Rikolliset: tekijänoikeuslaki kuvataiteen opetuksen rajoittajana?
Nukarinen, Anna-Mari (2015)
Nukarinen, Anna-Mari
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161183
Tiivistelmä
”Kun tässä on nyt vuosikausia tehty rikoksia– –” totesi eräs kuvataiteen opettaja Kuva-taideopettajien syyspäivillä järjestetyssä tekijänoikeuskoulutuksessa vuonna 2013. Nykyinen tekijänoikeuslainsäädäntö näyttää aiheuttavan kuvataiteen opettajille paljon kysymyksiä ja päänvaivaa. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa kuvataideopettajien ja rehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia tekijänoikeuksista osana työnkuvaansa ja tar-kastella niitä kriittisesti suhteessa opetussuunnitelmien sisältöön ja tekijänoikeuslakiin. Tekijänoikeusproblematiikkaa selvitetään oikeustieteellisen ja yhteiskuntatieteellisen viitekehyksen avulla kriittisen pedagogiikan silmin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä , jota lähetettiin liittojen sähköpos-tilistojen, sosiaalisen median sekä tutkijan keräämän sähköpostilistan välityksellä. Kysely sisälsi valintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä ja aineiston analyysi tapahtui ristiintaulukoinnin ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Myös faktorianalyysiä sekä ryhmittelyanalyysiä käytettiin aineiston salliessa.
Tutkielman aineiston perusteella kuvataiteen opettajilla ja rehtoreilla on tietoa teki-jänoikeuden tarkoituksesta mutta tekijänoikeuslain tulkinta, sekä opetukseen liittyvät sopimukset tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että tekijänoikeuslain opetusta koskevat rajoitteet tekevät laista sekavan ja vaikeasti ymmärrettävän. Tekijänoikeuslaki vaikut-taa enemmän opetuksen elävöittämiseen kuin itse opetussuunnitelman toteuttamiseen. Tosin elokuvan kannalta tekijänoikeuslain vaatimat luvat hankaloitta-vat jossain määrin myös tämän hetkisen opetussuunnitelman toteuttamista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä , jota lähetettiin liittojen sähköpos-tilistojen, sosiaalisen median sekä tutkijan keräämän sähköpostilistan välityksellä. Kysely sisälsi valintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä ja aineiston analyysi tapahtui ristiintaulukoinnin ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Myös faktorianalyysiä sekä ryhmittelyanalyysiä käytettiin aineiston salliessa.
Tutkielman aineiston perusteella kuvataiteen opettajilla ja rehtoreilla on tietoa teki-jänoikeuden tarkoituksesta mutta tekijänoikeuslain tulkinta, sekä opetukseen liittyvät sopimukset tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että tekijänoikeuslain opetusta koskevat rajoitteet tekevät laista sekavan ja vaikeasti ymmärrettävän. Tekijänoikeuslaki vaikut-taa enemmän opetuksen elävöittämiseen kuin itse opetussuunnitelman toteuttamiseen. Tosin elokuvan kannalta tekijänoikeuslain vaatimat luvat hankaloitta-vat jossain määrin myös tämän hetkisen opetussuunnitelman toteuttamista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]