Laatukustannuslaskennan leviämisen ja käytön institutionaaliset tekijät
Korpinen, Seija (2015)
Korpinen, Seija
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin institutionaalisen teorian avulla, mitkä innovaation le-viämiseen liittyvät tekijät selittävät tutkimuksen kohdeyritysten laatukustannuslas-kentamenetelmien käyttöä. Laatukustannus on innovaationa jo ikääntynyt, eikä se enää ole muodikas toiminnan tai laadun kehityskalu yrityksille. Siten ei ollut selvää, mikä tänä päivänä ohjaa yrityksiä laatukustannuslaskentaan.
Tutkimus oli laadullinen ja se suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimukseen kohteeksi valittiin kolme suomalaista, kansainvälisesti toimivaa teolli-suusyritystä. Jokaisesta yrityksestä haastateltiin yhtä yrityksen laatukustannuslasken-taa tuntevaa henkilöä. Haastattelut litteroitiin ja niiden analysointi suoritettiin sekä teoria- että aineistolähtöistä sisältöanalyysiä käyttäen. Teorialähtöisessä sisältöana-lyysissä vertailukohtana käytettiin institutionaalisen teorian avulla muodostettua tutkimuksen alustavaa teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen perusteella laatukustannuslaskennan diffuusioon vaikuttaa erityisesti tehokkaan valinnan, pakotetun valinnan ja muodin asettajan näkökulmat. Tehokkaa-seen valintaan ohjaa yritykseen kohdistuvat taloudelliset paineet. Laatukustannuslas-kennan käyttö voi johtua niin kilpailun kiristymisestä kuin halusta kontrolloida virhekustannuksia. Pakottavuutta laatukustannuslaskentaan saattaa vuorostaan tulla konsernirakenteisissa yrityksissä tytäryhtiöille emoyhtiöltä. Laatukustannuslasken-nan levittäjinä ja muodin asettajina tänä päivänä toimivat erityisesti oppilaitokset sekä myös aihealuetta käsittelevä kirjallisuus.
Tutkimus oli laadullinen ja se suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimukseen kohteeksi valittiin kolme suomalaista, kansainvälisesti toimivaa teolli-suusyritystä. Jokaisesta yrityksestä haastateltiin yhtä yrityksen laatukustannuslasken-taa tuntevaa henkilöä. Haastattelut litteroitiin ja niiden analysointi suoritettiin sekä teoria- että aineistolähtöistä sisältöanalyysiä käyttäen. Teorialähtöisessä sisältöana-lyysissä vertailukohtana käytettiin institutionaalisen teorian avulla muodostettua tutkimuksen alustavaa teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen perusteella laatukustannuslaskennan diffuusioon vaikuttaa erityisesti tehokkaan valinnan, pakotetun valinnan ja muodin asettajan näkökulmat. Tehokkaa-seen valintaan ohjaa yritykseen kohdistuvat taloudelliset paineet. Laatukustannuslas-kennan käyttö voi johtua niin kilpailun kiristymisestä kuin halusta kontrolloida virhekustannuksia. Pakottavuutta laatukustannuslaskentaan saattaa vuorostaan tulla konsernirakenteisissa yrityksissä tytäryhtiöille emoyhtiöltä. Laatukustannuslasken-nan levittäjinä ja muodin asettajina tänä päivänä toimivat erityisesti oppilaitokset sekä myös aihealuetta käsittelevä kirjallisuus.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]