Improvisaatio tuotekehitysprosessin ideointivaiheen työkaluna.: Case Improdesign®
Oförsagd, Julius (2015)
Oförsagd, Julius
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Tämä on Pro gradu -tutkielma Improvisaation käytöstä tuotekehitysprosessin ideointivaiheen työkaluna. Tutkimus on autoetnografinen tutkimus, joka pohjautuu tutkijan itsensä kehittämään Improdesign®-työkaluun, sen kehittämisprosessiin ja testaukseen. Tässä tutkimuksessa kerrotaan mikä on Improdesign®, mistä se muodostuu, miten se on syntynyt, mitä teemoja siihen liittyy sekä miten se ja sen teemat keskustelevat kirjallisuuden kanssa. Erityisinä teemoina improvisaation hyödyntämisessä tuotekehitysprosessissa esiin nousevat intuitio, flow, hauskuus, ilo ja ryhmätyöskentely. Erityisenä piirteenä tutkimuksessa nousee esille Improdesignin® käyttö yritysten tuotekehitysprosessien tukijana. Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta että improvisaatioprosessilla ja muotoiluprosessilla on paljon yhteisiä piirteitä, jotka täydentävät toisiaan. Muotoilun tehtävä on luoda uutta, uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Improvisaatio puolestaan pohjautuu uuden luomiseen hetkessä, intuitiota hyödyntäen. Molempia yhdistävä tekijä on flow-olotila ja siinä työskentelminen. Erityisen iso osa flow on improvisaatiota ja se on tärkeä osa onnistuneen improvisaatioluomisprosessin onnistumista. Improdesign® on ennalta sopimatonta muotoilua, se on intuitioon, mielikuvitukseen, luottamukseen ja rohkeuteen perustuva työkalu, joka mahdollistaa suuren ideamäärän tuottamisen. Teoreettinen lopputulema pohjautuu Ilkka Kettusen (2013) uuteen tuotekehitysprosessin malliin (s. 34 -36) jonka pohjalta olen luonut mallin (s. 36- 37) jossa improvisaation ”pelaaminen” muodostaa tekemisen, joka johtaa materiaalin eli ideoiden syntymiseen, joka puolestaan johtaa reagointi eli havainnointiin ja päätöksentekoon, joka voi joko johtaa takaisin tekemiseen ja lisämateriaalin tuottamiseen tai vaihtoehtoisesti (viimeistään jossain vaiheessa) ratkaisuun eli valintaan ja sen jälkeen jatkokehitysvaiheeseen eli konseptointiin. Tämän jälkeen loppukaaressa hyödynnetään normaalia tuotekehityspolkua valmiiksi tuotteeksi tai palveluksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]