Kuvista lukien: Sovellus oppilaiden monilukutaitojen kehittämiseen ilmiöpohjaisessa kuvataideopetuksessa
Uusitupa, Niina (2015)
Uusitupa, Niina
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151167
Tiivistelmä
Lukion uudessa voimaan astuvassa opetussuunnitelmassa (2016) korostetaan ilmiöpohjaisuutta opiskelussa sekä monilukutaidon hallintaa. Monilukutaidolla tarkoitan tässä tutkielmassa erityisesti kuvanlukutaitoa ja medialukutaitoa. Tutkielmassa tarkastelen, miten kehittää oppilaiden monilukutaitoja ilmiöpohjaisessa kuvataideopetuksessa. Lisäksi selvitän, mitkä ovat keskeiset lähtökohdat ilmiöpohjaiseen opetukseen perustuvassa tehtävässä ja millä tavoin oppilaat sitoutetaan mukaan prosessiin. Aineisto tutkimukselle muodostuu opetuskokeilun aikana kerätystä havainto- ja
haastattelumateriaalista sekä oppilaiden tuottamista kuvista ja teksteistä. Toteutin opetuskokeilun lukiossa kuvataiteen Minä, kuva ja kulttuuri KU1 -kurssilla, jossa opiskelijat merkitystä muuntamalla toteuttivat meemejä taidehistoriallisista kuvista kuvanmuokkausohjelmalla. Tutkimukseni lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen tapaustutkimus. Aineiston analyysiin käytän sovellettua sisällönanalyysiä (kuvallinen aineisto) ja diskurssianalyysiä (muu aineisto). Tutkimus toi esiin erään tavan käyttää meemejä kuvataiteen tunneilla samalla luoden opetuksessa pohjan ilmiöpohjaiselle oppimiselle sekä kuvanlukutaitojen harjaannuttamiselle median kuviin liittyvässä tehtävässä. Opiskelijat kykenivät tuottamaan käsitteellisiä ja monikerroksisia meemejä, mutta suurin haaste heillä on taiteen sanallistaminen. Yhteyttä kuvien ja sanojen välillä tulisi vahvistaa, että taiteen sanallistaminen olisi helpompaa.
Tutkimuksessani selvisi, että tärkeää tehtävän suunnittelussa on oppilaan elämismaailmasta liikkeelle lähteminen. Media sisältöineen osa nuorten arkitodellisuutta, mutta sitä voi hyödyntää myös monipuolisesti opetuksessa. Ajantasainen opetusmateriaali sekä innovatiiviset tehtävänannot motivoivat opiskelijaa aktiiviseen tiedonhakuun sekä itsenäiseen oppimiseen. Opetuksessa on mahdollista yhdistää onnistuneesti ajankohtaisia populaarikulttuurin ilmiöitä sekä korkeakulttuurisia taidehistoriallisia teoksia. Ilmiöperustaisen oppimisen ympäristönä median
käyttö toimii monella tasolla.
Tutkimukseni avaa näkymän siihen, millaisen sovelluksen monilukutaito voi saada
kuvataidekasvatuksessa ja miten se tällä hetkellä käsitetään. Kyseinen tehtävä soveltuu myös teemaopintoihin ja yhteistyöhön useiden oppiaineiden kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi osa laajempaa mediaan liittyvää kriittisen lukutaidon kokonaisuutta.
haastattelumateriaalista sekä oppilaiden tuottamista kuvista ja teksteistä. Toteutin opetuskokeilun lukiossa kuvataiteen Minä, kuva ja kulttuuri KU1 -kurssilla, jossa opiskelijat merkitystä muuntamalla toteuttivat meemejä taidehistoriallisista kuvista kuvanmuokkausohjelmalla. Tutkimukseni lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen tapaustutkimus. Aineiston analyysiin käytän sovellettua sisällönanalyysiä (kuvallinen aineisto) ja diskurssianalyysiä (muu aineisto). Tutkimus toi esiin erään tavan käyttää meemejä kuvataiteen tunneilla samalla luoden opetuksessa pohjan ilmiöpohjaiselle oppimiselle sekä kuvanlukutaitojen harjaannuttamiselle median kuviin liittyvässä tehtävässä. Opiskelijat kykenivät tuottamaan käsitteellisiä ja monikerroksisia meemejä, mutta suurin haaste heillä on taiteen sanallistaminen. Yhteyttä kuvien ja sanojen välillä tulisi vahvistaa, että taiteen sanallistaminen olisi helpompaa.
Tutkimuksessani selvisi, että tärkeää tehtävän suunnittelussa on oppilaan elämismaailmasta liikkeelle lähteminen. Media sisältöineen osa nuorten arkitodellisuutta, mutta sitä voi hyödyntää myös monipuolisesti opetuksessa. Ajantasainen opetusmateriaali sekä innovatiiviset tehtävänannot motivoivat opiskelijaa aktiiviseen tiedonhakuun sekä itsenäiseen oppimiseen. Opetuksessa on mahdollista yhdistää onnistuneesti ajankohtaisia populaarikulttuurin ilmiöitä sekä korkeakulttuurisia taidehistoriallisia teoksia. Ilmiöperustaisen oppimisen ympäristönä median
käyttö toimii monella tasolla.
Tutkimukseni avaa näkymän siihen, millaisen sovelluksen monilukutaito voi saada
kuvataidekasvatuksessa ja miten se tällä hetkellä käsitetään. Kyseinen tehtävä soveltuu myös teemaopintoihin ja yhteistyöhön useiden oppiaineiden kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi osa laajempaa mediaan liittyvää kriittisen lukutaidon kokonaisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]