Kouluhyvinvointi, koulumenestys ja kouluviihtyvyys : peruskoulun yläluokkalaisten kouluterveyskyselyn tarkastelua
Ollila, Henry (2015)
Ollila, Henry
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506221230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506221230
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kouluhyvinvointia, kouluviihtyvyyttä ja koulumenestystä sekä niiden välisiä suhteita. Tällä tavoin haluttiin saada tietoa siitä, miten peruskoulua ja opetusta voisi kehittää oppimistulosten parantamiseksi.
Tutkimus oli määrällinen kyselytutkimus. Aineisto oli THL:n teettämä kouluterveyskysely vuodelta 2011. Kyselyssä oli mukana Etelä-Suomea, Itä-Suomea ja Lappia lukuun ottamatta koko Suomi. Aineistosta otettiin tähän tutkimukseen mukaan peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat (N=46 617), jotta saadut tulokset koskisivat nimenomaan peruskoulua. Aineistoa analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmassa.
Yli puolet 8. ja 9. luokan oppilaista ei saavuttanut Opetushallituksen määrittelemän hyvän osaamisen tasoa. Tytöt menestyivät aineiston perusteella paremmin kuin pojat. Yhteys sukupuolen ja koulumenestyksen välillä ei kuitenkaan ollut vahva, vaikkakin tilastollisesti merkitsevä.
Tutkimustulosten mukaan hyvä kouluhyvinvointi antoi paremman mahdollisuuden menestymiseen, mutta se ei ollut tae siitä. Tuloksista näkyi myös se, että joillakin kouluhyvinvoinnin osa-alueilla oli enemmän yhteyttä koulumenestykseen kuin toisilla. Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien onnellisuustutkimusten tuloksia siitä, että kouluviihtyvyys on yhteydessä koulumenestykseen.
Koulua tulisi tämän tutkimuksen tulosten perusteella kehittää siihen suuntaan, että oppilaat kokisivat tärkeänä ja turvallisena omien rajojensa kokeilemisen ja omien mielipiteidensä esittämisen. Oppilaiden tulisi saada riittävästi arvostusta tekemästään työstä, ja työ tulisi kokea mielekkääksi. Lisäksi oppilaiden tulisi saada opettajalta riittävästi henkistä tukea, mikä auttaisi heitä kohtaamaan haasteita.
Tutkimus oli määrällinen kyselytutkimus. Aineisto oli THL:n teettämä kouluterveyskysely vuodelta 2011. Kyselyssä oli mukana Etelä-Suomea, Itä-Suomea ja Lappia lukuun ottamatta koko Suomi. Aineistosta otettiin tähän tutkimukseen mukaan peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat (N=46 617), jotta saadut tulokset koskisivat nimenomaan peruskoulua. Aineistoa analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmassa.
Yli puolet 8. ja 9. luokan oppilaista ei saavuttanut Opetushallituksen määrittelemän hyvän osaamisen tasoa. Tytöt menestyivät aineiston perusteella paremmin kuin pojat. Yhteys sukupuolen ja koulumenestyksen välillä ei kuitenkaan ollut vahva, vaikkakin tilastollisesti merkitsevä.
Tutkimustulosten mukaan hyvä kouluhyvinvointi antoi paremman mahdollisuuden menestymiseen, mutta se ei ollut tae siitä. Tuloksista näkyi myös se, että joillakin kouluhyvinvoinnin osa-alueilla oli enemmän yhteyttä koulumenestykseen kuin toisilla. Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien onnellisuustutkimusten tuloksia siitä, että kouluviihtyvyys on yhteydessä koulumenestykseen.
Koulua tulisi tämän tutkimuksen tulosten perusteella kehittää siihen suuntaan, että oppilaat kokisivat tärkeänä ja turvallisena omien rajojensa kokeilemisen ja omien mielipiteidensä esittämisen. Oppilaiden tulisi saada riittävästi arvostusta tekemästään työstä, ja työ tulisi kokea mielekkääksi. Lisäksi oppilaiden tulisi saada opettajalta riittävästi henkistä tukea, mikä auttaisi heitä kohtaamaan haasteita.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]