Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakkaan osallisuutta tukeva työväline : kokemuksia digitaalisen portfolion käytöstä

Kela, Tuula; Pääkkönen, Tarja (2015)

 
Avaa tiedosto
Kela.Tuula.pdf (1.064Mt)
Lataukset: 


Kela, Tuula
Pääkkönen, Tarja
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Teknologiaa hyödyntävien työvälineiden kehittäminen ja käyttö on ollut toistaiseksi vähäistä sosiaali-työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa Internet-pohjaisen työvälineen käyttömahdol-lisuuksista sosiaalityössä. Tutkimuksen kohteena on digitaalinen portfolio, joka on asiakkaan käyttöön kehitetty teknologiaa hyödyntävä työväline.

Asiakasosallisuus on tavoiteltava arvo sosiaalityössä. Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen teoreet-tinen viitekehys kiinnittyy osallisuuden käsitteeseen. Tutkimuksessa tutkittiin digitaalisen portfolion käyttökokemuksia ja asiakkaan osallisuuden toteutumista työvälinettä käytettäessä. Tutkimusjoukko koostui Työn Paikka -hankkeen sekä sen yhteistyötahojen asiakkaista ja työntekijöistä. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse kahdeksaa digitaali-sen portfolion käyttäjää, joista neljä oli asiakkaita ja neljä oli työntekijöitä. Aineiston analyysimenetel-mänä olemme käyttäneet teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödyn-simme teemoittelua, joka pohjautui teemahaastattelun runkoon sekä osallisuuden teoriaan.

Tutkimuksessa sekä asiakkaat että työntekijät kokivat digitaalisen portfolion tervetulleena lisänä asiak-kuusprosessiin. Tutkimustulosten mukaan digitaalista portfoliota voitiin käyttää työvälineenä monipuoli-sesti. Sitä pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä työvälineenä, mutta sen systemaattinen käyttö osoittautui haasteelliseksi tehtäväksi. Digitaalinen portfolio tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden asiakkaan osalli-suuden tukemiseen silloin, kun sitä käytetään asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutussuhteessa.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste