Kosketuksessa kehoon: Kehollista ja omakuvallista visuaalista ilmaisua yhdistävä kehotyöpaja kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden ruumiinkuvan merkityssisältöjen ilmentäjänä
Leskinen, Maria (2015)
Leskinen, Maria
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151165
Tiivistelmä
Tutkimukseni tehtävä oli selvittää kuudelle Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijalle suunnittelemassani ja järjestämässäni kehotyöpajassa ilmeneviä merkityssisältöjä. Työpaja sisältää kehonilmaisua ja omakuvallista visuaalista ilmaisua. Tutkin millaisia merkityssisältöjä työpajaan osallistuneet kuvataidekasvatuksen opiskelijat liittävät omaan ruumiinkuvaansa työpajan aikana. Alakysymyksinä selvitin, mitkä sisällöt ruumiinkuvan tuntemuksessa koetaan työpajassa merkityksellisiksi tulevaa opettajuutta ja tulevia oppilaita ajatellen sekä mitkä sisältöelementit kehotyöpajan lähtökohdissa ja toteutuksessa ovat tärkeitä suhteessa peruskoulun ja lukion kuvataiteen oppiaineen tavoitteisiin.
Tutkimukseni on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus, jossa sovelsin toimintatutkimuksellisia piirteitä. Aineiston pääanalyysimenetelmänä käytin sovellettua aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Teoreettisena pohjana olen käyttänyt omakuvan sekä omakuvallisen ilmaisun,
nuoren aikuisen psyykkisen kehityksen, taiteen terapeuttisuuden sekä arkisto- ja mediakuvien sisältöjen teoriaa. Toteutin tutkimuksen toimintaosion Lapin yliopistossa.
Kehotyöpajassa osallistujien ruumiinkuvan liittyvistä merkityssisällöistä yhdeksi merkittävimmistä osoittautui toisten antama positiivinen palaute. Ruumiinkuvan sisällön tuntemuksesta merkityksellisiksi koettiin tulevaa opettajuutta ajatellen opettajan identiteetin ja itsetunnon vahvistuminen sekä anatomiaharjoitusten syvempi hyödyntäminen kuvataiteen oppiaineessa. Oppilaita ajatellen ruumiinkuvan sisältöjen tuntemuksesta merkityksellisiksi koettiin opettajan roolimallina toimiminen, luottamuksen kasvu oppilaisiin ja oppilaiden tukeminen heidän ruumiinkuvansa suhteen. Tutkimukseni mukaan kehotyöpajaa voi tulevaisuudessa käyttää sovellettuna mallina peruskoulun ja lukion kuvataiteen oppiaineessa.
Tutkimukseni on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus, jossa sovelsin toimintatutkimuksellisia piirteitä. Aineiston pääanalyysimenetelmänä käytin sovellettua aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Teoreettisena pohjana olen käyttänyt omakuvan sekä omakuvallisen ilmaisun,
nuoren aikuisen psyykkisen kehityksen, taiteen terapeuttisuuden sekä arkisto- ja mediakuvien sisältöjen teoriaa. Toteutin tutkimuksen toimintaosion Lapin yliopistossa.
Kehotyöpajassa osallistujien ruumiinkuvan liittyvistä merkityssisällöistä yhdeksi merkittävimmistä osoittautui toisten antama positiivinen palaute. Ruumiinkuvan sisällön tuntemuksesta merkityksellisiksi koettiin tulevaa opettajuutta ajatellen opettajan identiteetin ja itsetunnon vahvistuminen sekä anatomiaharjoitusten syvempi hyödyntäminen kuvataiteen oppiaineessa. Oppilaita ajatellen ruumiinkuvan sisältöjen tuntemuksesta merkityksellisiksi koettiin opettajan roolimallina toimiminen, luottamuksen kasvu oppilaisiin ja oppilaiden tukeminen heidän ruumiinkuvansa suhteen. Tutkimukseni mukaan kehotyöpajaa voi tulevaisuudessa käyttää sovellettuna mallina peruskoulun ja lukion kuvataiteen oppiaineessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]