Ikuisia pulmia : perusopetuksen opintojen aikaisen oppilasarvioinnin eettiset ongelmat luokanopettajien käsitysten mukaan
Illikainen, Annareeta; Koistinen, Jonna (2015)
Illikainen, Annareeta
Koistinen, Jonna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504301095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504301095
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta kysymykseen siitä, millaisia perusopetuksen opintojen aikaisen oppilasarvioinnin eettiset ongelmat ovat luokanopettajien käsityksen mukaan. Tutkimuksen aineistona on kuuden luokanopettajan haastattelut. Haastattelut on analysoitu aineistolähtöisesti fenomenografista analyysia hyödyntäen.
Analyysin tulokset osoittavat, että opettajien oppilasarviointia koskevat ongelmat liittyvät arvioinnin oikeutukseen ja luotettavuuteen sekä oppilaan edun mukaiseen toimintaan. Varsinaisten tutkimustulosten mukaan oppilasarvioinnin eettiset ongelmat ovat sellaisia, että niiden taustalla vaikuttaa neljä lähtökohtaa: velvollisuus, luotettavuus, oikeudenmukaisuus ja huolenpito. Nämä arvot joutuvat oppilasarviointia tehtäessä ristiriitaan keskenään ja opettaja joutuu tasapainoilemaan niiden välillä.
Tutkimustyön lopussa tehdään tulosten pohjalta kolme ehdotusta: arvioinnin menetelmiä ja muotoja tulee pohtia, arvioinnin arvoista ja eettisistä periaatteista on hyödyllistä keskustella ja potentiaalisia eettisiä ongelmatilanteita tulee käydä läpi luokanopettajien koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja työpaikoilla.
Analyysin tulokset osoittavat, että opettajien oppilasarviointia koskevat ongelmat liittyvät arvioinnin oikeutukseen ja luotettavuuteen sekä oppilaan edun mukaiseen toimintaan. Varsinaisten tutkimustulosten mukaan oppilasarvioinnin eettiset ongelmat ovat sellaisia, että niiden taustalla vaikuttaa neljä lähtökohtaa: velvollisuus, luotettavuus, oikeudenmukaisuus ja huolenpito. Nämä arvot joutuvat oppilasarviointia tehtäessä ristiriitaan keskenään ja opettaja joutuu tasapainoilemaan niiden välillä.
Tutkimustyön lopussa tehdään tulosten pohjalta kolme ehdotusta: arvioinnin menetelmiä ja muotoja tulee pohtia, arvioinnin arvoista ja eettisistä periaatteista on hyödyllistä keskustella ja potentiaalisia eettisiä ongelmatilanteita tulee käydä läpi luokanopettajien koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja työpaikoilla.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]