Lukio-opiskelijan mediataitojen kehittäminen: kehittämistutkimus mediataitovalmiuksien muuttumisesta Media ja kuvien viestit -kurssilla
Ohra-aho, Jenna; Perttuli-Borobio, Erika (2015)
Ohra-aho, Jenna
Perttuli-Borobio, Erika
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504271086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504271086
Tiivistelmä
Mediataito muodostuu erilaisista valmiuksista, jotka tässä tutkimuksessa määritellään funktionaalisiksi, praktisiksi,
kriittisiksi, emansipatorisiksi sekä omaehtoisiksi ja yhteisöllisiksi
mediataitovalmiuksiksi. Tutkielmassa tutkitaan lukio-‐opiskelijoiden
mediataitovalmiuksien kehittymistä ja kehittämistä näiden viiden
valmiuden kautta kuvataiteen Media ja kuvien viestit (KU3) -‐kurssilla.
Tutkimus on monimenetelmällinen kaksisyklinen kehittämistutkimus,
jossa tarkasteltiin opiskelijan mediataitovalmiuksien muuttumista
Tabletkoulun virtuaaliseen oppimisympäristöön tuotetun KU3-‐ kurssisisällön opetuskäytön myötä. Kurssin opetuksessa käytettiin
virtuaalista oppimisympäristöä sulautuvan oppimisen menetelmän
mukaisesti transformatiivisella tavalla. Oppimisympäristöön
tuotettu kurssisisältö on tutkimuksen kehittämistuotos, jonka opetuskäytöllä pyrittiin kehittämään opiskelijoiden mediataitovalmiuksia. Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin sekä
määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto
kerättiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä sisältävillä kartoituskyselyillä sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Laadullinen aineisto oli määrällistä aineistoa täydentävää, ja sillä
pyrittiin saamaan syventävää tietoa mediataitovalmiuksien kehittymisestä ja kehittämisestä. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti.
Aineistosta muodostetut alaluokat sijoitettiin niitä vastaaviin, mediataitoja käsittelevän teorian pohjalta määritettyihin yläluokkiin.
Tällä tavalla muodostettiin teoriaa syventävää tietoa mediataitovalmiuksista sekä niiden kehittymisestä ja kehittämisestä.
Tuotettu tieto on käytännönläheistä ja siirrettävissä olevaa tietoa.
Tutkimuksessa mediataitojen kehittymisestä saadut tulokset ohjaavat
toisessa kehittämisvaiheessa tehtävää tuotoksen eli KU3-‐kurssisisällön jatkokehittämistä.Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi
käsitystä funktionaalisten, praktisten, kriittisten, emansipatoristen
sekä omaehtoisten ja yhteisöllisten mediataitovalmiuksien kehittymisestä ja kehittämisestä. Tuloksissa vahvistui käsitys siitä,
että funktionaaliset ja praktiset mediataitovalmiudet ovat edellytyksiä
muiden valmiuksien kehittymiselle. Mediataitovalmiuksien kokonaisvaltaisessa kehittymisessä olennaisiksi sisällöiksi nousivat
kunkin valmiuden kehittymisen kannalta tiedostaminen, toiminta ja
reflektiivisyys. Näiden sisältöjen sisällyttäminen opetukseen sekä
tutkimuksessa toimivaksi koettu virtuaalisen oppimisympäristön
transformatiivinen opetuskäyttö edesauttavat opiskelijan mediataitovalmiuksien kehittymistä. Media
skills
consist
of
a
variety
of
abilities
that
are
defined
in
this
study
as
functional,
practical,
critical,
emancipatory
and
both
self-‐determined
and
communal
media
skill
abilities.
The
study
focuses
on
the
development
and
improvement
of
these
five
abilities
in
the
media-‐related
art
course,
KU3,
of
upper
secondary
school.
This
study
is
a
multimethod
research
and
consists
of
two
cycles
of
design
and
implementation.
In
these
two
cycles,
the
development
and
improvement
of
the
students’
media
skill
abilities
were
studied
through
the
educational
use
of
the
KU3-‐course
content,
which
was
created
in
the
virtual
learning
environment
of
Tabletkoulu.
Based
on
the
method
of
blended
learning,
the
virtual
learning
environment
was
used
during
the
course
transformatively.
The
design
solution
of
this
study
is
the
designed
course
content
that
was
used
to
improve
the
students’
media
skill
abilities.
Both
quantitative
and
qualitative
research
methods
were
used
in
the
study
to
collect
and
analyze
data.
The
data
was
gathered
via
the
use
of
questionnaires
combining
structured
and
open-‐ended
questions
followed
by
semi-‐structured
interviews.
The
qualitative
data
was
complementary
and
was
gathered
in
order
to
achieve
more
insight
into
the
development
and
improvement
of
the
media
skill
abilities.
Theory-‐guided
content
analysis
was
applied
in
the
analysis
of
the
data.
The
sub-‐classes
formed
from
the
data
were
placed
according
to
the
associated
classes
based
on
the
theory
of
media
skills.
This
resulted
in
a
deeper
theory
of
media
skill
abilities
and
provided
knowledge
of
the
development
and
improvement
of
these
abilities.
This
acquired
knowledge
is
practical
and
transferable.
In
the
future
design
solution
of
the
KU3-‐course
content,
the
results
concerning
the
improvement
of
media
skill
abilities
will
guide
the
design
process
of
the
second
design
cycle.
The
results
of
this
study
offer
deeper
insight
into
the
development
and
improvement
of
the
functional,
practical,
critical,
emancipatory
and
both
self-‐determined
and
communal
media
skill
abilities.
They
also
confirm
the
understanding
of
functional
and
practical
media
skill
abilities
being
imperative
to
the
development
of
other
abilities.
The
crucial
attributes
of
acknowledgement,
performance
and
self-‐reflection
are
important
in
the
holistic
development
of
each
media
skill
ability.
The
effective
development
of
media
skill
abilities
can
be
therefore
supported
by
integrating
these
attributes
into
teaching
and
with
the
transformative
use
of
the
virtual
learning
environment.
kriittisiksi, emansipatorisiksi sekä omaehtoisiksi ja yhteisöllisiksi
mediataitovalmiuksiksi. Tutkielmassa tutkitaan lukio-‐opiskelijoiden
mediataitovalmiuksien kehittymistä ja kehittämistä näiden viiden
valmiuden kautta kuvataiteen Media ja kuvien viestit (KU3) -‐kurssilla.
Tutkimus on monimenetelmällinen kaksisyklinen kehittämistutkimus,
jossa tarkasteltiin opiskelijan mediataitovalmiuksien muuttumista
Tabletkoulun virtuaaliseen oppimisympäristöön tuotetun KU3-‐ kurssisisällön opetuskäytön myötä. Kurssin opetuksessa käytettiin
virtuaalista oppimisympäristöä sulautuvan oppimisen menetelmän
mukaisesti transformatiivisella tavalla. Oppimisympäristöön
tuotettu kurssisisältö on tutkimuksen kehittämistuotos, jonka opetuskäytöllä pyrittiin kehittämään opiskelijoiden mediataitovalmiuksia. Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin sekä
määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto
kerättiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä sisältävillä kartoituskyselyillä sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Laadullinen aineisto oli määrällistä aineistoa täydentävää, ja sillä
pyrittiin saamaan syventävää tietoa mediataitovalmiuksien kehittymisestä ja kehittämisestä. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti.
Aineistosta muodostetut alaluokat sijoitettiin niitä vastaaviin, mediataitoja käsittelevän teorian pohjalta määritettyihin yläluokkiin.
Tällä tavalla muodostettiin teoriaa syventävää tietoa mediataitovalmiuksista sekä niiden kehittymisestä ja kehittämisestä.
Tuotettu tieto on käytännönläheistä ja siirrettävissä olevaa tietoa.
Tutkimuksessa mediataitojen kehittymisestä saadut tulokset ohjaavat
toisessa kehittämisvaiheessa tehtävää tuotoksen eli KU3-‐kurssisisällön jatkokehittämistä.Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi
käsitystä funktionaalisten, praktisten, kriittisten, emansipatoristen
sekä omaehtoisten ja yhteisöllisten mediataitovalmiuksien kehittymisestä ja kehittämisestä. Tuloksissa vahvistui käsitys siitä,
että funktionaaliset ja praktiset mediataitovalmiudet ovat edellytyksiä
muiden valmiuksien kehittymiselle. Mediataitovalmiuksien kokonaisvaltaisessa kehittymisessä olennaisiksi sisällöiksi nousivat
kunkin valmiuden kehittymisen kannalta tiedostaminen, toiminta ja
reflektiivisyys. Näiden sisältöjen sisällyttäminen opetukseen sekä
tutkimuksessa toimivaksi koettu virtuaalisen oppimisympäristön
transformatiivinen opetuskäyttö edesauttavat opiskelijan mediataitovalmiuksien kehittymistä.
skills
consist
of
a
variety
of
abilities
that
are
defined
in
this
study
as
functional,
practical,
critical,
emancipatory
and
both
self-‐determined
and
communal
media
skill
abilities.
The
study
focuses
on
the
development
and
improvement
of
these
five
abilities
in
the
media-‐related
art
course,
KU3,
of
upper
secondary
school.
This
study
is
a
multimethod
research
and
consists
of
two
cycles
of
design
and
implementation.
In
these
two
cycles,
the
development
and
improvement
of
the
students’
media
skill
abilities
were
studied
through
the
educational
use
of
the
KU3-‐course
content,
which
was
created
in
the
virtual
learning
environment
of
Tabletkoulu.
Based
on
the
method
of
blended
learning,
the
virtual
learning
environment
was
used
during
the
course
transformatively.
The
design
solution
of
this
study
is
the
designed
course
content
that
was
used
to
improve
the
students’
media
skill
abilities.
Both
quantitative
and
qualitative
research
methods
were
used
in
the
study
to
collect
and
analyze
data.
The
data
was
gathered
via
the
use
of
questionnaires
combining
structured
and
open-‐ended
questions
followed
by
semi-‐structured
interviews.
The
qualitative
data
was
complementary
and
was
gathered
in
order
to
achieve
more
insight
into
the
development
and
improvement
of
the
media
skill
abilities.
Theory-‐guided
content
analysis
was
applied
in
the
analysis
of
the
data.
The
sub-‐classes
formed
from
the
data
were
placed
according
to
the
associated
classes
based
on
the
theory
of
media
skills.
This
resulted
in
a
deeper
theory
of
media
skill
abilities
and
provided
knowledge
of
the
development
and
improvement
of
these
abilities.
This
acquired
knowledge
is
practical
and
transferable.
In
the
future
design
solution
of
the
KU3-‐course
content,
the
results
concerning
the
improvement
of
media
skill
abilities
will
guide
the
design
process
of
the
second
design
cycle.
The
results
of
this
study
offer
deeper
insight
into
the
development
and
improvement
of
the
functional,
practical,
critical,
emancipatory
and
both
self-‐determined
and
communal
media
skill
abilities.
They
also
confirm
the
understanding
of
functional
and
practical
media
skill
abilities
being
imperative
to
the
development
of
other
abilities.
The
crucial
attributes
of
acknowledgement,
performance
and
self-‐reflection
are
important
in
the
holistic
development
of
each
media
skill
ability.
The
effective
development
of
media
skill
abilities
can
be
therefore
supported
by
integrating
these
attributes
into
teaching
and
with
the
transformative
use
of
the
virtual
learning
environment.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]