Apuvälineet dyslektikkojen elämän ja oppimisen tukena
Veijola, Tiina (2015)
Veijola, Tiina
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506181224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506181224
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää dyslektikkojen apuvälineiden käyttöä. Tutkimus on kvalitatiivinen survey-tutkimus, jossa tutkimushenkilöinä on yhteensä 11 apuvälineitä käyttävää dyslektikkoa. Kokosin tutkimushenkilöryhmäni lähipiiriini kuuluvista dyslektikoista, Facebookista HERO:n ylläpitämistä ryhmistä ”Oppimisvaikeudet ja erilainen oppiminen” ja ”Apuvälinekeskus – oppimiseen, työhön, toimintaan” sekä Apuvälinekeskuksen apuvälineasiantuntijan antamista kontakteista. Toteutin tutkimuksen aineistonkeruun kyselylomakkeella, jonka kysymyksiin tutkimushenkilöni vastasivat joko sähköisesti tai paperiversiona. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten tärkeitä apuvälineet ovat dyslektikkojen elämässä ja oppimisessa? Mitä apuvälineitä dyslektikot käyttävät ja pitävät hyödyllisinä? Mitä haasteita apuvälineiden käyttöön liittyy dyslektikkojen mielestä?
Tutkimustulokseni kertovat apuvälineiden olevan jopa korvaamattoman tärkeitä dyslektikkojen elämässä. Apuvälineet tukevat dyslektikkoja monipuolisesti eri elämänvaiheissa. Monenlaisia apuvälineitä käytetään koulussa, työelämässä ja vapaa-ajalla. Tärkeimpinä nousivat esille tekniset apuvälineet, joita ovat muun muassa tietokone, tablettitietokone ja kännykkä. Suurin osa tutkimushenkilöistä käyttää tai on käyttänyt näistä yhtä tai useampaa. Erityisen tärkeäksi apuvälineeksi osoittautui tietokoneessa käytettävä oikolukuohjelma. Haasteiksi apuvälineiden käyttöön nähtiin niiden kallis hinta sekä teknisten apuvälineiden käytön hankaluus.
Yhä enemmissä määrin lisääntyvät dysleksian diagnoosit kasvattavat apuvälineiden ja dysleksian lisätutkimuksen tarvetta. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja markkinoille tulee erilaisia välineitä, jotka luovat uusia mahdollisuuksia tukea dyslektikoiden arkea. Teknologia mahdollistaa esteettömän ja tukea antavan oppimisympäristön. Monipuoliset apuvälineet auttavat dyslektikkoja yksilöllisesti ja korvaamattomasti antaen heidän elämäänsä tarvittua tukea.
Tutkimustulokseni kertovat apuvälineiden olevan jopa korvaamattoman tärkeitä dyslektikkojen elämässä. Apuvälineet tukevat dyslektikkoja monipuolisesti eri elämänvaiheissa. Monenlaisia apuvälineitä käytetään koulussa, työelämässä ja vapaa-ajalla. Tärkeimpinä nousivat esille tekniset apuvälineet, joita ovat muun muassa tietokone, tablettitietokone ja kännykkä. Suurin osa tutkimushenkilöistä käyttää tai on käyttänyt näistä yhtä tai useampaa. Erityisen tärkeäksi apuvälineeksi osoittautui tietokoneessa käytettävä oikolukuohjelma. Haasteiksi apuvälineiden käyttöön nähtiin niiden kallis hinta sekä teknisten apuvälineiden käytön hankaluus.
Yhä enemmissä määrin lisääntyvät dysleksian diagnoosit kasvattavat apuvälineiden ja dysleksian lisätutkimuksen tarvetta. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja markkinoille tulee erilaisia välineitä, jotka luovat uusia mahdollisuuksia tukea dyslektikoiden arkea. Teknologia mahdollistaa esteettömän ja tukea antavan oppimisympäristön. Monipuoliset apuvälineet auttavat dyslektikkoja yksilöllisesti ja korvaamattomasti antaen heidän elämäänsä tarvittua tukea.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]