Vaategrafiikat skeittikulttuurin heimoutumisessa
Hyvärinen, Janne-Juhani (2015)
Hyvärinen, Janne-Juhani
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201505041096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201505041096
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmani sijoittuu aihepiiriltään skeittikulttuuriin. Pohdin vaategrafiikoiden
kautta miten kuvallisilla viesteillä kerrotaan kuulumisesta tietyn kulttuurin piiriin. Olen
suunnitellut lisäksi malliston erilaisia vaategrafiikoita jyväskyläläiselle skeitti- / vaatekaupalle
Beyondille. Tässä taiteellisessa osuudessa pyrin konkretisoimaan läpikäymääni
teoriaosuutta. Olen itse lajin harrastaja ja kokemukseni näkyy osana pro graduani.
Aiheen kiinnostavuutta lisää juuri omakohtaiset havainnot sekä kyky tutkia aihetta objektiivisesti.
Tutkimuskysymykseni kysyy miten vaategrafiikoilla viestitään nykypäiväisessä
rullalautailukulttuurissa. Lähdekirjallisuuden ja oman kokemukseni avulla olen rakentanut
kuvaa ensiksi siitä millainen viitekehys on skeittikulttuuri. Tekemäni taiteellinen
produktio on kaupallisiin tarkoituksiin valmistettuja vaategrafiikoita, joten pureudun
tarkemmin myös kulttuurin kaupallisuuteen ja brändäykseen. Pukeutuminen ja muoti
saavat myös oman osuutensa pro gradussani. Vaategrafiikan media on vaate, joten sen
käytön ja käyttöympäristön ymmärtäminen on oleellista suunnitteluprosessissa.
Vaategrafiikalla on monta funktiota kulttuurin sisäisessä viestinnässä. Kuvalla
kerrotaan omasta statuksesta kulttuurin sisällä, tuodaan omia tulkintoja muiden nähtäväksi
ja muodostetaan omaa persoonallisuutta näkyväksi viestiksi. Kuville tulee käytettäessä
arvolatauksia, joita kulttuurin jäsenet osaavat tulkita. Tärkeää on ymmärtää kehittyneen
kulttuurin, kuten skeittauksen olevan hyvin moniselkoinen toimintakenttä.
Kulttuuri rakentuu niin monenlaisista jäsenistä, että on mahdotonta olla täysin varma
miten erilaisia kuvia käytetään ja tulkitaan. Koodeiltaan rikkaita kuvia suunnitellessa
tämä tulee tietty huomioida. Kulttuurin ja niissä toimivien ihmisten tuntemus on mielestäni
graafisen suunnittelijan tärkeimpiä ominaisuuksia.
Skeittaus on kulttuurina monipuolinen kenttä ja jatkuvassa muutoksessa. Internetin
ansiosta kulttuurin pirstoutuminen ja monipuolistuminen vain kiihtyy. Myös
suunnittelijan täytyy pysyä tässä vauhdissa mukana. Toki kuvan tekemiseen liittyy aina
tapauskohtaiset tavoitteet, mutta uuden luominen tai onnistunut jäljittely vaatii tietoa
kulttuurista mihin kuvaa tehdään. Pro graduni raapaisee skeittikulttuurin pintaa ja antaa
asiaan vihkiintymättömälle tietoa millaisesta kulttuuripiiristä skeittauksessa on yleisellä
tasolla kyse. Myös kulttuurin sisällä toimivat ja lajin harrastajat voivat saada uudenlaisia
näkökulmia skeittauksen kulttuurillisiin piirteisiin. Pro graduni lukijan ei tarvitse
ymmärtää mitään skeittauksesta eikä myöskään välttämättä graafisesta suunnittelusta,
jotta siitä saa jotain irti.
kautta miten kuvallisilla viesteillä kerrotaan kuulumisesta tietyn kulttuurin piiriin. Olen
suunnitellut lisäksi malliston erilaisia vaategrafiikoita jyväskyläläiselle skeitti- / vaatekaupalle
Beyondille. Tässä taiteellisessa osuudessa pyrin konkretisoimaan läpikäymääni
teoriaosuutta. Olen itse lajin harrastaja ja kokemukseni näkyy osana pro graduani.
Aiheen kiinnostavuutta lisää juuri omakohtaiset havainnot sekä kyky tutkia aihetta objektiivisesti.
Tutkimuskysymykseni kysyy miten vaategrafiikoilla viestitään nykypäiväisessä
rullalautailukulttuurissa. Lähdekirjallisuuden ja oman kokemukseni avulla olen rakentanut
kuvaa ensiksi siitä millainen viitekehys on skeittikulttuuri. Tekemäni taiteellinen
produktio on kaupallisiin tarkoituksiin valmistettuja vaategrafiikoita, joten pureudun
tarkemmin myös kulttuurin kaupallisuuteen ja brändäykseen. Pukeutuminen ja muoti
saavat myös oman osuutensa pro gradussani. Vaategrafiikan media on vaate, joten sen
käytön ja käyttöympäristön ymmärtäminen on oleellista suunnitteluprosessissa.
Vaategrafiikalla on monta funktiota kulttuurin sisäisessä viestinnässä. Kuvalla
kerrotaan omasta statuksesta kulttuurin sisällä, tuodaan omia tulkintoja muiden nähtäväksi
ja muodostetaan omaa persoonallisuutta näkyväksi viestiksi. Kuville tulee käytettäessä
arvolatauksia, joita kulttuurin jäsenet osaavat tulkita. Tärkeää on ymmärtää kehittyneen
kulttuurin, kuten skeittauksen olevan hyvin moniselkoinen toimintakenttä.
Kulttuuri rakentuu niin monenlaisista jäsenistä, että on mahdotonta olla täysin varma
miten erilaisia kuvia käytetään ja tulkitaan. Koodeiltaan rikkaita kuvia suunnitellessa
tämä tulee tietty huomioida. Kulttuurin ja niissä toimivien ihmisten tuntemus on mielestäni
graafisen suunnittelijan tärkeimpiä ominaisuuksia.
Skeittaus on kulttuurina monipuolinen kenttä ja jatkuvassa muutoksessa. Internetin
ansiosta kulttuurin pirstoutuminen ja monipuolistuminen vain kiihtyy. Myös
suunnittelijan täytyy pysyä tässä vauhdissa mukana. Toki kuvan tekemiseen liittyy aina
tapauskohtaiset tavoitteet, mutta uuden luominen tai onnistunut jäljittely vaatii tietoa
kulttuurista mihin kuvaa tehdään. Pro graduni raapaisee skeittikulttuurin pintaa ja antaa
asiaan vihkiintymättömälle tietoa millaisesta kulttuuripiiristä skeittauksessa on yleisellä
tasolla kyse. Myös kulttuurin sisällä toimivat ja lajin harrastajat voivat saada uudenlaisia
näkökulmia skeittauksen kulttuurillisiin piirteisiin. Pro graduni lukijan ei tarvitse
ymmärtää mitään skeittauksesta eikä myöskään välttämättä graafisesta suunnittelusta,
jotta siitä saa jotain irti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]