Mustavalkoinen värien mestari: tekstiilitaiteilija Eila Ampulan taiteilijakuva
Telinkangas, Sanna (2015)
Telinkangas, Sanna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171209
Tiivistelmä
Elämäkerrallisen kuvailevan tapaustutkimukseni tarkoitus oli hahmottaa tekstiilitaiteilija Eila Ampulan taiteilijakuvaa. Tutkimukseni alakysymyksiä olivat kysy-mykset Ampulan taiteellisen tuotannon laadusta sekä kysymykset kriitikoiden ja yleisön suhtautumisesta siihen. Arvostetun kuvakudostaiteilijan mittava taiteellinen tuotanto, hänen persoonansa ilmeikkyys ja erikoinen elämänhistoriansa Brasilian suomalaisen siirtokunnan alkuperäisjäsenenä tekevät tapauksesta ainutlaatuisen.
Tutkimukseni näkökulma on narratiivinen. Perustin tutkimukseni näkemykseen, jossa elämä ja identiteetti rakentuvat tarinoina ja jossa kertomukset toimivat tiedonvälittäjinä ja -rakentajina. Aineistoni koostui taiteilijan muistelmista, teoskuvista, avainhenkilöi-den haastatteluista, erilaisista kulttuurin tuottamista dokumenteista, sekä havainnointi-aineistosta. Aineiston analyysimenetelminä käytin kertomusten sisällönanalyysia, biografista menetelmää ja kuvallista kuva-analyysia. Tekstiilitaiteilija Eila Ampulan henkilökuva, elämäntapahtumat ja taide muodostivat kokonaisuuden, jota tutkimukseni lopuksi peilasin määritelmään taiteilijakuvasta.
Eila Ampulan ilmiömäinen värien käyttö yhdistettynä hänen suomalaisen matonku-dontatekniikan pohjalta kehittämäänsä kudontatekniikkaan tekevät hänen taiteellisesta tuotannostaan erityislaatuisen. Taiteilijana Ampula osoittautui taiteilijamyytteihin välin-pitämättömästi suhtautuvaksi yrittäjätaiteilijatyypiksi. Värien mestariksi luonnehtimani taiteilijan suhdetta ympäristöön ja taidemaailmaan määritti voimakkaasti hänen suorasu-kainen persoonansa. Tästä syystä päädyn kuvaamaan taiteilijaa samalla mustavalkoiseksi. The purpose of this bibliographical case study is to clarify the image of tex-tile artist Eila Ampula as an artist. The study also considers the quality and development of the artist’s production as well as the the attitude towards her production of both crit-ics and audience. The artist’s extensive production, her personality and her exceptional life as an original member of a Finnish colony in Brazil make her unique.
The point of view of the study is in many ways narrative. The material of my study consisted of stories and at the same time it was my aim to produce a whole new story.
I founded my study on a view where life and identity are built on stories and where the stories both convey and construct information. The material consists of memoirs, imag-es of her art, interviews of key persons, different documents and observations.
The life story of Eila Ampula and its main points were clarified by analysis of her memoirs. Stories of art and the development of an artist were joined into the story by biographic and image analysis. These were complemented by information retrieved from interviews and observations. The image of Eila Ampula as an artist, her life, and art formed a whole that I then reflected on a definition of an artist image.
Her phenomenal use of colour combined with her weaving technique based on the Finnish weaving make her production unique. As an artist Eila Ampula was an entre-preneur who was indifferent of artist myths. The master of colour’s relation to her envi-ronment and the art world was largely defined by her straightforward and temperamen-tal personality. For this reason I came to call her black and white.
Tutkimukseni näkökulma on narratiivinen. Perustin tutkimukseni näkemykseen, jossa elämä ja identiteetti rakentuvat tarinoina ja jossa kertomukset toimivat tiedonvälittäjinä ja -rakentajina. Aineistoni koostui taiteilijan muistelmista, teoskuvista, avainhenkilöi-den haastatteluista, erilaisista kulttuurin tuottamista dokumenteista, sekä havainnointi-aineistosta. Aineiston analyysimenetelminä käytin kertomusten sisällönanalyysia, biografista menetelmää ja kuvallista kuva-analyysia. Tekstiilitaiteilija Eila Ampulan henkilökuva, elämäntapahtumat ja taide muodostivat kokonaisuuden, jota tutkimukseni lopuksi peilasin määritelmään taiteilijakuvasta.
Eila Ampulan ilmiömäinen värien käyttö yhdistettynä hänen suomalaisen matonku-dontatekniikan pohjalta kehittämäänsä kudontatekniikkaan tekevät hänen taiteellisesta tuotannostaan erityislaatuisen. Taiteilijana Ampula osoittautui taiteilijamyytteihin välin-pitämättömästi suhtautuvaksi yrittäjätaiteilijatyypiksi. Värien mestariksi luonnehtimani taiteilijan suhdetta ympäristöön ja taidemaailmaan määritti voimakkaasti hänen suorasu-kainen persoonansa. Tästä syystä päädyn kuvaamaan taiteilijaa samalla mustavalkoiseksi.
The point of view of the study is in many ways narrative. The material of my study consisted of stories and at the same time it was my aim to produce a whole new story.
I founded my study on a view where life and identity are built on stories and where the stories both convey and construct information. The material consists of memoirs, imag-es of her art, interviews of key persons, different documents and observations.
The life story of Eila Ampula and its main points were clarified by analysis of her memoirs. Stories of art and the development of an artist were joined into the story by biographic and image analysis. These were complemented by information retrieved from interviews and observations. The image of Eila Ampula as an artist, her life, and art formed a whole that I then reflected on a definition of an artist image.
Her phenomenal use of colour combined with her weaving technique based on the Finnish weaving make her production unique. As an artist Eila Ampula was an entre-preneur who was indifferent of artist myths. The master of colour’s relation to her envi-ronment and the art world was largely defined by her straightforward and temperamen-tal personality. For this reason I came to call her black and white.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]