Matka videomuotoisen kuvaesseen maailmassa: dokumentti vai ei?
Määttä, Ville-Petteri (2015)
Määttä, Ville-Petteri
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Tutkin millaisena videomuotoinen kuvaessee näyttäytyy, kun sitä tutkitaan
dokumenttielokuvan tutkimuskeinoin. Lähestyin tutkimustani oletuksesta, jossa
perinteinen kuvareportaasi, joka hyödyntää Life-lehden narratiivia, siirretään
videomuotoon. Videomuotoisena siihen lisätään ääneen tapahtuvaa kerrontaa sekä
erilaisia siirtymiä ja videomuodon mahdollistamia leikkaustyylejä. Aineistona tutkielmassa on oma, vuonna 2011 valmistunut What is Nipwitz? –teos. Teos koostuu valokuvista, haastattelumateriaalista sekä musiikista. Tavoitteenani oli tarkastella tekijän näkökulmasta, kuinka perinteinen kuvareportaasi on muuttanut muotoaan, kun se on alistettu lineaariselle aikajanalle ja siitä on muodostettu videomuotoinen kuvaessee. Teokseni ilmaisu koostuu valokuvien muodostamasta tarinasta, jossa seurataan kohderyhmän matkaa läpi talven dokumentaarisen valokuvan keinoin, joka vertautuu dokumenttielokuvan tutkimuksessa havainnoivaan moodiin.
Teosta oli luontevaa tutkia dokumenttielokuvan keinoin, koska kerrontatyyli,
ilmaisulliset keinot ja teoksen tapa lähestyä katsojaa ovat dokumenttielokuvan
kaltaisia. Eroavaisuuksia löytyy työtavoissa, joissa korostuu etenkin valokuvakameran
käyttö, ja sen luomat erilaiset mahdollisuudet verrattuna liikkuvan kuvan
tallennusvälineisiin. Tekijän kannalta kuvareportaasin siirtäminen videomuotoon antaa
enemmän kerronnallisia mahdollisuuksia, joiden avulla käsiteltävää aihetta pystyy
lähestymään laajemmin eri näkökulmista. Kuvaesseen alistaminen videomuotoon luo
siitä lyhytdokumentin, jonka kerronta on erilaista kuin perinteisen kuvareportaasin.
Tutkielman keskiössä on kysymys siitä, millainen on videomuotoinen kuvaessee.
dokumenttielokuvan tutkimuskeinoin. Lähestyin tutkimustani oletuksesta, jossa
perinteinen kuvareportaasi, joka hyödyntää Life-lehden narratiivia, siirretään
videomuotoon. Videomuotoisena siihen lisätään ääneen tapahtuvaa kerrontaa sekä
erilaisia siirtymiä ja videomuodon mahdollistamia leikkaustyylejä. Aineistona tutkielmassa on oma, vuonna 2011 valmistunut What is Nipwitz? –teos. Teos koostuu valokuvista, haastattelumateriaalista sekä musiikista. Tavoitteenani oli tarkastella tekijän näkökulmasta, kuinka perinteinen kuvareportaasi on muuttanut muotoaan, kun se on alistettu lineaariselle aikajanalle ja siitä on muodostettu videomuotoinen kuvaessee. Teokseni ilmaisu koostuu valokuvien muodostamasta tarinasta, jossa seurataan kohderyhmän matkaa läpi talven dokumentaarisen valokuvan keinoin, joka vertautuu dokumenttielokuvan tutkimuksessa havainnoivaan moodiin.
Teosta oli luontevaa tutkia dokumenttielokuvan keinoin, koska kerrontatyyli,
ilmaisulliset keinot ja teoksen tapa lähestyä katsojaa ovat dokumenttielokuvan
kaltaisia. Eroavaisuuksia löytyy työtavoissa, joissa korostuu etenkin valokuvakameran
käyttö, ja sen luomat erilaiset mahdollisuudet verrattuna liikkuvan kuvan
tallennusvälineisiin. Tekijän kannalta kuvareportaasin siirtäminen videomuotoon antaa
enemmän kerronnallisia mahdollisuuksia, joiden avulla käsiteltävää aihetta pystyy
lähestymään laajemmin eri näkökulmista. Kuvaesseen alistaminen videomuotoon luo
siitä lyhytdokumentin, jonka kerronta on erilaista kuin perinteisen kuvareportaasin.
Tutkielman keskiössä on kysymys siitä, millainen on videomuotoinen kuvaessee.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]