Laiminlyöntejä, synkkyyttä ja väkivaltaa: Lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta
Ihalainen, Jenna (2015)
Ihalainen, Jenna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111155
Tiivistelmä
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani lukiolaisten käsityksiä epämukavasta taiteesta ja sen
vastaanottamisesta. Tutkimuksessani tarkastelen millaista epämukava taide lukiolaisista on ja
erityisesti mitkä elementit aiheuttavat tai luovat epämukavan teoksen lukiolaisten mielestä.
Aloitan tarkastelemalla epämukavaa taidetta käsitteenä sekä esteettisyyden muuttuvaa roolia ja
jatkan pohtimalla taidekasvatuksen merkitystä haastavaksi koetun taiteen ymmärtämisessä sekä
taiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Selvitän tutkimuksessani myös sitä, sopiiko epämukava
taide lukiolaisten mielestä koulun kuvataidetunneille. Tutkielmani perustuu 45 lukiolaisen
sovelletulla eläytymismenetelmällä tuottamiin kertomuksiin. Tarkastelen tutkielmassani
lukiolaisten tuottamien teostarinoiden teemoja ja tyyppitarinoita, ottaen huomioon myös
määrällisiä piirteitä.
Lukiolaiset mielsivät epämukavat teokset pääosin esittäviksi, synkiksi, isokokoisiksi
maalauksiksi. Erityisen epämukaviksi aiheiksi koettiin ihmiskuvaukset, jotka sisälsivät
väkivaltaa ja heikompien yksilöiden laiminlyöntiä. Teoksen epämukavuutta korosti myös aiheen
liittyminen oppilaan omaan elämismaailmaan. Valtaosa lukiolaisista näki epämukavan taiteen
sopivaksi koulun kuvataidetunneille. Tutkielmani perusteella lukiolaiset sijoittuivat laajasti eri
esteettisen ymmärryksen tasoille. Osan näki taiteen tehtävänä kauniiseen ja hyvään pyrkimisen,
ja osa taas keskustelun herättämisen ja kyseenalaistamisen. Tutkielmani perusteella voi päätellä,
että epämukavan kokemus on subjektiivinen ja pitkälti myös kulttuurisidonnainen.
Taidekasvatus ja aiemmat taidekokemukset vaikuttavat myös käsityksiin epämukavasta
taiteesta. In my pro gradu thesis I study high schools students’ views about uncomfortable art and
responses to it. In my thesis I consider what high school students think uncomfortable art is and
especially what kind of elements students think causes or creates an uncomfortable work of art.
I start with exploring the concept of uncomfortable art and the changing role of the aesthetics,
and continue with reflecting the meaning of art education in understanding art and the limits of
art and art education. I also examine, if high school students think uncomfortable art is suitable
in the art classes in school. My thesis is based on stories written by 45 high school students,
through applied empathy-based method. In my thesis I consider the themes and coherent stories
rising from the high school students’ stories, taking into account also quantitative features.
High school students perceived uncomfortable art works mainly as figurative, dark, big
paintings. Human portrayal with violence and negligence of the weaker individual was
considered as especially uncomfortable elements. Associations with the students own lifeworld
emphasized the discomfort of the artwork. Most of the high school students considered the
uncomfortable art to be suitable in class. According to my thesis high school students were
located broadly on different stages of the aesthetic development and understanding. Some saw
that arts function was to strive to good and beautiful and others thought art should be
questioning and provoking discussion. Based on my thesis you can draw a conclusion that the
experience of uncomfortable art is subjective and to a large extent also culture-bound. Art
education and previous art experiences also have an effect on the opinion on uncomfortable art.
vastaanottamisesta. Tutkimuksessani tarkastelen millaista epämukava taide lukiolaisista on ja
erityisesti mitkä elementit aiheuttavat tai luovat epämukavan teoksen lukiolaisten mielestä.
Aloitan tarkastelemalla epämukavaa taidetta käsitteenä sekä esteettisyyden muuttuvaa roolia ja
jatkan pohtimalla taidekasvatuksen merkitystä haastavaksi koetun taiteen ymmärtämisessä sekä
taiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Selvitän tutkimuksessani myös sitä, sopiiko epämukava
taide lukiolaisten mielestä koulun kuvataidetunneille. Tutkielmani perustuu 45 lukiolaisen
sovelletulla eläytymismenetelmällä tuottamiin kertomuksiin. Tarkastelen tutkielmassani
lukiolaisten tuottamien teostarinoiden teemoja ja tyyppitarinoita, ottaen huomioon myös
määrällisiä piirteitä.
Lukiolaiset mielsivät epämukavat teokset pääosin esittäviksi, synkiksi, isokokoisiksi
maalauksiksi. Erityisen epämukaviksi aiheiksi koettiin ihmiskuvaukset, jotka sisälsivät
väkivaltaa ja heikompien yksilöiden laiminlyöntiä. Teoksen epämukavuutta korosti myös aiheen
liittyminen oppilaan omaan elämismaailmaan. Valtaosa lukiolaisista näki epämukavan taiteen
sopivaksi koulun kuvataidetunneille. Tutkielmani perusteella lukiolaiset sijoittuivat laajasti eri
esteettisen ymmärryksen tasoille. Osan näki taiteen tehtävänä kauniiseen ja hyvään pyrkimisen,
ja osa taas keskustelun herättämisen ja kyseenalaistamisen. Tutkielmani perusteella voi päätellä,
että epämukavan kokemus on subjektiivinen ja pitkälti myös kulttuurisidonnainen.
Taidekasvatus ja aiemmat taidekokemukset vaikuttavat myös käsityksiin epämukavasta
taiteesta.
responses to it. In my thesis I consider what high school students think uncomfortable art is and
especially what kind of elements students think causes or creates an uncomfortable work of art.
I start with exploring the concept of uncomfortable art and the changing role of the aesthetics,
and continue with reflecting the meaning of art education in understanding art and the limits of
art and art education. I also examine, if high school students think uncomfortable art is suitable
in the art classes in school. My thesis is based on stories written by 45 high school students,
through applied empathy-based method. In my thesis I consider the themes and coherent stories
rising from the high school students’ stories, taking into account also quantitative features.
High school students perceived uncomfortable art works mainly as figurative, dark, big
paintings. Human portrayal with violence and negligence of the weaker individual was
considered as especially uncomfortable elements. Associations with the students own lifeworld
emphasized the discomfort of the artwork. Most of the high school students considered the
uncomfortable art to be suitable in class. According to my thesis high school students were
located broadly on different stages of the aesthetic development and understanding. Some saw
that arts function was to strive to good and beautiful and others thought art should be
questioning and provoking discussion. Based on my thesis you can draw a conclusion that the
experience of uncomfortable art is subjective and to a large extent also culture-bound. Art
education and previous art experiences also have an effect on the opinion on uncomfortable art.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]