Jotain omaa, jotain lainattua: lukio-opiskelijoiden suhde fanarttiin ja sen näkyvyys kuvataidetunneilla
Taimisto, Iressa (2015)
Taimisto, Iressa
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161180
Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää lukio-opiskelijoiden suhdetta fanarttiin, eli fanitaiteeseen, ja sen
näkyvyyttä kuvataideluokan arjessa. Tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja
käsityksiin fanartista, joiden vertailukohtana toimivat opettajien käsitykset. Tutkimus on
kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aineistoa lähestytään fenomenologisesta näkökulmasta.
Aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemään lukiolaisopiskelijaa ja heidän kahta
kuvataideopettajaansa. Lisäksi haastatteluaineiston tueksi toteutettiin nettikysely, jonka
avulla saatiin pohjustavaa, yleistä tietoa fanartista ja nuorten suhtautumisesta siihen.
Tutkimuksen perusteella nuoret suhtautuvat fanarttiin lähinnä harrastuksena. Fanart
nähdään toisaalta omana tärkeänä taidemuotonaan, jolla on merkittävä asema kuvataidetta harrastavien nuorten kuvakulttuurissa ja jonka taidearvo määrittyy pääasiallisesti fandomien sisäisten normien mukaisesti. Toisaalta fanartin taidearvo nähdään kyseenalaisena suhteessa muuhun taidemaailmaan ja fanartin koetaan siksi sopivan huonosti kuvataideluokkaan.
Vaikka fanarttiin liittyviä tehtäviä kuvataidetunnilla ei opiskelijoiden mukaan juuri ole,
fanart tulee kuitenkin näkyviin kuvataideluokkien arjessa pieninä viitteinä. Näitä viitteitä
opettajat havaitsevat muun muassa oppilastöissä ja opiskelijoiden vapaa-ajan piirroksissa.
Kuitenkin nuorten suhtautuminen fanartin koulusovelluksiin on avoin. Aihepiirin tai
kuvataidetehtävien teemojen sijaan he korostavat vapautta saada tehdä omanlaistaan
taidetta
näkyvyyttä kuvataideluokan arjessa. Tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja
käsityksiin fanartista, joiden vertailukohtana toimivat opettajien käsitykset. Tutkimus on
kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aineistoa lähestytään fenomenologisesta näkökulmasta.
Aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemään lukiolaisopiskelijaa ja heidän kahta
kuvataideopettajaansa. Lisäksi haastatteluaineiston tueksi toteutettiin nettikysely, jonka
avulla saatiin pohjustavaa, yleistä tietoa fanartista ja nuorten suhtautumisesta siihen.
Tutkimuksen perusteella nuoret suhtautuvat fanarttiin lähinnä harrastuksena. Fanart
nähdään toisaalta omana tärkeänä taidemuotonaan, jolla on merkittävä asema kuvataidetta harrastavien nuorten kuvakulttuurissa ja jonka taidearvo määrittyy pääasiallisesti fandomien sisäisten normien mukaisesti. Toisaalta fanartin taidearvo nähdään kyseenalaisena suhteessa muuhun taidemaailmaan ja fanartin koetaan siksi sopivan huonosti kuvataideluokkaan.
Vaikka fanarttiin liittyviä tehtäviä kuvataidetunnilla ei opiskelijoiden mukaan juuri ole,
fanart tulee kuitenkin näkyviin kuvataideluokkien arjessa pieninä viitteinä. Näitä viitteitä
opettajat havaitsevat muun muassa oppilastöissä ja opiskelijoiden vapaa-ajan piirroksissa.
Kuitenkin nuorten suhtautuminen fanartin koulusovelluksiin on avoin. Aihepiirin tai
kuvataidetehtävien teemojen sijaan he korostavat vapautta saada tehdä omanlaistaan
taidetta
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]