”Ilman nettiä on kuin opettaisi tynnyrissä…” : laadullinen tutkimus tablet-laitteiden käytöstä ja sosiokonstruktivismin toteutumisesta alakoulun opettajien blogikirjoituksissa
Ranua, Saara (2015)
Ranua, Saara
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241067
Tiivistelmä
Tablet-laitteiden opetuskäyttö on hyvin ajankohtainen aihe. En kuitenkaan saanut opettajankoulutuksessa minkäänlaista kosketusta aiheeseen, joten halusin tutustua siihen tarkemmin tutkimuksen kautta. Pro gradu -tutkielman pääkysymys oli, miten tablet-laitteet soveltuvat työvälineeksi alakoulun opetuksessa. Tutkimuksen alakysymyksissä tarkasteltiin, miten alakoulun opettajat hyödynsivät teknologian ja erityisesti tablet-laitteiden mahdollisuuksia opetuksessaan sekä miten opettajat käyttivät tablet-laitteita sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen toteuttamiseen.
Tutkimuksen aineistona oli kuusi blogia, joissa alakoulun opettajat kertoivat tablet-laitteiden opetuskäytöstä luokissaan. Opettajat olivat tuottaneet blogikirjoituksensa osana opetushallituksen rahoittamaa mobiilioppimishanketta. Blogeista otettiin oppituntiesimerkkejä, joita analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa laitteita käytettiin hyvin paljon luokissa. Sekä oppilaat että opettajat kokivat laitteiden käytön olevan osa arkea. Muuten tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Opettajat hyödynsivät tablet-laitteiden mahdollisuuksia monipuolisesti opetuksessaan. Luokissa käytetyt työtavat olivat oppilaita aktivoivia ja motivoivia. Oppilaat käyttivät lähdemateriaalina ja myös itse tuottivat paljon multimodaalista sisältöä. Tablet-laitteita käyttävissä luokissa korostui sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen toteuttaminen. Tietoa rakennettiin yhdessä käyttäen hyväksi internetin monipuolista lähdemateriaalia. Laitteiden käyttö luokissa ei kuitenkaan itsessään monipuolistanut työtapoja, vaan kaiken taustalla oli opettajien tekemät pedagogiset ratkaisut.
Tablet-laitteet soveltuivat opetuksen työvälineiksi hyvin. Koulun täytyy pysyä ympäröivän yhteiskunnan kehityksessä mukana, ja se edellyttää nykyaikaisten välineiden hyödyntämistä opetuksessa. Tablet-laitteiden opetuskäytön myötä oppilaat oppivat luontevasti tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, kuten tiedonhakua, yhteisöllistä tiedonrakentamista ja kriittistä suhtautumista tietoon. Ennen kaikkea oppilaat saivat myönteisiä kokemuksia oppimisesta, mikä on tärkeää elinikäisen oppimisen kannalta. Jatkotutkimuksissa tablet-laitteiden käyttöä luokissa tulisi tarkastella oppilaiden näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona oli kuusi blogia, joissa alakoulun opettajat kertoivat tablet-laitteiden opetuskäytöstä luokissaan. Opettajat olivat tuottaneet blogikirjoituksensa osana opetushallituksen rahoittamaa mobiilioppimishanketta. Blogeista otettiin oppituntiesimerkkejä, joita analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa laitteita käytettiin hyvin paljon luokissa. Sekä oppilaat että opettajat kokivat laitteiden käytön olevan osa arkea. Muuten tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Opettajat hyödynsivät tablet-laitteiden mahdollisuuksia monipuolisesti opetuksessaan. Luokissa käytetyt työtavat olivat oppilaita aktivoivia ja motivoivia. Oppilaat käyttivät lähdemateriaalina ja myös itse tuottivat paljon multimodaalista sisältöä. Tablet-laitteita käyttävissä luokissa korostui sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen toteuttaminen. Tietoa rakennettiin yhdessä käyttäen hyväksi internetin monipuolista lähdemateriaalia. Laitteiden käyttö luokissa ei kuitenkaan itsessään monipuolistanut työtapoja, vaan kaiken taustalla oli opettajien tekemät pedagogiset ratkaisut.
Tablet-laitteet soveltuivat opetuksen työvälineiksi hyvin. Koulun täytyy pysyä ympäröivän yhteiskunnan kehityksessä mukana, ja se edellyttää nykyaikaisten välineiden hyödyntämistä opetuksessa. Tablet-laitteiden opetuskäytön myötä oppilaat oppivat luontevasti tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, kuten tiedonhakua, yhteisöllistä tiedonrakentamista ja kriittistä suhtautumista tietoon. Ennen kaikkea oppilaat saivat myönteisiä kokemuksia oppimisesta, mikä on tärkeää elinikäisen oppimisen kannalta. Jatkotutkimuksissa tablet-laitteiden käyttöä luokissa tulisi tarkastella oppilaiden näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]