“Saa keskittyä ja tehä sitä juttua, mistä tykkää” : käsityö kuudennen luokan oppilaiden näkökulmasta
Huovinen, Hennariikka; Kaijansinkko, Iida (2014)
Huovinen, Hennariikka
Kaijansinkko, Iida
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506011132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506011132
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata käsityön oppiainetta peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden näkökulmasta ja esittää heiltä tulleita ideoita oppiaineen kehittämiseen. Tutkimukseen osallistui yhtensä 16 oppilasta, jotka olivat kahdesta eri puolilla Suomea sijaitsevasta koulusta. Aineistona toimii kolme teemahaastattelua, jotka suoritettiin viiden tai kuuden oppilaan ryhmissä. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on fenomenografia, jossa tarkastelukohteina ovat ihmisten käsitykset ympärillä olevasta ilmiöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsityön oppiainetta kuvataan keskeisten käsitteiden ja sen kouluhistorian kautta. Käsityön oppiaine on ollut opetussuunnitelmissa jo 1800-luvulta lähtien ja sen rooli palkkatöihin valmentavana oppiaineena on muuttunut laaja-alaiseksi, monimateriaaliseksi ja oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä tukevaksi oppiaineeksi. Käsityön oppiaineen keskiössä ovat opettaja ja oppilas, joiden yhteistyön avulla käsityön oppiaineesta rakentuu motivoiva ja kehittävä kokonaisuus.
Tuloksissa esitellään oppilaiden käsitykset käsityön oppiaineesta ja unelmien käsityön oppiaineesta. Käsityksissä käsityön oppiaineesta oppilaat näkivät keskiössä käytännön järjestelyt, käsityöprosessin sekä ilmapiirin ja sosiaaliset suhteet. Käsityksissä unelmien käsityöstä oppilaat rakensivat unelmiensa käsityön oppiaineen, joka jakautuu sisältöjen mukaan teemoihin. Näitä teemoja olivat oppilas keskiössä, tilat ja välineet, työn mielekkyys lapsen näkökulmasta ja tietotekniikka.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsityön oppiainetta kuvataan keskeisten käsitteiden ja sen kouluhistorian kautta. Käsityön oppiaine on ollut opetussuunnitelmissa jo 1800-luvulta lähtien ja sen rooli palkkatöihin valmentavana oppiaineena on muuttunut laaja-alaiseksi, monimateriaaliseksi ja oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä tukevaksi oppiaineeksi. Käsityön oppiaineen keskiössä ovat opettaja ja oppilas, joiden yhteistyön avulla käsityön oppiaineesta rakentuu motivoiva ja kehittävä kokonaisuus.
Tuloksissa esitellään oppilaiden käsitykset käsityön oppiaineesta ja unelmien käsityön oppiaineesta. Käsityksissä käsityön oppiaineesta oppilaat näkivät keskiössä käytännön järjestelyt, käsityöprosessin sekä ilmapiirin ja sosiaaliset suhteet. Käsityksissä unelmien käsityöstä oppilaat rakensivat unelmiensa käsityön oppiaineen, joka jakautuu sisältöjen mukaan teemoihin. Näitä teemoja olivat oppilas keskiössä, tilat ja välineet, työn mielekkyys lapsen näkökulmasta ja tietotekniikka.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4540]