Kamera: tie meidän ja muiden välillä - katsojaposotion rakentaminen ja sen rooli toiseuden ymmärtämisessä dokumenttielokuvassa Samsara
Kauhanen, Aleksi (2015)
Kauhanen, Aleksi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151159
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitän millaisia katsojapositioita dokumenttielokuva Samsara
rakentaa ja miten nuo positiot vaikuttavat toiseuden ymmärtämiseen. Toiseus
tarkoittaa tutkimuksessani sekä ihmisen identiteetin määrittävää toista henkilöä että
kaikkea sitä, mitä länsimainen kulttuuri ei ole. Peilisolututkimukseen perustuva
ruumiillisen jäljittelyn teoria osoittaa, että ihminen kokee toisten tunteet, emootiot ja
aikomukset automaattisesti nähdessään tai kuullessaan tämän ruumiillista toimintaa.
Elokuvakokemuksen on todettu olevan todellisen elämän kokemuksia vastaava
tilanne, ja ruumiillinen jäljittely rakentaa pohjaa elokuvan aiheuttamille empaattisille
reaktioille sekä sitä kautta toiseuden ymmärtämiselle.
Olen analysoinut aineistoni, Samsara-elokuvan, teoriaohjaavan sisällönanalyysin
keinoin. Analyysini sitoutuu katsojaposition rakentamisen keinoihin ja ruumiillisen
jäljittelyn teoriaan. Katsojapositio on se elokuvantekijän valinnoillaan rakentama
sosiaalinen asema, josta seuraamme elokuvan tapahtumia. Se rakentuu kuvattujen
katseen suunnan, vertikaalisen ja horisontaalisen kuvakulman sekä kuvakoon
yhteisvaikutuksesta. Siihen sisältyy asenteita, jotka vaikuttavat meihin ruumiimme
kautta automaattisesti. Samsarasta esiin nosevat katsojapositiot ovat: 1) samuutta
korostava, 2) toiseutta korostava, 3) osallistuva tarkkailija sekä 4) ulkopuolinen
tarkkailija.
Analyysin toisessa vaiheessa esitän millaisia merkityksiä Samsaran kohtaukset ja
rinnastukset luovat. Katsoja voi tutkiskella elokuvassa näkemäänsä ja kokemaansa
vertaamalla sitä aikaisempiin kokemuksiinsa ja oppia näin jotain aivan uutta.
Elokuvasta syntyvän empaattisen reaktion kautta hän voi jopa kokea tunteita, jotka
olivat hänelle aikaisemmin täysin vieraita.
Lopuksi vertailen Samsaraa länsimaisen visuaalisen kulttuurin perinteeseen ja
dokumenttielokuvaan yleensä. Esitän ensin kuinka Samsaran kuvallinen, ruumiillinen
kieli voi toimia puhuttua kieltä universaalimmalla tasolla. Toiseksi pohdin kuinka
Samsara osana dokumenttien muokkaamaa sosiaalista muistia rakentaa uutta
normaalia, jossa toiseudelle ei ole sijaa. Lopuksi pohdin miten Samsara ja muut
kosmopoliittiset, transnationaalisuuden kokemuksia välittävät elokuvat, voivat
muuttaa käsityksiä paikkaan sidotusta identiteetistä ja siten luoda suvaitsevampaa
globaalia yhteiskuntaa tulevaisuudessa.
rakentaa ja miten nuo positiot vaikuttavat toiseuden ymmärtämiseen. Toiseus
tarkoittaa tutkimuksessani sekä ihmisen identiteetin määrittävää toista henkilöä että
kaikkea sitä, mitä länsimainen kulttuuri ei ole. Peilisolututkimukseen perustuva
ruumiillisen jäljittelyn teoria osoittaa, että ihminen kokee toisten tunteet, emootiot ja
aikomukset automaattisesti nähdessään tai kuullessaan tämän ruumiillista toimintaa.
Elokuvakokemuksen on todettu olevan todellisen elämän kokemuksia vastaava
tilanne, ja ruumiillinen jäljittely rakentaa pohjaa elokuvan aiheuttamille empaattisille
reaktioille sekä sitä kautta toiseuden ymmärtämiselle.
Olen analysoinut aineistoni, Samsara-elokuvan, teoriaohjaavan sisällönanalyysin
keinoin. Analyysini sitoutuu katsojaposition rakentamisen keinoihin ja ruumiillisen
jäljittelyn teoriaan. Katsojapositio on se elokuvantekijän valinnoillaan rakentama
sosiaalinen asema, josta seuraamme elokuvan tapahtumia. Se rakentuu kuvattujen
katseen suunnan, vertikaalisen ja horisontaalisen kuvakulman sekä kuvakoon
yhteisvaikutuksesta. Siihen sisältyy asenteita, jotka vaikuttavat meihin ruumiimme
kautta automaattisesti. Samsarasta esiin nosevat katsojapositiot ovat: 1) samuutta
korostava, 2) toiseutta korostava, 3) osallistuva tarkkailija sekä 4) ulkopuolinen
tarkkailija.
Analyysin toisessa vaiheessa esitän millaisia merkityksiä Samsaran kohtaukset ja
rinnastukset luovat. Katsoja voi tutkiskella elokuvassa näkemäänsä ja kokemaansa
vertaamalla sitä aikaisempiin kokemuksiinsa ja oppia näin jotain aivan uutta.
Elokuvasta syntyvän empaattisen reaktion kautta hän voi jopa kokea tunteita, jotka
olivat hänelle aikaisemmin täysin vieraita.
Lopuksi vertailen Samsaraa länsimaisen visuaalisen kulttuurin perinteeseen ja
dokumenttielokuvaan yleensä. Esitän ensin kuinka Samsaran kuvallinen, ruumiillinen
kieli voi toimia puhuttua kieltä universaalimmalla tasolla. Toiseksi pohdin kuinka
Samsara osana dokumenttien muokkaamaa sosiaalista muistia rakentaa uutta
normaalia, jossa toiseudelle ei ole sijaa. Lopuksi pohdin miten Samsara ja muut
kosmopoliittiset, transnationaalisuuden kokemuksia välittävät elokuvat, voivat
muuttaa käsityksiä paikkaan sidotusta identiteetistä ja siten luoda suvaitsevampaa
globaalia yhteiskuntaa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]