Tarinoita valokuvien takaa: tunnelmia menneestä ajasta tekstiilitaiteen keinoin
Jääskeläinen, Ritva (2015)
Jääskeläinen, Ritva
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201505111115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201505111115
Tiivistelmä
Tutkielmassani tutkin, miten tekstiilitaiteen keinoin voidaan ilmaista vanhan
valokuvan välittämää tunnelmaa, siihen liittyvää tarinaa tai mielenkiintoista
yksityiskohtaa. Tutkimuksen taiteellinen osio muodostuu viidestä
tekstiilitaideteoksesta, jotka olivat esillä Rovaniemellä Arktikumin Katve 1
galleriassa 22.1–8.2.2015 pidetyssä näyttelyssä Tarinoita valokuvien takana.
Teosten lähtökohtina ja inspiraation lähteinä toimivat vanhat, 1900-luvun alun
muoto- ja käyntikorttivalokuvat. Teoksissani käytän pääasiassa vanhoja,
kirpputorilta löytämiäni tekstiilejä. Tutkielmani primääriaineistoa ovat Aili-mummoni
valokuva-albumit. Albumeista valitsemani vanhat valokuvat sekä
tekstiilitaideteokset toimivat tutkimukseni aineistona ja apuna tiedonhaussa.
Tutkin myös kierrätysmateriaalien käyttöä tekstiilitaiteessa ja sitä, mikä merkitys
sillä on taiteilijalle.
Tutkimukseni on taiteellinen tutkimus, joka perustuu käytäntölähtöiseen eli
practice-based research -tutkimusotteeseen. Valokuvien analysoimiseen ja
tarkasteluun käytän Erwin Panofskyn ikonografista kolmitasoista
sisällönanalyysia. Erittelen valokuvien yleisiä piirteitä, aihetta ja yksityiskohtia
sekä selvitän, millä ajanjaksolla kuvat on otettu ja mihin historialliseen
kontekstiin ne kuuluvat. Tarkastelen myös valokuviin liittyviä viestejä ja
merkityksiä niiden vastaanottajalle sekä kuvien katsojalle.
Lopuksi tarkastelen valokuvien merkitystä menneisyyden muistamisessa ja
ymmärtämisessä sekä niiden roolia taiteellisen ilmaisuni lähtökohtina. Pohdin
myös näyttelystä saamiani kokemuksia sekä tekstiilitaidetta oman tekemiseni
pohjalta. Teosten ja niiden lähtökohtien avaaminen tutkimuksessa avaa uusia
näkökulmia teosten tarkasteluun. In my thesis, I examine how the feelings, stories, and details of old photographs
can be manifested by the use of textile art. The artistic part of the thesis
consists of five textile art pieces, which I exhibited in Rovaniemi Arktikum
gallery Katve 1 22.1-8.2.2015. The exhibition was called Tarinoita valokuvien
takana (Stories behind the Photographs). My artistic works were inspired by and
based on old visiting card photographs and portraits from the early 20th century.
I made the pieces using old textiles which I found from the flea market. In my
thesis, I use my grandmother Aili’s photo-albums as my primary research
material. The old photographs and art pieces serve as my research material
and methods. I also examine recycling materials in textile art and the meaning
of utilizing them as an artist.
My thesis is an artistic research work and it is based on practice-based
research. I analyse photographs with Erwin Panofsky’s iconographical content
analysis which consists of three stages. First, I analyse overviews, topics, and
details of the photographs, and then I find out their time periods. I also examine
the messages and meanings behind the photographs.
At the end, I examine the photographs’ importance in memories of the past and
their role on my artistic works. I also reflect on my own textile art process and
the experience I gained from my exhibition. Examining and explaining my art
pieces allows for new point of views for interpreting the works.
valokuvan välittämää tunnelmaa, siihen liittyvää tarinaa tai mielenkiintoista
yksityiskohtaa. Tutkimuksen taiteellinen osio muodostuu viidestä
tekstiilitaideteoksesta, jotka olivat esillä Rovaniemellä Arktikumin Katve 1
galleriassa 22.1–8.2.2015 pidetyssä näyttelyssä Tarinoita valokuvien takana.
Teosten lähtökohtina ja inspiraation lähteinä toimivat vanhat, 1900-luvun alun
muoto- ja käyntikorttivalokuvat. Teoksissani käytän pääasiassa vanhoja,
kirpputorilta löytämiäni tekstiilejä. Tutkielmani primääriaineistoa ovat Aili-mummoni
valokuva-albumit. Albumeista valitsemani vanhat valokuvat sekä
tekstiilitaideteokset toimivat tutkimukseni aineistona ja apuna tiedonhaussa.
Tutkin myös kierrätysmateriaalien käyttöä tekstiilitaiteessa ja sitä, mikä merkitys
sillä on taiteilijalle.
Tutkimukseni on taiteellinen tutkimus, joka perustuu käytäntölähtöiseen eli
practice-based research -tutkimusotteeseen. Valokuvien analysoimiseen ja
tarkasteluun käytän Erwin Panofskyn ikonografista kolmitasoista
sisällönanalyysia. Erittelen valokuvien yleisiä piirteitä, aihetta ja yksityiskohtia
sekä selvitän, millä ajanjaksolla kuvat on otettu ja mihin historialliseen
kontekstiin ne kuuluvat. Tarkastelen myös valokuviin liittyviä viestejä ja
merkityksiä niiden vastaanottajalle sekä kuvien katsojalle.
Lopuksi tarkastelen valokuvien merkitystä menneisyyden muistamisessa ja
ymmärtämisessä sekä niiden roolia taiteellisen ilmaisuni lähtökohtina. Pohdin
myös näyttelystä saamiani kokemuksia sekä tekstiilitaidetta oman tekemiseni
pohjalta. Teosten ja niiden lähtökohtien avaaminen tutkimuksessa avaa uusia
näkökulmia teosten tarkasteluun.
can be manifested by the use of textile art. The artistic part of the thesis
consists of five textile art pieces, which I exhibited in Rovaniemi Arktikum
gallery Katve 1 22.1-8.2.2015. The exhibition was called Tarinoita valokuvien
takana (Stories behind the Photographs). My artistic works were inspired by and
based on old visiting card photographs and portraits from the early 20th century.
I made the pieces using old textiles which I found from the flea market. In my
thesis, I use my grandmother Aili’s photo-albums as my primary research
material. The old photographs and art pieces serve as my research material
and methods. I also examine recycling materials in textile art and the meaning
of utilizing them as an artist.
My thesis is an artistic research work and it is based on practice-based
research. I analyse photographs with Erwin Panofsky’s iconographical content
analysis which consists of three stages. First, I analyse overviews, topics, and
details of the photographs, and then I find out their time periods. I also examine
the messages and meanings behind the photographs.
At the end, I examine the photographs’ importance in memories of the past and
their role on my artistic works. I also reflect on my own textile art process and
the experience I gained from my exhibition. Examining and explaining my art
pieces allows for new point of views for interpreting the works.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]