Kuudesluokkalaisten motivaatio vapaaehtoisen vieraan kielen opiskelua kohtaan
Raitio, Auri (2015)
Raitio, Auri
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506221235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506221235
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on etsiä kuudesluokkalaisten oppilaiden motivoitumisen ja moti-voitumattomuuden syitä sekä lajitella syyt ulkoiseen ja sisäiseen motivaatioon. Tutkin motivoitumisen syitä yleisellä tasolla. Vertailen sitten kouluja ja sukupuolia keskenään. Lopuksi tutkin sisäistä ja ulkoista motivoitumattomuutta.
Suoritin tutkimuksen kvalitatiivisella kyselylomakkeella kahdessa rovaniemeläisessä peruskoulussa. Analysoin tulokseni fenomenografisella analyysimenetelmällä. Kysyin myös vapaaehtoista kieltä opiskelemattomilta oppilailta, miksi he eivät opiskele vapaa-ehtoista vierasta kieltä.
Tutkimuksen mukaan koulu B:ssä oli enemmän sisäistä motivaatiota kuin koulussa A. B:ssä oli myös enemmän suhteita ja kiinnostusta kielten puhujien maahan ja sen asuk-kaisiin. Silti koulu B:ssä oli enemmän motivoitumattomuutta kuin koulussa A. Tytöt ilmoittivat poikia enemmän ulkoiseen motivaatioon kuuluvia syitä. Koulussa B tytöillä oli suhteita ja kiinnostusta kielen puhujien maahan.
Suoritin tutkimuksen kvalitatiivisella kyselylomakkeella kahdessa rovaniemeläisessä peruskoulussa. Analysoin tulokseni fenomenografisella analyysimenetelmällä. Kysyin myös vapaaehtoista kieltä opiskelemattomilta oppilailta, miksi he eivät opiskele vapaa-ehtoista vierasta kieltä.
Tutkimuksen mukaan koulu B:ssä oli enemmän sisäistä motivaatiota kuin koulussa A. B:ssä oli myös enemmän suhteita ja kiinnostusta kielten puhujien maahan ja sen asuk-kaisiin. Silti koulu B:ssä oli enemmän motivoitumattomuutta kuin koulussa A. Tytöt ilmoittivat poikia enemmän ulkoiseen motivaatioon kuuluvia syitä. Koulussa B tytöillä oli suhteita ja kiinnostusta kielen puhujien maahan.
Kokoelmat
- Pro gradut [3978]