Eye on culture : kulttuurien ilmeneminen alakoulun viides –ja kuudesluokkalaisten englannin kielen oppikirjoissa
Räisänen, Anna-Leena (2015)
Räisänen, Anna-Leena
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241078
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kulttuurin ilmenemistä alakoulun viidennen –ja kuudennen luokan englannin tekstikirjoissa. Tutkimuksen pääkysymys on: Miten kulttuurit esitetään alakoulun englannin oppikirjoissa? Sitä täsmentää kaksi alakysymystä: Mitä kulttuurin osa-alueita kirjoissa esitetyistä maista nostetaan esille? Miten oppikirjojen sisällöt vastaavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 ja 2014 tavoitteita?
Tässä laadullisessa teorialähtöisessä sisällönanalyysissä on käytetty deduktiivista päättelyä. Tutkimuksen analyysirunko muodostui kulttuurin osa-alueista, perusopetuksen 2004 ja 2014 kulttuuriin liittyvistä tavoitteista sekä oppikirjoissa esitetyistä maista. Kulttuurin olen määritellyt tässä tutkimuksessa ihmisryhmien yhteisiksi käytänteiksi, tavoiksi ja tottumuksiksi, instituutioiksi sekä jokapäiväiseksi sosiaaliseksi kanssakäymiseksi. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kolme eri kirjasarjaa, jotka olivat käytössä Rovaniemen seudun kouluilla lukuvuonna 2013-2014. Kirjojen kustantaja oli kaikissa kirjasarjoissa Sanoma Pro.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että aineistona olleissa oppikirjoissa sisältö painottui kulttuuriin. Kulttuurin eri osa-alueita painotettiin eri tavoin eri kirjoissa ja kirjasarjoissa. Viidennen luokan oppikirjoissa sisällöllisesti eniten kulttuurin osa-alueista oli sosiaalista kanssakäymistä, tapoja ja tottumuksia sekä käytänteitä, kuten kulttuuriperinteitä. Kuudennen luokan oppikirjoissa sisällöissä painotettiin tapoja ja tottumuksia, tietoja kohdemaasta sekä käytänteitä. Opetussuunnitelmien kulttuureihin liittyvät tavoitteet tulivat esille kaikissa aineiston kuuluvissa oppikirjoissa. Aineistossa esitettiin yhteensä 21 eri maata viideltä eri mantereelta.
Tässä laadullisessa teorialähtöisessä sisällönanalyysissä on käytetty deduktiivista päättelyä. Tutkimuksen analyysirunko muodostui kulttuurin osa-alueista, perusopetuksen 2004 ja 2014 kulttuuriin liittyvistä tavoitteista sekä oppikirjoissa esitetyistä maista. Kulttuurin olen määritellyt tässä tutkimuksessa ihmisryhmien yhteisiksi käytänteiksi, tavoiksi ja tottumuksiksi, instituutioiksi sekä jokapäiväiseksi sosiaaliseksi kanssakäymiseksi. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kolme eri kirjasarjaa, jotka olivat käytössä Rovaniemen seudun kouluilla lukuvuonna 2013-2014. Kirjojen kustantaja oli kaikissa kirjasarjoissa Sanoma Pro.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että aineistona olleissa oppikirjoissa sisältö painottui kulttuuriin. Kulttuurin eri osa-alueita painotettiin eri tavoin eri kirjoissa ja kirjasarjoissa. Viidennen luokan oppikirjoissa sisällöllisesti eniten kulttuurin osa-alueista oli sosiaalista kanssakäymistä, tapoja ja tottumuksia sekä käytänteitä, kuten kulttuuriperinteitä. Kuudennen luokan oppikirjoissa sisällöissä painotettiin tapoja ja tottumuksia, tietoja kohdemaasta sekä käytänteitä. Opetussuunnitelmien kulttuureihin liittyvät tavoitteet tulivat esille kaikissa aineiston kuuluvissa oppikirjoissa. Aineistossa esitettiin yhteensä 21 eri maata viideltä eri mantereelta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]