Sosiaalisen vastuun edistäminen tekstiili- ja vaatealan kehitysmaatuotannossa eettisten design-yritysten näkökulmasta
Kangasniemi, Ulla (2015)
Kangasniemi, Ulla
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504231065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504231065
Tiivistelmä
Vaate- ja tekstiiliyritysten tuotantoa koskeva toiminta on ollut ajankohtaista vii-me vuosina mediassa. Kartoitan tutkimuksessani tietoisuutta sosiaalisesta vas-tuusta ja sen edistämisestä tekstiili- ja vaatealan kehitysmaatuotannossa. Tut-kimukseni kohteena on kaksi eettistä design-yritystä: Mifuko Oy ja Tikau. Tut-kielmani pyrkii vastaamaan kysymyksiin: ”Millaisin keinoin ja valinnoin suunnit-telija voi työssään edistää sosiaalista vastuuta?” ja ”Mitä ovat onnistuneet sosi-aalisen vastuun käytännöt?” Haen vastauksia siihen, mitä käytäntöjä noudatta-malla suunnittelija voi saada aikaan edistystä tuotantomaan työntekijöiden hy-vinvoinnissa.
Aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetjulkaisuista sekä eri kansalaisjärjestöjen julkaisemista raporteista. Haastattelin vaateteollisuuden vastuukysymyksiin erikoistunutta yritysvastuun tutkija Outi Moilalaa, sekä Mifu-kon Minna Impiötä sähköpostihaastattelulla. Analysoin aineistoa teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ovat erilaisia toimintamalleja suunnittelijalle eettisemmän tuo-tannon saavuttamiseksi. On keskeistä rajata, mitä yksikin ihminen pystyy teke-mään, ja mihin asioihin ja alueisiin vaikuttamaan. Työpaikan antaminen sitä eni-ten tarvitsevalle ja oikeudenmukainen palkkataso on ainoa kestävä keino auttaa jatkuvassa köyhyydessä eläviä ihmisiä ja kyliä. Myös yhteisön yleisestä hyvin-voinnista huolehtiminen on ehto onnistuneille sosiaalisen vastuun käytännöille. Eettisillä yrityksillä on oma merkittävä paikka ja vaikutusalueensa globaalissa kentässä ja sosiaalisen vastuun edistämisessä. Eettisten yritysten sosiaalista vastuuta edistävien toimintamallien rinnastaminen muiden tekstiili- ja vaateyri-tysten toimintaan on haasteellista toimintamallien ollessa hyvin erilaisia. Avoi-muus ja velvollisuus vastuullisuuteen, sekä suunnittelijan tietoisuus omasta vas-tuusta ja tekojensa merkityksistä on keskeistä.
Aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetjulkaisuista sekä eri kansalaisjärjestöjen julkaisemista raporteista. Haastattelin vaateteollisuuden vastuukysymyksiin erikoistunutta yritysvastuun tutkija Outi Moilalaa, sekä Mifu-kon Minna Impiötä sähköpostihaastattelulla. Analysoin aineistoa teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ovat erilaisia toimintamalleja suunnittelijalle eettisemmän tuo-tannon saavuttamiseksi. On keskeistä rajata, mitä yksikin ihminen pystyy teke-mään, ja mihin asioihin ja alueisiin vaikuttamaan. Työpaikan antaminen sitä eni-ten tarvitsevalle ja oikeudenmukainen palkkataso on ainoa kestävä keino auttaa jatkuvassa köyhyydessä eläviä ihmisiä ja kyliä. Myös yhteisön yleisestä hyvin-voinnista huolehtiminen on ehto onnistuneille sosiaalisen vastuun käytännöille. Eettisillä yrityksillä on oma merkittävä paikka ja vaikutusalueensa globaalissa kentässä ja sosiaalisen vastuun edistämisessä. Eettisten yritysten sosiaalista vastuuta edistävien toimintamallien rinnastaminen muiden tekstiili- ja vaateyri-tysten toimintaan on haasteellista toimintamallien ollessa hyvin erilaisia. Avoi-muus ja velvollisuus vastuullisuuteen, sekä suunnittelijan tietoisuus omasta vas-tuusta ja tekojensa merkityksistä on keskeistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]