Näyttötutkinnot ja työelämäyhteistyö näyttötutkintomestariopiskelijoiden kuvaamana
Veki, Meriti (2015)
Veki, Meriti
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506181223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506181223
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin näyttötutkintomestarin koulutusohjelmaa suorittavien opiskelijoiden käsityksiä työelämäyhteistyön toteutumisesta ja tasosta näyttötutkintotilaisuuksissa. Tutkimus on luonteeltaan fenomenografinen tutkimus, jossa aineisto on analysoitu sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu fokusoituu tutkinnon järjestäjien ja työelämän edustajien väliseen yhteistyöhön - niihin asiakirjoihin, joilla näyttötutkintotoimintaa ohjataan sekä tekijöihin, joita yhteistyön ja verkostoitumisen taustalla nähdään vaikuttavan.
Tutkimuksen empiirinen aineisto käsittää 108 tutkintotilaisuuden seurantaraporttia, joissa näyttötutkintomestariopiskelijat ovat kuvanneet ja arvioineet näyttötutkinnon järjestäjän työelämäyhteistyön tasoa tutkintotilaisuuksissa. Aineisto on kerätty vuoden 2014 aikana Oulun Ammatillisen opettajakorkeakoulussa toteutuneen neljän näyttötutkintomestarikoulutusryhmän osalta siten, että tutkimusaineistoon on otettu mukaan vain ne seurantaraportit, joiden käyttämiseen tutkimusaineistona on opiskelija antanut luvan.
Tutkimuksen päätulokset jäsentyivät aineiston perusteella teemoiksi, jotka kuvaavat tutkimusongelman ja alaongelmien mukaisesti käsityksiä työelämäyhteistyöstä tutkintotilaisuuksissa sekä niitä tekijöitä, jotka edistävät ja estävät yhteistyön tekemistä. Tutkimus osoitti, että työelämäyhteistyö konkretisoitui tutkintotilaisuuksien suunnitteluun, järjestämiseen, arvioijien valintaan ja perehdyttämiseen. Aineistossa nousi vahvasti esiin opiskelijoiden havainnot toimijoiden työelämäosaamisesta, vuorovaikutusosaamisesta ja näyttötutkintomestarin asian-tuntijuudesta tutkintotilaisuuden aikana. Tulokset antavat suuntaa, millaisiin tekijöihin tutkinnon järjestäjän tulisi kiinnittää huomiota kehittäessään näyttötutkintojen suunnittelua ja järjestämistä.
Tutkimuksen empiirinen aineisto käsittää 108 tutkintotilaisuuden seurantaraporttia, joissa näyttötutkintomestariopiskelijat ovat kuvanneet ja arvioineet näyttötutkinnon järjestäjän työelämäyhteistyön tasoa tutkintotilaisuuksissa. Aineisto on kerätty vuoden 2014 aikana Oulun Ammatillisen opettajakorkeakoulussa toteutuneen neljän näyttötutkintomestarikoulutusryhmän osalta siten, että tutkimusaineistoon on otettu mukaan vain ne seurantaraportit, joiden käyttämiseen tutkimusaineistona on opiskelija antanut luvan.
Tutkimuksen päätulokset jäsentyivät aineiston perusteella teemoiksi, jotka kuvaavat tutkimusongelman ja alaongelmien mukaisesti käsityksiä työelämäyhteistyöstä tutkintotilaisuuksissa sekä niitä tekijöitä, jotka edistävät ja estävät yhteistyön tekemistä. Tutkimus osoitti, että työelämäyhteistyö konkretisoitui tutkintotilaisuuksien suunnitteluun, järjestämiseen, arvioijien valintaan ja perehdyttämiseen. Aineistossa nousi vahvasti esiin opiskelijoiden havainnot toimijoiden työelämäosaamisesta, vuorovaikutusosaamisesta ja näyttötutkintomestarin asian-tuntijuudesta tutkintotilaisuuden aikana. Tulokset antavat suuntaa, millaisiin tekijöihin tutkinnon järjestäjän tulisi kiinnittää huomiota kehittäessään näyttötutkintojen suunnittelua ja järjestämistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]