Asiakkaan osallisuutta tukeva työväline : kokemuksia digitaalisen portfolion käytöstä
Kela, Tuula; Pääkkönen, Tarja (2015)
Kela, Tuula
Pääkkönen, Tarja
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Teknologiaa hyödyntävien työvälineiden kehittäminen ja käyttö on ollut toistaiseksi vähäistä sosiaali-työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa Internet-pohjaisen työvälineen käyttömahdol-lisuuksista sosiaalityössä. Tutkimuksen kohteena on digitaalinen portfolio, joka on asiakkaan käyttöön kehitetty teknologiaa hyödyntävä työväline.
Asiakasosallisuus on tavoiteltava arvo sosiaalityössä. Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen teoreet-tinen viitekehys kiinnittyy osallisuuden käsitteeseen. Tutkimuksessa tutkittiin digitaalisen portfolion käyttökokemuksia ja asiakkaan osallisuuden toteutumista työvälinettä käytettäessä. Tutkimusjoukko koostui Työn Paikka -hankkeen sekä sen yhteistyötahojen asiakkaista ja työntekijöistä. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse kahdeksaa digitaali-sen portfolion käyttäjää, joista neljä oli asiakkaita ja neljä oli työntekijöitä. Aineiston analyysimenetel-mänä olemme käyttäneet teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödyn-simme teemoittelua, joka pohjautui teemahaastattelun runkoon sekä osallisuuden teoriaan.
Tutkimuksessa sekä asiakkaat että työntekijät kokivat digitaalisen portfolion tervetulleena lisänä asiak-kuusprosessiin. Tutkimustulosten mukaan digitaalista portfoliota voitiin käyttää työvälineenä monipuoli-sesti. Sitä pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä työvälineenä, mutta sen systemaattinen käyttö osoittautui haasteelliseksi tehtäväksi. Digitaalinen portfolio tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden asiakkaan osalli-suuden tukemiseen silloin, kun sitä käytetään asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutussuhteessa.
Asiakasosallisuus on tavoiteltava arvo sosiaalityössä. Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen teoreet-tinen viitekehys kiinnittyy osallisuuden käsitteeseen. Tutkimuksessa tutkittiin digitaalisen portfolion käyttökokemuksia ja asiakkaan osallisuuden toteutumista työvälinettä käytettäessä. Tutkimusjoukko koostui Työn Paikka -hankkeen sekä sen yhteistyötahojen asiakkaista ja työntekijöistä. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse kahdeksaa digitaali-sen portfolion käyttäjää, joista neljä oli asiakkaita ja neljä oli työntekijöitä. Aineiston analyysimenetel-mänä olemme käyttäneet teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödyn-simme teemoittelua, joka pohjautui teemahaastattelun runkoon sekä osallisuuden teoriaan.
Tutkimuksessa sekä asiakkaat että työntekijät kokivat digitaalisen portfolion tervetulleena lisänä asiak-kuusprosessiin. Tutkimustulosten mukaan digitaalista portfoliota voitiin käyttää työvälineenä monipuoli-sesti. Sitä pidettiin hyvänä ja hyödyllisenä työvälineenä, mutta sen systemaattinen käyttö osoittautui haasteelliseksi tehtäväksi. Digitaalinen portfolio tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden asiakkaan osalli-suuden tukemiseen silloin, kun sitä käytetään asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutussuhteessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]