Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonta ja alemmat laillisuusvalvojat : päällekkäisen toimivaltajaon problematiikka
Ylönen, Jussi (2015)
Ylönen, Jussi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171214
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin hallinnon laillisuusvalvonnassa ilmenevää valvontaviranomaisten päällekkäistä valvontaa. Laillisuusvalvontaa suoritetaan monella tasolla hallinnon sisällä ja sen ulkopuolella. Laillisuusvalvonnan pirstaloituminen voi johtaa laillisuusvalvontaviranomaisten valvonnallisten keskinäissuhteiden epämääräisyyteen ja valvonnan päällekkäisyyteen.
Tutkielman ilmiötä tarkasteltiin eduskunnan oikeusasiamiehen toiminnan näkökulmasta. Oikeusasiamies valvoo kaikkia julkisia tehtäviä suorittavia, joten se toimivalta on päällekkäistä kaikkien muiden julkishallinnon laillisuusvalvojien kanssa. Oikeusasiamies on toiminnassaan joutunut ongelmiin kasvavien kantelumäärien johdosta, joten on perusteltua tutkia ilmiötä oikeusasiamiehen näkökulmasta.
Tutkielma on tehty käytännöllisestä näkökulmasta. Keskeisin materiaali on oikeusasiamiehen vuosikertomukset, joiden perusteella on tutkittu muiden laillisuusvalvontaviranomaisten esiintymistä oikeusasiamiehen toiminnassa. Tämän lisäksi myös muiden laillisuusvalvontaviranomaisten vuosikertomuksia on tutkittu.
Tutkielmassa selvisi, että hallinnossa päällekkäistä laillisuusvalvontaa esiintyy varsin runsaasti. Samaa toimintaa saattaa valvoa useampi valvontaviranomainen erilaisin toimivalloin ja keinovalikoimin. Laillisuusvalvontaviranomaisten välillä ei ole syntynyt selkeää työnjakoa. Lisäksi hallintolain kantelun käsittelysäännösten muutoksista huolimatta laillisuusvalvonnassa noudatetaan edelleen erilaisia kantelun käsittelysääntöjä ylimmissä ja alemmissa laillisuusvalvojissa.
Laillisuusvalvontaviranomaisten keskinäistä työnjakoa voisi kehittää säätämällä lailla toimivaltasuhteista tai muodostamalla erilaisia keskinäisiä yhteistyösopimuksia valvojien välillä. Ylimpien laillisuusvalvojien toimivallan laajuus suhteessa toisiinsa ja erityisvalvontaviranomaisiin tulisi pohtia uudelleen. Lisäksi valtakunnallisen kantelurekisterin luomista tulisi harkita.
Tutkielman ilmiötä tarkasteltiin eduskunnan oikeusasiamiehen toiminnan näkökulmasta. Oikeusasiamies valvoo kaikkia julkisia tehtäviä suorittavia, joten se toimivalta on päällekkäistä kaikkien muiden julkishallinnon laillisuusvalvojien kanssa. Oikeusasiamies on toiminnassaan joutunut ongelmiin kasvavien kantelumäärien johdosta, joten on perusteltua tutkia ilmiötä oikeusasiamiehen näkökulmasta.
Tutkielma on tehty käytännöllisestä näkökulmasta. Keskeisin materiaali on oikeusasiamiehen vuosikertomukset, joiden perusteella on tutkittu muiden laillisuusvalvontaviranomaisten esiintymistä oikeusasiamiehen toiminnassa. Tämän lisäksi myös muiden laillisuusvalvontaviranomaisten vuosikertomuksia on tutkittu.
Tutkielmassa selvisi, että hallinnossa päällekkäistä laillisuusvalvontaa esiintyy varsin runsaasti. Samaa toimintaa saattaa valvoa useampi valvontaviranomainen erilaisin toimivalloin ja keinovalikoimin. Laillisuusvalvontaviranomaisten välillä ei ole syntynyt selkeää työnjakoa. Lisäksi hallintolain kantelun käsittelysäännösten muutoksista huolimatta laillisuusvalvonnassa noudatetaan edelleen erilaisia kantelun käsittelysääntöjä ylimmissä ja alemmissa laillisuusvalvojissa.
Laillisuusvalvontaviranomaisten keskinäistä työnjakoa voisi kehittää säätämällä lailla toimivaltasuhteista tai muodostamalla erilaisia keskinäisiä yhteistyösopimuksia valvojien välillä. Ylimpien laillisuusvalvojien toimivallan laajuus suhteessa toisiinsa ja erityisvalvontaviranomaisiin tulisi pohtia uudelleen. Lisäksi valtakunnallisen kantelurekisterin luomista tulisi harkita.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]