Lappilainen ohjelmapalveluyritys : samanlainen vai erilainen?
Kylmäniemi, Eija (2015)
Kylmäniemi, Eija
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Suomen luonto ja sen maantieteellinen erilaisuus on yksi tärkeimmistä matkailuvetovoimatekijöistä maassamme. Luontoon liittyvän matkailun voidaan olettaa kasvavan tai säilyttävän tärkeytensä myös tulevaisuudessa ja etenkin kansainvälinen Suomeen kohdistuva matkailu nähdään yhtenä kehitystrendinä.
Luontomatkailutoiminnassa yrityksellä on tärkeä merkitys ja yrityksiä koskeva tutkimustieto on tärkeää luontomatkailun kehittämisen näkökulmasta. Luontomatkailuyritysten tutkiminen on kuitenkin haastavaa, koska niistä ei ole tarkkaa ja yksiselitteistä määritelmää ja näin ollen myös kattavan rekisteröinnin tekeminen on vaikeaa.
Tässä tutkimuksessa perehdyn siihen, eroavatko luontomatkailun ohjelmapalveluyritysten peruspiirteet ja yritysten välinen yhteistyö Lapin matkailualueella Kulttuuri- ja Järvialueen matkailualueisiin verrattuna. Eroja tarkastelen alueiden matkailullisten ja maantieteellisten taustatekijöiden näkökulmasta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tutkimuskohteina olevat yritykset ovat peruspiirteiltään suhteellisen samanlaisia matkailualueesta riippumatta. Suurin ero on se, että Lapin alueella on eniten niin asiakasmääriltään, liikevaihdoltaan kuin työntekijämääriltään suurempia yrityksiä. Lapin yritysten palvelutarjonta on myös monipuolisinta. Myöskään yritysten välisessä yhteistyössä ei ole merkittäviä eroja. Kuitenkin Lapissa yhteistyötä on jonkin verran vähemmän mutta siihen ollaan toisaalta myös selvästi tyytyväisempiä. Yksiselitteistä syitä Lapin matkailualuetta koskeviin tuloksiin on vaikea antaa mutta vahvalla matkailukehittämisellä ja matkailun pitkillä perinteillä sekä matkailun selvällä sesonkiluonteisuudella lienee vaikutuksensa sekä isojen yritysten olemassa oloon että yhteistyön vakiintumiseen yrityksiä tyydyttävälle tasolle.
Luontomatkailutoiminnassa yrityksellä on tärkeä merkitys ja yrityksiä koskeva tutkimustieto on tärkeää luontomatkailun kehittämisen näkökulmasta. Luontomatkailuyritysten tutkiminen on kuitenkin haastavaa, koska niistä ei ole tarkkaa ja yksiselitteistä määritelmää ja näin ollen myös kattavan rekisteröinnin tekeminen on vaikeaa.
Tässä tutkimuksessa perehdyn siihen, eroavatko luontomatkailun ohjelmapalveluyritysten peruspiirteet ja yritysten välinen yhteistyö Lapin matkailualueella Kulttuuri- ja Järvialueen matkailualueisiin verrattuna. Eroja tarkastelen alueiden matkailullisten ja maantieteellisten taustatekijöiden näkökulmasta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että tutkimuskohteina olevat yritykset ovat peruspiirteiltään suhteellisen samanlaisia matkailualueesta riippumatta. Suurin ero on se, että Lapin alueella on eniten niin asiakasmääriltään, liikevaihdoltaan kuin työntekijämääriltään suurempia yrityksiä. Lapin yritysten palvelutarjonta on myös monipuolisinta. Myöskään yritysten välisessä yhteistyössä ei ole merkittäviä eroja. Kuitenkin Lapissa yhteistyötä on jonkin verran vähemmän mutta siihen ollaan toisaalta myös selvästi tyytyväisempiä. Yksiselitteistä syitä Lapin matkailualuetta koskeviin tuloksiin on vaikea antaa mutta vahvalla matkailukehittämisellä ja matkailun pitkillä perinteillä sekä matkailun selvällä sesonkiluonteisuudella lienee vaikutuksensa sekä isojen yritysten olemassa oloon että yhteistyön vakiintumiseen yrityksiä tyydyttävälle tasolle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]