Söpöjen maailmasta kohti kypsempiä naispresentaatioita?: Japanilaisten naistenlehtien vaatekuvien konstruoimia naisellisuuksia
Taipale, Tytti (2015)
Taipale, Tytti
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111146
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheen valintaa ohjasi kiinnostukseni Japaniin ja sen monitasoiseen kulttuuriin. Sen lisäksi, että japanilainen naisellisuus on aiheena kieh-tova, voi sen sanoa olevan ajankohtainen. Toiseksi suurimman kuluttajamarkkinan ostovoima tekee siitä houkuttelevan kohteen kansainväliselle laajentumiselle, varsin-kin kun suomalainen design tuntuu viehättävän japanilaisia kuluttajia.
Vaatealan akateemiselle tutkimukselle tyypillisesti tutkielmani on laadullinen ja poikkitieteellinen lainaten teoriapohjansa sukupuolen- ja representaatiotutkimuk-sen piiristä. Se on vaatteen näkökulmasta toteuttamani feministis-kontruktionistinen rajatun japanilaisen mediakuva-aineiston merkkianalyysi, jossa etsin kuvista struk-tuureita eli merkityksellisiä rakenteita. Tarkastelen japanilaisten naistenlehtien vaa-tekuvien kautta naisellisuuksia Japanin kulttuurisina konstruktioina etnosetrisiä asen-teita välttäen; tutkin miten eri tavoin japanilaisten vaatekuvat representoivat ja raken-tavat naisellisuuksia. Mitkä tekijät vaikuttavat naisellisen kuvan muodostumiseen? Minkälainen suhde vaatteella ja keholla on japanilaisessa kulttuurissa? Mielekkään tiedon tuottamisen kannalta on tärkeää, että tutkimukseni japanilaisesta naisesta on feminiinistä ja silloin myös ympäröivän sukupuolittuneen ja hierarkkisen maailman tiedostavaa.
Analysoin vaatekuvia Roland Barthesin S/Z-teoksessaan kehittämän viiden koodin metodin avulla. Naisellisuuden representaatiot muodostuvat merkeistä. Mer-kit ovat merkityksellisiä, sillä ne kuuluvat sosiaalisesti jaettuun koodistoon, jonka lukijat voivat tunnistaa ja dekoodata. Sen sijaan, että kritisoisin naistenlehtien anta-van harhaanjohtavan kuvan todellisesta japanialaisnaisesta, tarkastelun painopiste on siinä, miten japanilaisten naistenlehtien koodit rakentavat naisellisuuden konseptia. Tarkoituksenani ei ole kategorisoida erilaisia japanilaisia naisellisuuksia vaan pa-remminkin tuoda esille erilaisia vaatekuvien tapoja, painottaen pukeutumista, raken-taa näitä kulttuurisia konstuktioita.
Semiotiikkaa hyödyntäen avasin vaatekuvien assosiaatiotiloja, jotta japanilai-nen naisellisuus rakentuisi helpommin ymmärrettäväksi. Tutkielmani havainnollistaa japanilaisten vaatekuvien tyylejä representoida erilaisia naisellisuuksia. Vaate on näkökulmana perusteltu naisellisuuksien tarkasteluun, mutta hankaluutta tuotti rajaus - vaatetta kun ei voi erottaa kontekstistaan. Käsitys naisellisuudesta rakentuu moni-mutkaisesta sukupuolen, kansallisuuden, globalisaation ja luokka-aseman vuorovai-kutuksesta. The topic of my master's thesis is based on my interest in Japan and its multi-faceted culture. Addition to the fact that Japanese femininity as a topic is fascinating, it could be argued to be current as well. The buying capacity of the second largest consumer market makes it a tempting destination of international expansion, espe-cially as Finnish design seems to attract Japanese consumers.
As typical to academic research of clothing design, my thesis is qualitative and interdisciplinary, also borrowing theories from gender and representation studies. It's constructive feministic from clothing's point of view, and sign analysis of narrow Japanese media imagery, from which I'm searching for significant structures. With the help of women's magazines' clothing images and by avoiding ethnocentric atti-tudes, I examine femininities as constructions of Japanese culture; I study how Japa-nese clothing images represent and construct femininities. What are the means that affect the building up of feminine picture in the image? What kind of relationship does clothing and body have in Japanese culture? It's important that my study about Japanese woman is feministic and thus aware of the gendered and hierarchical world around us.
I analyze the clothing images with the help of five codes' method from Roland Barthes' book S/Z. The representations of femininity consist of signs. Signs are sig-nificant since they belong to socially shared codes that observers can recognize and decode. Instead of criticizing the possibly misleading picture women's magazines give about Japanese woman, the focus of my study is in how the codes of magazines create the concept of femininity. My intention is not to categorize Japanese feminini-ties but to bring out different styles the images have in building up these cultural constructions.
By the means of semiotics I decoded the association states of the clothing im-agery so that Japanese femininity would become easier to understand. My thesis en-lightens Japanese clothing images' styles of representing different femininities. Clothing as a perspective is justifiable in examining femininities but the difficulty I faced was the demarcation - you can't separate clothing from its context. The concep-tion of femininity composes of the complex interaction between gender, nationality, globalization and class status.
Vaatealan akateemiselle tutkimukselle tyypillisesti tutkielmani on laadullinen ja poikkitieteellinen lainaten teoriapohjansa sukupuolen- ja representaatiotutkimuk-sen piiristä. Se on vaatteen näkökulmasta toteuttamani feministis-kontruktionistinen rajatun japanilaisen mediakuva-aineiston merkkianalyysi, jossa etsin kuvista struk-tuureita eli merkityksellisiä rakenteita. Tarkastelen japanilaisten naistenlehtien vaa-tekuvien kautta naisellisuuksia Japanin kulttuurisina konstruktioina etnosetrisiä asen-teita välttäen; tutkin miten eri tavoin japanilaisten vaatekuvat representoivat ja raken-tavat naisellisuuksia. Mitkä tekijät vaikuttavat naisellisen kuvan muodostumiseen? Minkälainen suhde vaatteella ja keholla on japanilaisessa kulttuurissa? Mielekkään tiedon tuottamisen kannalta on tärkeää, että tutkimukseni japanilaisesta naisesta on feminiinistä ja silloin myös ympäröivän sukupuolittuneen ja hierarkkisen maailman tiedostavaa.
Analysoin vaatekuvia Roland Barthesin S/Z-teoksessaan kehittämän viiden koodin metodin avulla. Naisellisuuden representaatiot muodostuvat merkeistä. Mer-kit ovat merkityksellisiä, sillä ne kuuluvat sosiaalisesti jaettuun koodistoon, jonka lukijat voivat tunnistaa ja dekoodata. Sen sijaan, että kritisoisin naistenlehtien anta-van harhaanjohtavan kuvan todellisesta japanialaisnaisesta, tarkastelun painopiste on siinä, miten japanilaisten naistenlehtien koodit rakentavat naisellisuuden konseptia. Tarkoituksenani ei ole kategorisoida erilaisia japanilaisia naisellisuuksia vaan pa-remminkin tuoda esille erilaisia vaatekuvien tapoja, painottaen pukeutumista, raken-taa näitä kulttuurisia konstuktioita.
Semiotiikkaa hyödyntäen avasin vaatekuvien assosiaatiotiloja, jotta japanilai-nen naisellisuus rakentuisi helpommin ymmärrettäväksi. Tutkielmani havainnollistaa japanilaisten vaatekuvien tyylejä representoida erilaisia naisellisuuksia. Vaate on näkökulmana perusteltu naisellisuuksien tarkasteluun, mutta hankaluutta tuotti rajaus - vaatetta kun ei voi erottaa kontekstistaan. Käsitys naisellisuudesta rakentuu moni-mutkaisesta sukupuolen, kansallisuuden, globalisaation ja luokka-aseman vuorovai-kutuksesta.
As typical to academic research of clothing design, my thesis is qualitative and interdisciplinary, also borrowing theories from gender and representation studies. It's constructive feministic from clothing's point of view, and sign analysis of narrow Japanese media imagery, from which I'm searching for significant structures. With the help of women's magazines' clothing images and by avoiding ethnocentric atti-tudes, I examine femininities as constructions of Japanese culture; I study how Japa-nese clothing images represent and construct femininities. What are the means that affect the building up of feminine picture in the image? What kind of relationship does clothing and body have in Japanese culture? It's important that my study about Japanese woman is feministic and thus aware of the gendered and hierarchical world around us.
I analyze the clothing images with the help of five codes' method from Roland Barthes' book S/Z. The representations of femininity consist of signs. Signs are sig-nificant since they belong to socially shared codes that observers can recognize and decode. Instead of criticizing the possibly misleading picture women's magazines give about Japanese woman, the focus of my study is in how the codes of magazines create the concept of femininity. My intention is not to categorize Japanese feminini-ties but to bring out different styles the images have in building up these cultural constructions.
By the means of semiotics I decoded the association states of the clothing im-agery so that Japanese femininity would become easier to understand. My thesis en-lightens Japanese clothing images' styles of representing different femininities. Clothing as a perspective is justifiable in examining femininities but the difficulty I faced was the demarcation - you can't separate clothing from its context. The concep-tion of femininity composes of the complex interaction between gender, nationality, globalization and class status.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]