Arjen toimintakäytännöt matkailuyrityksen strategisena toimintamallina
Haaranen, Annu (2015)
Haaranen, Annu
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimukseni tarkoitus on selventää sitä, miten elämyspalveluyrityksen totutut tavat toimia voidaan nähdä sen strategiana, eli arjessa kehkeytyvänä toimintamallina, jonka avulla yritys on menestynyt toimintaympäristössään. Tutkimus kiinnittyy strategia käytäntönä –tutkimussuuntaukseen ja erityisemmin ’strategy as practical coping –näkemykseen, jonka mukaan strategia on arkista käytännön selviytymiseen tähtäävää toimintaa, joka on johdonmukaista suhteessa organisaation historiaan ja toimintaympäristöön. Tutkimuksessa fokuksena eivät ole ainoastaan organisaation ylin johto ja valmiiksi strategisena pidetyt asiat, vaan organisaation eri tasoilla havaittavat ja toimijoiden uusintamat johdonmukaiset tavat toimia.
Tuloksina esitetään tulkintoja yrityksessä vallitsevista kuudesta totutusta tavasta toimia ja ajatella: parhauden tavoittelu, palvelun räätälöinti ja tulkinta, positiivisen ilmapiirin ylläpito, jatkuva kehittäminen, byrokratian välttäminen sekä itsenäinen toimiminen. Tuloksiin on päästy käsiksi laadullisin menetelmin lappilaisen matkailualalla toimivan elämyspalveluyrityksen henkilöstölle ja toimitusjohtajalle tehdyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analyysin perusteella toimintatapojen voidaan nähdä muodostavan organisaation arkeen toimintamallin, joka on johdonmukainen suhteessa yrityksen historiaan ja toimintaympäristöön. Tämä johdonmukaisuus on mahdollistanut menestymisen toimintaympäristössä, minkä takia sen voidaan nähdä olla sisimmissään strategista.
Tutkimuksen tulosten perusteella väitetään, että pienessä matkailuyrityksessä virallisten strategiadokumenttien sijaan toiminta pysyy johdonmukaisena totuttujen toimintatapojen kautta. Muun muassa sopimattomien persoonien karsinta sekä kokeilun avulla löytyneet hyväksi havaitut työskentelytavat luovat kontekstiin sopivaa toimintaa. Strategisen toimintamallin väitetään myös voivan koostua tiedostamattomien tapojen ja tietoisten tavoitetilojen yhdistelmästä, mutta organisaation kehityksen kannalta vallitsevien toimintatapojen tarkastelu on suotavaa. Kolmantena väitteenä tutkimuksessa osoitetaan, että työhyvinvointiin liittyviä asioita voidaan elämyspalveluyrityksessä pitää erittäin strategisina, sillä tutkimuksen tulosten mukaan työyhteisöönsä sitoutunut työntekijä haluaa suoriutua tehtävistään mahdollisimman hyvin sekä kehittää organisaatiotaan.
Tuloksina esitetään tulkintoja yrityksessä vallitsevista kuudesta totutusta tavasta toimia ja ajatella: parhauden tavoittelu, palvelun räätälöinti ja tulkinta, positiivisen ilmapiirin ylläpito, jatkuva kehittäminen, byrokratian välttäminen sekä itsenäinen toimiminen. Tuloksiin on päästy käsiksi laadullisin menetelmin lappilaisen matkailualalla toimivan elämyspalveluyrityksen henkilöstölle ja toimitusjohtajalle tehdyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analyysin perusteella toimintatapojen voidaan nähdä muodostavan organisaation arkeen toimintamallin, joka on johdonmukainen suhteessa yrityksen historiaan ja toimintaympäristöön. Tämä johdonmukaisuus on mahdollistanut menestymisen toimintaympäristössä, minkä takia sen voidaan nähdä olla sisimmissään strategista.
Tutkimuksen tulosten perusteella väitetään, että pienessä matkailuyrityksessä virallisten strategiadokumenttien sijaan toiminta pysyy johdonmukaisena totuttujen toimintatapojen kautta. Muun muassa sopimattomien persoonien karsinta sekä kokeilun avulla löytyneet hyväksi havaitut työskentelytavat luovat kontekstiin sopivaa toimintaa. Strategisen toimintamallin väitetään myös voivan koostua tiedostamattomien tapojen ja tietoisten tavoitetilojen yhdistelmästä, mutta organisaation kehityksen kannalta vallitsevien toimintatapojen tarkastelu on suotavaa. Kolmantena väitteenä tutkimuksessa osoitetaan, että työhyvinvointiin liittyviä asioita voidaan elämyspalveluyrityksessä pitää erittäin strategisina, sillä tutkimuksen tulosten mukaan työyhteisöönsä sitoutunut työntekijä haluaa suoriutua tehtävistään mahdollisimman hyvin sekä kehittää organisaatiotaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4594]