Sosiaalisen vastuun edistäminen tekstiili- ja vaatealan kehitysmaatuotannossa eettisten design-yritysten näkökulmasta
Kangasniemi, Ulla (2015)
Kangasniemi, Ulla
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504231065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504231065
Tiivistelmä
Vaate- ja tekstiiliyritysten tuotantoa koskeva toiminta on ollut ajankohtaista viime vuosina mediassa. Kartoitan tutkimuksessani tietoisuutta sosiaalisesta vastuusta ja sen edistämisestä tekstiili- ja vaatealan kehitysmaatuotannossa. Tut-kimukseni kohteena on kaksi eettistä design-yritystä: Mifuko Oy ja Tikau. Tutkielmani pyrkii vastaamaan kysymyksiin: ”Millaisin keinoin ja valinnoin suunnit-telija voi työssään edistää sosiaalista vastuuta?” ja ”Mitä ovat onnistuneet sosiaalisen vastuun käytännöt?” Haen vastauksia siihen, mitä käytäntöjä noudattamalla suunnittelija voi saada aikaan edistystä tuotantomaan työntekijöiden hyvinvoinnissa.
Aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetjulkaisuista sekä eri kansalaisjärjestöjen julkaisemista raporteista. Haastattelin vaateteollisuuden vastuukysymyksiin erikoistunutta yritysvastuun tutkija Outi Moilalaa, sekä Mifukon Minna Impiötä sähköpostihaastattelulla. Analysoin aineistoa teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ovat erilaisia toimintamalleja suunnittelijalle eettisemmän tuotannon saavuttamiseksi. On keskeistä rajata, mitä yksikin ihminen pystyy tekemään, ja mihin asioihin ja alueisiin vaikuttamaan. Työpaikan antaminen sitä eniten tarvitsevalle ja oikeudenmukainen palkkataso on ainoa kestävä keino auttaa jatkuvassa köyhyydessä eläviä ihmisiä ja kyliä. Myös yhteisön yleisestä hyvinvoinnista huolehtiminen on ehto onnistuneille sosiaalisen vastuun käytännöille. Eettisillä yrityksillä on oma merkittävä paikka ja vaikutusalueensa globaalissa kentässä ja sosiaalisen vastuun edistämisessä. Eettisten yritysten sosiaalista vastuuta edistävien toimintamallien rinnastaminen muiden tekstiili- ja vaateyritysten toimintaan on haasteellista toimintamallien ollessa hyvin erilaisia. Avoimuus ja velvollisuus vastuullisuuteen, sekä suunnittelijan tietoisuus omasta vastuusta ja tekojensa merkityksistä on keskeistä.
Aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetjulkaisuista sekä eri kansalaisjärjestöjen julkaisemista raporteista. Haastattelin vaateteollisuuden vastuukysymyksiin erikoistunutta yritysvastuun tutkija Outi Moilalaa, sekä Mifukon Minna Impiötä sähköpostihaastattelulla. Analysoin aineistoa teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset ovat erilaisia toimintamalleja suunnittelijalle eettisemmän tuotannon saavuttamiseksi. On keskeistä rajata, mitä yksikin ihminen pystyy tekemään, ja mihin asioihin ja alueisiin vaikuttamaan. Työpaikan antaminen sitä eniten tarvitsevalle ja oikeudenmukainen palkkataso on ainoa kestävä keino auttaa jatkuvassa köyhyydessä eläviä ihmisiä ja kyliä. Myös yhteisön yleisestä hyvinvoinnista huolehtiminen on ehto onnistuneille sosiaalisen vastuun käytännöille. Eettisillä yrityksillä on oma merkittävä paikka ja vaikutusalueensa globaalissa kentässä ja sosiaalisen vastuun edistämisessä. Eettisten yritysten sosiaalista vastuuta edistävien toimintamallien rinnastaminen muiden tekstiili- ja vaateyritysten toimintaan on haasteellista toimintamallien ollessa hyvin erilaisia. Avoimuus ja velvollisuus vastuullisuuteen, sekä suunnittelijan tietoisuus omasta vastuusta ja tekojensa merkityksistä on keskeistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]