Queer Vogue: sukupuolen ja seksuaalisuuden vikuurit representaatiot huippumuodin kuvatarinoissa
Mäntylä, Saara (2015)
Mäntylä, Saara
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506161189
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään huippumuotilehti Voguen toimituksellisten
muotivalokuvien sukupuolen ja seksuaalisuuden representaatioihin
erittelemällä niistä löydettävissä olevia vikuureja hahmoja ja vikuroinnin
strategioita. Tutkimusaineisto koostuu Vogue USA:n, British Voguen,
Vogue Parisin sekä Vogue Italian vuoden 2014 elo-syyskuussa julkaistujen
kuvatarinoiden kuvista. Lukemalla aineiston kuvatarinoista poimittuja esimerkkikuvia
lähilukumenetelmällä vastakarvaan tutkija havainnoi esityksiä, jotka toistavat vallalla olevaa sukupuolijärjestelmää toisin, eli queeriuttavat sitä. Tutkimus paikantuu visuaalisen kulttuurin tutkimuksen, sukupuolentutkimuksen ja elokuvantutkimuksen välimaastoon. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat queer-feministiset teoriat sukupuolen performatiivisuudesta ja heteronormatiivisuudesta sekä elokuvantutkimuksesta tutut katseen teoriat. Näiden lisäksi analyysia avittaa semioottinen käsitteistö. Tutkimusongelmaa ratkovien esimerkkikuvien kautta tutkimus tarkastelee muodin vikuureja strategioita queeriuttavalla vastakatseella.
Tutkimuksen tuloksena kuva-aineisto tarjoaa vikuroinnin välineeksi campin keinotekoisuutta korostavaa valtaa. Camp näyttäytyy tutkimuk-
sessa non-human-dragin muodossa, eli ihmisen ristiinpukeutuessa eläimeksi (ei-ihmiseksi). Non-human-drag asettuu ihmisen rajapinnalle, queeriuttaen sen vastakkainasettelua luonnon ja eläinmaailman kanssa. Tässä ristiinpukeutumisen politiikassa ihmissusi toimii vahvana vikuroivana hahmona. Campin hengessä näyttäytyy muotikuvastossa myös amatsooni-femmen hahmo, jonka uskaliaan ja vahvan feminiinisen sankariroolin kautta voidaan paikantaa femmeniini lesbous näkyväksi itsenäisenä roolina. Muotikuvia queeriutetaan lisäksi niiden keinotekoisella värimaailmalla, ja kuvissa esiintyy lapsuuden viattomuuteen takertuvia tai haikailevia hahmoja, kuten tomboy-poikatyttö. Tutkimus määrittelee Voguen kuvaston queeriksi strategiaksi leikin, sillä ylikorostuneet ja keinotekoiset campit ja queerit esitykset eivät palaudu totuuteen vaan konstruktioihin. Leikittely näin osoittaa performatiivisesti ylläpidetyt käsitykset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta keinotekoi-
siksi sekä horjuttaa niiden hegemonista valtaa. Leikki sopii muotilehden ilottelevaan maailmankuvaan ja mahdollistaa vikuroinnin sen kuvatarinoiden representaatioissa.
muotivalokuvien sukupuolen ja seksuaalisuuden representaatioihin
erittelemällä niistä löydettävissä olevia vikuureja hahmoja ja vikuroinnin
strategioita. Tutkimusaineisto koostuu Vogue USA:n, British Voguen,
Vogue Parisin sekä Vogue Italian vuoden 2014 elo-syyskuussa julkaistujen
kuvatarinoiden kuvista. Lukemalla aineiston kuvatarinoista poimittuja esimerkkikuvia
lähilukumenetelmällä vastakarvaan tutkija havainnoi esityksiä, jotka toistavat vallalla olevaa sukupuolijärjestelmää toisin, eli queeriuttavat sitä. Tutkimus paikantuu visuaalisen kulttuurin tutkimuksen, sukupuolentutkimuksen ja elokuvantutkimuksen välimaastoon. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat queer-feministiset teoriat sukupuolen performatiivisuudesta ja heteronormatiivisuudesta sekä elokuvantutkimuksesta tutut katseen teoriat. Näiden lisäksi analyysia avittaa semioottinen käsitteistö. Tutkimusongelmaa ratkovien esimerkkikuvien kautta tutkimus tarkastelee muodin vikuureja strategioita queeriuttavalla vastakatseella.
Tutkimuksen tuloksena kuva-aineisto tarjoaa vikuroinnin välineeksi campin keinotekoisuutta korostavaa valtaa. Camp näyttäytyy tutkimuk-
sessa non-human-dragin muodossa, eli ihmisen ristiinpukeutuessa eläimeksi (ei-ihmiseksi). Non-human-drag asettuu ihmisen rajapinnalle, queeriuttaen sen vastakkainasettelua luonnon ja eläinmaailman kanssa. Tässä ristiinpukeutumisen politiikassa ihmissusi toimii vahvana vikuroivana hahmona. Campin hengessä näyttäytyy muotikuvastossa myös amatsooni-femmen hahmo, jonka uskaliaan ja vahvan feminiinisen sankariroolin kautta voidaan paikantaa femmeniini lesbous näkyväksi itsenäisenä roolina. Muotikuvia queeriutetaan lisäksi niiden keinotekoisella värimaailmalla, ja kuvissa esiintyy lapsuuden viattomuuteen takertuvia tai haikailevia hahmoja, kuten tomboy-poikatyttö. Tutkimus määrittelee Voguen kuvaston queeriksi strategiaksi leikin, sillä ylikorostuneet ja keinotekoiset campit ja queerit esitykset eivät palaudu totuuteen vaan konstruktioihin. Leikittely näin osoittaa performatiivisesti ylläpidetyt käsitykset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta keinotekoi-
siksi sekä horjuttaa niiden hegemonista valtaa. Leikki sopii muotilehden ilottelevaan maailmankuvaan ja mahdollistaa vikuroinnin sen kuvatarinoiden representaatioissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]