Elämä taiteessa ja taide elämässä – Frida Kahlon ja omakuvien tarkastelua feministisen estetiikan ja feminismin valossa.
Karjalainen, Päivi (2015)
Karjalainen, Päivi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504241084
Tiivistelmä
Tutkielman teon alkuvaiheessa perehdyin Frida Kahlon elämänkertaan, päiväkirjan
sisältöön, feministiseen estetiikkaan, feminismiin ja muutamien teoreetikoiden
käsityksiin sukupuolesta ja ruumiillisuudesta. Sen jälkeen tulkitsin kuusi Kahlon
maalaamaa omakuvaa feministisellä kuvantulkinta tavalla liittäen tulkintoihin
mukaan Kahlon elämäntapahtumia ja kokemuksia. Tutkimuskysymyksiäni olivat
seuraavat asiat: Miten Frida Kahlo esittää itseään, ruumiillisuuttaan ja sukupuoltaan
omakuvissaan? Miten ikä, rotu ja kansallisuus näkyvät niissä? Millainen käsitys Frida
Kahlosta ja hänen taiteestaan saadaan elämäntapahtumien ja kokemusten, päiväkirjan
antaman käsityksen ja omakuvien tulkinnan perusteella? Millaisia merkityksiä taiteen
tekemiselle voidaan antaa Kahlon elämässä? Mitä annattavaa menetelmällä voisi olla
kuvataidekasvatuksessa?
Kahlon elämään vaikutti liikenneonnettomuus ja siinä saadut vammat ja
avioituminen muraalimaalari Diego Rivieran kanssa. Hänen päiväkirjansa tekstit
kuvaavat syvää rakkautta aviomiestä kohtaan. Hän kuului itse itselleen. Kahlo kärsi
miehensä uskottomuudesta. Kahlolla itsellään oli muita intiimejä mies- ja
naissuhteita. Lyhyttä suhdetta Leon Troskiin arveltiin kostoksi Rivieran suhteesta
Kahlon omaan Christina sisareen.
Omakuvissa Kahlon tunnistaa yhteen maalatuista kulmakarvoista, hennoista
viiksistä ja punaisista huulista. Pukeutumisen, kampausten, korujen ja ihonvärin
vaihtelemisen avulla Kahlo esitti itseään meksikolaisena kansannaisena tai
eurooppalaisia syntyjuuria omaavana naisena. Hän kuvasi teoksissaan omia
tunnetilojaan. Taiteen tekeminen antoi sisältöä Kahlon elämään ja sillä oli
terapeuttinen vaikutus häneen. Kuvataidekasvatuksessa biografis-feministisen
kuvantulkinta tavan avulla voidaan kehittää oppijan taitoja lukea omakuvia.
sisältöön, feministiseen estetiikkaan, feminismiin ja muutamien teoreetikoiden
käsityksiin sukupuolesta ja ruumiillisuudesta. Sen jälkeen tulkitsin kuusi Kahlon
maalaamaa omakuvaa feministisellä kuvantulkinta tavalla liittäen tulkintoihin
mukaan Kahlon elämäntapahtumia ja kokemuksia. Tutkimuskysymyksiäni olivat
seuraavat asiat: Miten Frida Kahlo esittää itseään, ruumiillisuuttaan ja sukupuoltaan
omakuvissaan? Miten ikä, rotu ja kansallisuus näkyvät niissä? Millainen käsitys Frida
Kahlosta ja hänen taiteestaan saadaan elämäntapahtumien ja kokemusten, päiväkirjan
antaman käsityksen ja omakuvien tulkinnan perusteella? Millaisia merkityksiä taiteen
tekemiselle voidaan antaa Kahlon elämässä? Mitä annattavaa menetelmällä voisi olla
kuvataidekasvatuksessa?
Kahlon elämään vaikutti liikenneonnettomuus ja siinä saadut vammat ja
avioituminen muraalimaalari Diego Rivieran kanssa. Hänen päiväkirjansa tekstit
kuvaavat syvää rakkautta aviomiestä kohtaan. Hän kuului itse itselleen. Kahlo kärsi
miehensä uskottomuudesta. Kahlolla itsellään oli muita intiimejä mies- ja
naissuhteita. Lyhyttä suhdetta Leon Troskiin arveltiin kostoksi Rivieran suhteesta
Kahlon omaan Christina sisareen.
Omakuvissa Kahlon tunnistaa yhteen maalatuista kulmakarvoista, hennoista
viiksistä ja punaisista huulista. Pukeutumisen, kampausten, korujen ja ihonvärin
vaihtelemisen avulla Kahlo esitti itseään meksikolaisena kansannaisena tai
eurooppalaisia syntyjuuria omaavana naisena. Hän kuvasi teoksissaan omia
tunnetilojaan. Taiteen tekeminen antoi sisältöä Kahlon elämään ja sillä oli
terapeuttinen vaikutus häneen. Kuvataidekasvatuksessa biografis-feministisen
kuvantulkinta tavan avulla voidaan kehittää oppijan taitoja lukea omakuvia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]