovaatiohakuinen tilaamisprosessi, joka tilaamiskäytäntöineen tulkitaan palveluntuottajien innovatiivisuutta edesauttavaksi.
Innovaatiohakuisen tilaamisprosessin avulla tarkastellaan tutkimuksen empiirisessä osiossa innovatiivisuutta edistävää tilaamistyötä. Empiirinen aineisto koostuu yhdeksän julkisten palvelujen hankintaprosesseihin osallistuvan kuntavirkamiehen teemahaastatteluista. Tutkimuksen laadullisessa analyysissa haastatteluaineistoa luokitellaan, havainnoidaan ja tulkitaan analyyttisten kysymysten ja poikkiaineistollisen luokittelustrategian avulla.
Tutkimustuloksina esitetään, että tilaajien innovaatioihin kohdistuvaa tilaamistoimintaa muokkaavat tilaajien innovaatiostrategiat, jotka ilmaisevat, kuinka tilaaja hankkii ja käyttää valmiuksia, jotka saavat palveluntuottajat tuottamaan innovaatioita. Haastateltavat toteuttavat diffuusiivista tai generoivaa innovaatiostrategiaa, jotka poikkeavat toisistaan taustaoletuksistaan johtuen. Eri innovaatiostrategioita toteuttavat tilaajat suhtautuvat verkostosuhteen innovatiivisuutta edistäviin tekijöihin sekä innovaatiohakuisiin tilaamiskäytäntöihin eri tavoin.
Johtopäätöksinä esitetään tilaajien edistävän tilaamistoiminnassaan innovatiivisuutta edesauttavien tekijöiden ilmenemistä. Innovaatiostrategiat taustaoletuksineen vaikuttavat tilaajien tapaan suhtautua innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin ja soveltaa innovaatiohakuisia tilaamiskäytäntöjä. Innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin suhtautuminen ohjaa tai jopa estää innovaatiohakuisten tilaamiskäytäntöjen soveltamista. Kaikki tilaamiskäytäntöjä koskevat näkemykset eivät johdu innovatiivisuutta edesauttaviin tekijöihin kohdistuvista asenteista, vaan käytäntöjen soveltamiseen vaikuttavat myös useat tutkimuksessa käsittelemättömät ilmiöt, kuten hankintaosaaminen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]