Opetustyön vaativuus inklusiivisessa luokassa opettajaopiskelijoiden näkemysten mukaan
Lohi, Päivi (2015)
Lohi, Päivi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506091141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506091141
Tiivistelmä
Opettajan työnkuva on muuttunut viime aikoina. Yhä useammin opettajalla on luokassaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Tämä asettaa erilaisia vaatimuksia ja haasteita opettajan työlle. Tutkimuksessani tarkastelen, mitä erityistä tukea tarvitsevien lasten opetustyö vaatii opettajalta luokanopettajaopiskelijoiden näkemysten mukaan.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineiston olen kerännyt eläytymismenetelmällä. Keräämäni aineisto sisältää 29 kehyskertomuksen pohjalta kirjoitettua tarinaa, joita olen analysoinut laadullisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että erityistä tukea tarvitsevien lasten opetus asettaa opettajan työlle monenlaisia vaatimuksia. Opetustyö luokassa, jossa on erityistä tukea tarvitsevia lapsia, vaatii opettajalta enemmän tietoja ja taitoja kuin opetustyö luokassa, jossa oppilaiden tuen tarve ei ole niin suuri. Opetuksen suunnittelu, eriyttäminen ja monipuolisten opetusmenetelmien käyttö korostuvat inklusiivisen luokan opettamisessa. Yhteistyö erityisopettajan ja avustajan kanssa helpottaa opettajan työtä, mutta tuo siihen toisaalta myös lisää haastetta. Opettajan tehtävä on huolehtia, että jokainen lapsi on osa ryhmää eikä joutuisi kiusaamisen kohteeksi. Tämän lisäksi opettajan työhön kuuluvat monet muut lapsen tasapainoisen kasvun tukemiseen liittyvät asiat. Kun luokassa on kolme erityistä tukea tarvitsevaa lasta, opettajan huomio voi kohdistua päivän aikana lähes kokonaan näihin lapsiin. Luokassa on kuitenkin muitakin lapsia, jotka tarvitsevat opettajan huomiota ja aikaa. Opettaja kokee syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteita, kun ei pysty huomioimaan tarpeeksi jokaista oppilasta yksilöllisesti. Tämä kuormittaa opettajan työtä, ja välillä työn vaativuus saattaa kasvaa liian suureksi. Opettajan oma jaksaminen mietityttää.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineiston olen kerännyt eläytymismenetelmällä. Keräämäni aineisto sisältää 29 kehyskertomuksen pohjalta kirjoitettua tarinaa, joita olen analysoinut laadullisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että erityistä tukea tarvitsevien lasten opetus asettaa opettajan työlle monenlaisia vaatimuksia. Opetustyö luokassa, jossa on erityistä tukea tarvitsevia lapsia, vaatii opettajalta enemmän tietoja ja taitoja kuin opetustyö luokassa, jossa oppilaiden tuen tarve ei ole niin suuri. Opetuksen suunnittelu, eriyttäminen ja monipuolisten opetusmenetelmien käyttö korostuvat inklusiivisen luokan opettamisessa. Yhteistyö erityisopettajan ja avustajan kanssa helpottaa opettajan työtä, mutta tuo siihen toisaalta myös lisää haastetta. Opettajan tehtävä on huolehtia, että jokainen lapsi on osa ryhmää eikä joutuisi kiusaamisen kohteeksi. Tämän lisäksi opettajan työhön kuuluvat monet muut lapsen tasapainoisen kasvun tukemiseen liittyvät asiat. Kun luokassa on kolme erityistä tukea tarvitsevaa lasta, opettajan huomio voi kohdistua päivän aikana lähes kokonaan näihin lapsiin. Luokassa on kuitenkin muitakin lapsia, jotka tarvitsevat opettajan huomiota ja aikaa. Opettaja kokee syyllisyyden ja riittämättömyyden tunteita, kun ei pysty huomioimaan tarpeeksi jokaista oppilasta yksilöllisesti. Tämä kuormittaa opettajan työtä, ja välillä työn vaativuus saattaa kasvaa liian suureksi. Opettajan oma jaksaminen mietityttää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]