Ei pidä mieltään pahoittaa, eikä liikuntaan patistaa : liikunnan ilo nuorten kasvun tukena
Rautiala, Marke (2015)
Rautiala, Marke
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506171215
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten nykynuoret saadaan liikkumaan enemmän. Liikunnan avulla voidaan edistää hyvinvointia ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Väestön liikuntaharrastuksella on kansantaloutta parantavat vaikutukset, sillä se vähentää liikkumattomuuden aiheuttamia terveydellisiä haittoja ja yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.
Olen etsinyt aineistoni pohjalta vastausta siihen, miten muun muassa liikunnan parissa toimiva henkilöstö, urheiluseuran aktiivitoimijat sekä lasten ja nuorten vanhemmat voivat edistää liikunnallisen elämäntavan juurtumista parantaakseen terveyttä ja hyvinvointia. Tarkastelen työssäni liikunnan ilon merkitystä sekä kodin, koulun ja urheiluseuran roolia nuorten liikkumisen ja liikunnallisen harrastuksen edistäjänä. Koululiikunnalla on suuri merkitys liikunnan ilon edistäjänä ja liikuntatottumusten juurruttajana elämäntavaksi.
Tutkimusaineisto on kerätty pohjoissuomalaisen yläasteen tyttöoppilaiden antamien tietojen perusteella. Kyselyyn osallistui 81 oppilasta. Maastohiihtolaji taustani vuoksi tarkastelin nuorten liikuntaharrastamista hiihdon kautta. Lasten ja nuorten liikuntaharrastamista havainnoin myös eri hiihtotapahtumissa Suomessa ja Norjassa. Lisäksi tutkimukseen liittyi nuorten hiihtokoulun seuraamista Rovaniemellä keväällä 2014.
Tutkimukseni perusteella voidaan havaita, että ystävillä ja kodilla on koulun ohella tärkeä rooli lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Haastateltavieni mukaan tärkeimmät syyt omalle liikunnanharrastamiselle ovat ystävien kanssa yhdessäolo, kunnon kohotus, liikunnan ilo ja terveyden edistäminen liikunnan avulla. Ystävien vertaistuella ja hyväksynnällä on lisäksi merkittävä rooli tyttöjen liikunnan harrastamisessa. Koululiikunnassa nuorten osallistuminen liikuntatuntien sisällön suunnitteluun ja tuntien toteuttamiseen on tärkeää.
Olen etsinyt aineistoni pohjalta vastausta siihen, miten muun muassa liikunnan parissa toimiva henkilöstö, urheiluseuran aktiivitoimijat sekä lasten ja nuorten vanhemmat voivat edistää liikunnallisen elämäntavan juurtumista parantaakseen terveyttä ja hyvinvointia. Tarkastelen työssäni liikunnan ilon merkitystä sekä kodin, koulun ja urheiluseuran roolia nuorten liikkumisen ja liikunnallisen harrastuksen edistäjänä. Koululiikunnalla on suuri merkitys liikunnan ilon edistäjänä ja liikuntatottumusten juurruttajana elämäntavaksi.
Tutkimusaineisto on kerätty pohjoissuomalaisen yläasteen tyttöoppilaiden antamien tietojen perusteella. Kyselyyn osallistui 81 oppilasta. Maastohiihtolaji taustani vuoksi tarkastelin nuorten liikuntaharrastamista hiihdon kautta. Lasten ja nuorten liikuntaharrastamista havainnoin myös eri hiihtotapahtumissa Suomessa ja Norjassa. Lisäksi tutkimukseen liittyi nuorten hiihtokoulun seuraamista Rovaniemellä keväällä 2014.
Tutkimukseni perusteella voidaan havaita, että ystävillä ja kodilla on koulun ohella tärkeä rooli lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Haastateltavieni mukaan tärkeimmät syyt omalle liikunnanharrastamiselle ovat ystävien kanssa yhdessäolo, kunnon kohotus, liikunnan ilo ja terveyden edistäminen liikunnan avulla. Ystävien vertaistuella ja hyväksynnällä on lisäksi merkittävä rooli tyttöjen liikunnan harrastamisessa. Koululiikunnassa nuorten osallistuminen liikuntatuntien sisällön suunnitteluun ja tuntien toteuttamiseen on tärkeää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4531]